شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#منابع

بازگشت دومین گروه آوارگان سوری از لبنان

بازگشت دومین گروه آوارگان سوری از لبنان

منابع لبنانی از آغاز روند بازگشت داوطلبانه دومین گروه از آوارگان سوری به کشورشان خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع لبنانی گزارش دادند که دومین دسته از آوارگان سوری که قصد بازگشت به کشورشان را دارند در منطقه عرسال جمع شده‌اند تا در کاروانی متشکل از 400 نفر به مناطق زندگی خود در منطقه القلمون سوریه برگردند.

خبرنگار النشره در این زمینه گزارش داد که این آوارگان سوری از طریق گذرگاه مرزی الزمرانی  و با همراهی نیروهای امنیتی ارتش لبنان و تیمی از صلیب سرخ به سوریه منتقل می‌شوند.

بر اساس این گزارش، افسران و اعضای سرویس امنیت عمومی لبنان در منطقه عرسال عملیات سازماندهی بازگشت دومین دسته از آوارگان سوری به کشورشان را از زمان آغاز اجرای طرح بازگشت داوطلبانه این آوارگان بر عهده گرفته‌اند.

در چارچوب طرحی که لبنان از سال 2019 با هماهنگی دولت سوریه برای بازگشت داوطلبانه و امن آوارگان سوری ارائه کرده، اولین گروه از این آوارگان 26 اکتبر سال جاری (4 آبان) به سوریه برگشتند.

منابع ذی‌ربط لبنان در خصوص سازو کار بازگشت آوارگان سوری و مراحلی که لبنان در این زمینه طی کرده اظهار داشتند، لبنان ذره‌ای از تصمیم و اقدامات خود برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان کوتاه نخواهد آمد. فشارهای غرب و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان کاملا مشهود است و ادعا می‌کنند که این بازگشت به خواست شهروندان سوری نبوده و اجباری است. اما «عباس ابراهیم» مدیر اداره امنیت عمومی لبنان در جریان اجرای مرحله اول طرح بازگشت آوارگان سوری تاکید کرد که ما به این روند ادامه می‌دهیم و تسلیم هیچ فشاری نمی‌شویم.

در طرف دیگر نیز کمیته امنیتی و قضایی سوریه متشکل از شعبه‌های امنیتی و همچنین بازپرسان و برخی قضات در محل توقف کاروان‌های آوارگان در این کشور منتظر آنها هستند و این افراد بعد از حل و فصل اوضاع خود و طی شدن مراحل قانونی در مراکزی که برای اسکان آنها در نظر گرفته شده مستقر می‌شوند؛ ضمن اینکه طبق دستور عفو عمومی که «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در آوریل گذشته صادر کرده مشکل خاصی برای این آوارگان در سوریه و اسکان آنها وجود ندارد و اقداماتی که در ابتدای ورود آنها به کشورشان انجام می‌گردد برای طی شدن رویه‌های قانونی می‌باشد. این بدان معناست که مقامات سوری امکانات خود را تا حد امکان گسترش داده‌اند تا آوارگان بتوانند بدون نیاز به مراجعه به هیچ مرکز امنیتی یا قضایی، در همان زمان ورود به سوریه به محل زندگی خود برگردند.

در این میان آوارگان سوری که در حال بازگشت به منازلشان در منطقه القلمون هستند با ابراز نارضایتی از نقش سازمان‌های بین‌المللی  و معارضان سوری در جلوگیری از بازگشت شهروندان سوری به کشورشان تاکید کردند که این طرف‌ها تلاش دارند پناهجویان سوری را از بازگشت به کشور منصرف کنند.

انتهای پیام/