شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آزمون

آزمون سردفتری اسناد رسمی و حاشیه‌هایی که پایان ندارد!

آزمون سردفتری اسناد رسمی و حاشیه‌هایی که پایان ندارد!

ثبت نام برای آزمون سردفتری ۱۴۰۱ فردا پایان می‌یابد، با این حال برخی از متقاضیان از وجود مشکلات در زمان ثبت نام خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، طبق اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور متقاضیان آزمون سردفتری اسناد رسمی 1401 تا 15 آبان (فردا یکشنبه) فرصت دارند تا با ورود به سامانه اینترنتی این سازمان به نشانی sanjesh.org برای ثبت‌نام در این آزمون که روز جمعه  25 آذر 1401 برگزار خواهد شد، اقدام کنند.

این آزمون که تکلیف قانونی برگزاری آن با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است در راستای ماده (3) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که بر اساس آن ماده (5) قانون دفاتر اسناد رسمی اصلاح شده است برگزار می‌کند.

طبق ماده (3) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که پس از کش و قوس‌های طولانی در اردیبهشت‌ماه امسال تصویب نهایی و ابلاغ شد، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است برای داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (%70) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (1%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، پروانه سردفتری صادر کند. این شرایط امکان افزایش کمّی سردفتران را مهیا می‌کند که با انتقاد سازمان ثبت و نیز کانون سردفتران و دفتریاران همراه بوده است.

اما برای متقاضیان برخی قوانین موضوعه دیگر هم قابل تعمیم است؛ از جمله بند (چ) ماده 88 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه که بر اساس آن حائزان از شرط سنی آمده در اطلاعیه ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1401 معاف هستند.

بند (چ) ماده 88 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه می‌گوید؛ "متن زیر به عنوان ماده (59) مکرر به قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران الحاق می‌شود.

قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه،‌ مکلفند سی درصد (30%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (10%) آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازات بیت و پنج درصد (25%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند."

حکم بند (چ) ماده (88) بر مواد (13)، (52) و (59) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در طول اجرای قانون برنامه، حاکم است."

با این حال و با وجود گذشت چند روز از ثبت‌نام آزمون سردفتری، گزارشی به خبرنگار تسنیم رسیده که بر اساس آن، برخی داوطلبان ایثاگر در زمان ثبت نام به دلیل شرط سنی گنجانده شده، در تکمیل روند ثبت نام خود ناموفق هستند.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور , کانون سردفتران و دفتریاران , آزمون ,

گفتنی است؛ برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی بدون تعیین ظرفیت که در قانون (جدیدالتصویب و جدیدالاجرای) تسهیل صدور مجوزها آمده است، پیش از این انتقاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان متولی امور سردفتری را در پی داشته است.

به هر حال و بر اساس تکلیف قانونی، این سازمان آزمون سردفتری را بعد از چند سال برگزار می‌کند و هر داوطلبی که موفق به کسب حداقل 70 درصد ) امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کند، پروانه سردفتری دریافت می‌کند. البته حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور چند ماه قبل اعلام کرده بود که صلاحیت‌های مختلف برای صدور پروانه سردفتری لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام/