شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#موبایل

آیا با موبایل و تلفن‌همراه می توان ارز دیجیتال استخراج کرد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که «آیا استخراج ارز دیجیتال با گوشی ممکن است یا خیر؟» در این مطلب به این سوال پاسخ داده ایم که در ادامه خواهید خواند.

آیا با موبایل و تلفن‌همراه می توان ارز دیجیتال استخراج کرد؟

به گزارش سلام نو، این روزها، میلیون‌ها در سراسر جهان از طریق استخراج رمزارزهایی مثل بیت کوین کسب درآمد می‌کنند. شما نه تنها با ماینینگ شبکه‌های بلاکچین را امن‌تر می‌کنید، بلکه می‌توانید به درآمد هم برسید. در حالی که معمولاً کارت‌های گرافیک برای استخراج کریپتوکارنسی استفاده می‌شوند، اما سخت افزارهای دیگری هم وجود دارد که می‌تواند برای این کار استفاده شود. آیا گوشی موبایل توی جیب شما هم می‌تواند سخت افزار مناسبی برای استخراج ارز دیجیتال باشد؟ و اگر بله، آیا این ایده خوبی است؟

الزامات استخراج ارز دیجیتال

برای استخراج ارز دیجیتال دو فاکتور مهم وجود دارد: اولی یک نرم افزار مخصوص و دومی یک سخت افزار است. برای ماینینگ، شما نیازمند سخت افزاری هستید که بتواند چیزی به نام «قدرت هش» یا Hash Power را تأمین کند. قدرت هش چیزی است که ماینرها برای حل محاسبات پیچیده برنامه‌ها به آن نیاز دارند و به کمک آن یک بلاک را اسخراج کرده و در عوض یک بلاک را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. «نرخ هش» یا Hash Rate نیز برای اندازه‌گیری توان یک دستگاه جهت اجرای فرآیند ماینینگ استفاده می‌شود.

استخراج ارز دیجیتال با گوشی

این یعنی هرچه هش ریت بالاتر باشد، شانس اینکه یک بلاک را استخراج کنید بیشتر است. به همین خاطر معمولاً از دستگاه‌هایی با هش ریت بالا مثل ریگ‌های کارت گرافیک برای ماینینگ رمزارزها استفاده می‌شود. نرم افزاری که برای استخراج مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز می‌تواند متناسب با دستگاه شما از پس این فرآیند برآید. اما در عین حال دستگاه‌های کم قدرت‌تری مثل گوشی های هوشمند هم می‌توانند برای استخراج ارز دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرند. اما شاید این سوال را از خودتان بپرسید که ارزشش را دارد؟

استخراج ارز دیجیتال با گوشی

ماینینگ ارز دیجیتال گوشی موبایل شدنی است. اپلیکیشن‌های ماینینگ رمزارز مختلفی وجود دارد که مستقیماً از قدرت سخت افزاری گوشی شما برای انجام این کار استفاده می‌کنند. این برنامه‌ها اغلب به شما اجازه می‌دهند به استخرهای ماینینگی که از توان گوشی برای انجام فرآیند ماینینگ استفاده می‌کنند بپیوندید. این بدان خاطر است که یک گوشی، توان کافی برای ماینینگ را ندارد.

استخراج ارز دیجیتال با گوشی

اما حتی اگر به یک استخر ماینینگ رمزارز با استفاده از گوشی هوشمند بپیوندید هم نمی‌توانید انتظار سوددهی زیادی را داشته باشید. فراموش نکنید که گوشی‌های هوشمند به توانمندی دستگاه‌های ماینینگ قدرتمند نیستند و این یعنی شما نمی‌توانید به اندازه کافی هش ریت استخر را تأمین کنید. استخرهای ماینینگ معمولاً هر چقدر که کاربر توان بیشتری را به آن‌ها تزریق کند، به آن پاداش خواهند داد. این یعنی اگر با یک گوشی بخواهید به آن‌ها توان بدهید، به همان میزان به شما پاداش می‌دهند که ناچیز است.

بنابراین استخراج ارز دیجیتال با گوشی فقط می‌تواند یک درآمد ناچیز را به شما اضافه کند. ولی آیا این ایده خوبی هست یا خیر؟

ماینینگ ارز دیجیتال به گوشی شما آسیب می‌زند

گوشی هوشمند شما برای استخراج رمزارزها طراحی نشده است. به همین خاطر اگر بخواهید از آن برای چنین منظوری استفاده کنید، به مشکل خواهد خورد. ماینینگ ارز دیجیتال یک فرآیند پیچیده و سختی بوده و نیازمند الکتریسیته زیادی است. بنابراین اگر در حالی که از گوشی خود برای فعالیت‌های روزمره استفاده می‌کنید، یک اپلیکیشن ماینینگ را هم روی آن نصب و اجرا کنید، متوجه کندی سرعت زیاد آن خواهید شد.

استخراج ارز دیجیتال در گوشی‌های هوشمند می‌تواند روی طول عمر دستگاه هم تأثیرات منفی داشته باشد. هر چه استرس بیشتری را به گوشی خود وارد کنید، سخت افزار آن زودتر فرسوده می‌شود. البته میزان استهلاک در ماینینگ انفرادی خیلی بیشتر از شرکت در یک استخر ماینینگ است، ولی در هر صورت هر دو روش باعث فرسوده شدن گوشی شما خواهند شد.

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که از اپلیکیشن‌های ماینینگ ارز دیجیتال برای انتشار بدافزارها نیز سواستفاده می‌شود. صنعت کریپتوکارنسی پر از عوامل مخرب و سودجویانی است که به دنبال قربانی هستند. حتی اگر یک اپلیکیشن ماینینگ بدافزار هم نباشد، ممکن است صاحبان آن برنامه سودهای کاربران را بدزدند. بنابراین اگر در هر صورتی قصد نصب یک برنامه ماینینگ را داشتید، پیش از آن از معتبر و قابل اعتماد بودن آن اطمینان پیدا کنید.

استخراج ارز دیجیتال با گوشی

ارزهای دیجیتالی هم وجود دارند که مخصوص استخراج در گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها مشکوک هستند. اغلب این رمزارزها توسط صرافی‌های معتبر پشتیبانی نمی‌شوند و این یعنی قادر به معامله یا فروختن آن‌ها نخواهید بود. این رمز ارزها سود قابل توجهی را نصیب شما نخواهند کرد.

در مجموع استفاده از یک گوشی هوشمند برای استخراج ارزهای دیجیتال خیلی سودآور نیست. بنابراین گرچه شاید این راه آسان و کم هزینه به نظر برسد، اما باید ببینید آیا پاداش‌هایی که دریافت می‌کنید ارزش این کار را دارند؟ به هر حال این مهم‌ترین علتی است که مردم به خاطرش رمزارزها را ماین می‌کنند.

اما اگر گوشی‌های هوشمند گزینه مناسبی برای ماینینگ نیستند، آیا راهکارهای جایگزین ارزان قیمتی برای این کار سراغ دارید؟

روش‌های اقتصادی ماینینگ ارز دیجیتال

در دنیای استخراج ارزهای دیجیتال، کاربران دائماً به دنبال راهکارهای ارزان قیمت و اقتصادی هستند. در حالی که ماینینگ ارزهای دیجیتال می‌تواند سودآور باشد، اما معمولاً بیشتر این سودها صرف هزینه‌های اولیه، تعمیر و نگهداری قطعات می‌شود. سخت افزارهای مخصوص ماینینگ گران قیمت هستند و اغلب انرژی زیادی را مصرف می‌کنند. این یعنی آخر ماه عدد نوشته شده روی قبض برق، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. به همین خاطر هم ماینرها دائماً این سوال را جستجو می‌کنند که آیا جایگزین ارزان‌تری برای استخراج کریپتو وجود دارد؟

این کاملاً به نوع ارز دیجیتالی بستگی دارد که شما قصد استخراج آن را دارید. اگر به دنبال استخراج رمزارزهای محبوبی مثل بیت کوین هستید، نباید انتظار داشته باشید راهی کم هزینه برای انجام آن وجود داشته باشد. در حال حاضر استخراج بیت کوین به شدت سخت است و این یعنی به سخت افزار قدرتمندی مثل یک ماینر اسیک (ASIC) نیاز خواهید داشت تا بلکه شانس دریافت پاداش شما بیشتر شود.

ماینینگ ارز دیجیتال با فلش USB!

در سمتی دیگر ارزهای دیجیتال کوچک‌تری وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را با تنها یک کارت گرافیک یا پردازنده مرکزی استخراج کرد. روی کاغذ ماینینگ ارز دیجیتال با یک ریگ USB نیز امکان‌پذیر است. یکی از ماینرها از همین طریق موفق به دریافت پاداش ۲۱۵ هزار دلاری هم شده است.

ریگ ماینینگ USB

جمع‌بندی

در حالی که شما می‌توانید با استفاده از گوشی خود ارز دیجیتال استخراج کنید، اما نباید انتظار سوددهی زیادی را از آن داشته باشید. اگر هم نتوانید سود زیادی را دریافت کنید،‌ پس عملاً این کار بیهوده است. در سمتی دیگر اپلیکیشن های ماینینگ مخصوص گوشی می‌توانند به بدافزارها آلوده باشند. بنابراین استفاده از آن‌ها امکان دارد گوشی شما را از بین ببرد!