شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#روسیه#اروپا

گفتگوی صدر اعظم آلمان با رهبران چین درباره جنگ اوکراین و مبادلات تجاری

گفتگوی صدر اعظم آلمان با رهبران چین درباره جنگ اوکراین و مبادلات تجاری

صدر اعظم آلمان در جریان سفر به چین از رهبران این کشور خواست مبادلات تجاری منصفانه‌ای را با اروپا در دستور کار قرار دهند و از نفوذ خود بر روسیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین استفاده کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه تاگش شاو آلمان، "اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان که روز گذشته به چین سفر کرده بود از سفر خود در برابر انتقادهایی که به آن وارد شده بود دفاع کرد.

وی از رهبری آنجا خواست تا از نفوذ خود بر روسیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین استفاده کنند.

سفر صدراعظم آلمان به چین انتقادهای زیادی را به دنبال داشت. شولتز با رهبری چین در پکن ملاقات کرد. وی در دفاع از خود در برابر این انتقادها گفت: «تهاجم روسیه به اوکراین جنگ را به اروپا بازگرداند. در مواقع بحران، بحث و گفتگو از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی بیانیه خود را با این جمله آغاز کرد که این خوب و درست است که امروز اینجا در پکن هستم.

وی در جریان گفتگو با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و لی کچیانگ، نخست وزیر این کشور از آنها خواست از نفوذ خود بر روسیه برای پایان دادن به جنگ در اوکراین استفاده کنند. شولتز گفت: چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسئولیت صلح در جهان را نیز بر عهده دارد. من به رئیس جمهور شی گفته‌ام که اعمال نفوذ چین بر روسیه مهم است.

شولتز تاکید کرد که دولت های پکن و برلین نیز موافق هستند که تهدیدات روسیه با سلاح هسته‌ای غیرقابل قبول است. تهدیدات هسته‌ای غیرمسئولانه و بسیار خطرناک است.

وی افزود: با استفاده احتمالی از تسلیحات هسته‌ای، روسیه از خطی که به طور مشترک توسط جامعه بین المللی ترسیم شده است، عبور خواهد کرد.

شی همچنین نسبت به تهدیدات هسته‌ای هشدار داد و خواستار گفتگوهای صلح شد. به گزارش تلویزیون دولتی چین، وی گفت: جامعه بین المللی باید از همه طرف‌های درگیر بخواهد که خویشتن داری کنند، تماس مستقیم برقرار کنند و شرایط را برای از سرگیری مذاکرات در اسرع وقت فراهم کنند. شی گفت: چین و آلمان به عنوان کشورهایی با نفوذ، باید در زمان تغییر و هرج و مرج برای ارتقای صلح و توسعه با یکدیگر همکاری کنند.

لی کچیانگ، نخست وزیر چین هم گفت که کشورش به همراه آلمان امیدوارند که جنگ در اوکراین زودتر پایان یابد. وی گفت: ما نمی‌توانیم تشدید بیشتر را تحمل کنیم. هر دو طرف باید به سمت مذاکرات صلح حرکت داده شوند.. ما نمی‌خواهیم ثبات منطقه‌ای متزلزل شود و زنجیره‌های تولید و عرضه بین‌المللی بی‌ثبات شود.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه، چین عمدتاً از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حمایت کرده و مسئولیت اصلی درگیری را برعهده ایالات متحده و ناتو قرار داده است. جمهوری خلق چین روابط نزدیکی با روسیه دارد و تجارت این کشور با روسیه از ابتدای جنگ افزایش چشمگیری داشته است.

در این گفت وگوها همچنین درباره تاثیرات جنگ بر قیمت‌ها نیز بحث شد.

شولتز همچنین در رابطه با تایوان، به چین نسبت به مداخله نظامی هشدار داده و گفت: مسلما آلمان از سیاست چین واحد پیروی می‌کند. اما این بدان معناست که هرگونه تغییر در وضعیت موجود تایوان باید فقط مسالمت آمیز و با رضایت دوجانبه باشد.

صدراعظم همچنین تاکید کرد که حقوق بشر جهانی است که توسط همه اعضای سازمان ملل نیز به رسمیت شناخته شده است. وی در گفتگوهای خود تعهد به حفظ و اجرای آنها را یادآور شد.

شولتز در سفر خود همچنین در زمینه مسال اقتصادی خواستار رعایت انصاف در روابط تجاری شد. از جمله، او گفت که شرکت‌های آلمانی نباید در بازار چین آسیب ببینند، اگر برعکس این اتفاق نمی‌افتد.

صدر اعظم آلمان: من معتقدم که این امر منجر به پیشرفت در بسیاری از موارد خاص در آینده نزدیک خواهد شد. مهم است که این مسئله برای کل اروپا صدق کند. همین شرایط باید برای سرمایه گذاری در طرف دیگر اعمال شود.

شولتز در طول سفر خود چراغ سبزی برای تایید واکسن کرونای بیون تک برای خارجی‌های مقیم چین دریافت کرد. وی گفت که این بخشی از یک همکاری نزدیک تر توافق شده در مبارزه با همه گیری کرونا است. اوگور شاهین، رئیس شرکت آلمانی بیون تک نیز در این هیئت تجاری همراه شولتز بود.

علاوه بر مسائل اقتصادی و تجاری، هر دو طرف توافق کردند که در زمینه حفاظت از آب و هوا همکاری نزدیکتری داشته باشند.

شی جین پینگ در رابطه با روابط با آلمان گفت: هر دو طرف باید به یکدیگر احترام بگذارند، به منافع اصلی خود احترام بگذارند و به گفتگو پایبند باشند.

شی جین پینگ گفت: اعتماد سیاسی به راحتی از بین می رود اما بازسازی آن دشوار است.

انتهای پیام/