شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سازمان ملل

چند نکته درباره «نشست آریا فورمولا» در سازمان ملل درباره ایران

نشست غیر رسمی (آریا فورمولا) و ضد ایرانی بررسی حوادث اخیر در ایران به درخواست آمریکا و آلبانی در سازمان ملل در روز چهارشنبه یازدهم آبانماه جاری برگزار شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نشست غیر رسمی (آریا فورمولا) و ضد ایرانی بررسی حوادث اخیر در ایران به درخواست آمریکا و آلبانی در سازمان ملل در روز چهارشنبه یازدهم آبانماه جاری برگزار شد.

یادداشتی که می‌خوانید را نویسنده آن با عنوان «حقایقی در مورد نشست غیر رسمی در سازمان ملل در خصوص تحولات اخیر ایران» در اختیار این خبرگزاری قرار داده و در آن  نوشته است: «علیرغم سروصدای زیاد رسانه‌های فارسی زبان از جمله بی بی سی و ایران اینتر نشنال و خبرگزاری رویترز در بزرگ کردن این نشست،فاکتورهای مهمی وجود دارد که نشان می دهد برگزارکنندگان این نشست به اهداف خود نرسیده‌اند و علیرغم صدای بسیار ،دستاوردهای ناچیزی به دنبال داشته است.

ما در اینجا بر آنیم تا ناکامی ها و برخی واقعیات‌های این نشست را یکبار دیگر مرور کنیم:

- نشست در مورد حوادث ایران ،نشست  رسمی شورای امنیت سازمان ملل نبود.این جلسه از نوع آریا فورمولا(غیر رسمی) بود.آریا فورمولا نام وخاصیتش را از سفیر وقت ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل به نام دیگو آریا در سال 1992 گرفته است.نشست‌های آریافورمولا در محل جلسات شورای امنیت برگزار نمی‌شود.جزءفعالیت‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب نمی‌شود و هماهنگی آن نه برعهده رئیس دوره‌ای شورا، بلکه به درخواست یکی از اعضای شورا است. شرکت کنندگان در این جلسه نیز براساس تصمیم شخصی خود در آن شرکت می‌کنند.برگزاری این جلسات حتی در ژورنال سازمان ملل نیز اعلام نمی‌شود.

- بطور کلی سطح نشست روز چهارشنبه پایین بود. تنها آمریکا و البانی در سطح سفیر شرکت کردند،انگلیس و ایرلند در سطح معاون نمایندگی و سایر اعضای شورای امنیت در سطح کارشناسی حضور یافتند.

- نمایندگان کشورهای چین و وروسیه برخلاف انتظار آمریکا در صحبت‌های خود از ایران حمایت کردند.

- برزیل، مکزیک، امارات متحده عربی و سه کشور افریقائی شورای امنیت(کنیا،غنا و گابن) موضع معتدلی داشتندو علیه ایران حرفی نزدند.

- کشور هند در نشست مذکور اصلا سخنرانی نکرد که به خوبی رویکرد مثبت هند در قبال جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.

علیرغم دعوت آمریکا از کشورهای غیر عضو شورای امنیت برای حضور در این جلسه،تنها نیوزلند به نمایندگی از کشورهای کنز شرکت کرد.

- گروه دوستان منشور ملل متحد که مرکب از 19 کشور هستند، تصمیم گرفتند تا در این نشست بیانیه‌ای را در حمایت از جمهوری اسلامی ایران قرائت نمایند. برهمین اساس سفیر دوم (سفیر و معاون نمایندگی ) ونزوئلا در این نشست حاضر شد اما آمریکا در اعمال دیکتاتوری رسانه‌ای خود اجازه سخنرانی را به نماینده ونزوئلا را نداد. سفیر ونزوئلا در سخنرانی خود استانداردهای دوگانه در زمینه حقوق بشر کشورها و اقدامات قهری یکجانبه با اهداف سیاسی (تحریم ها) علیه ایران را محکوم کرده و تاکید کرده بود که دغدغه های حقوق بشری با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همخوانی ندارد.

- آمریکا تقریبا به غیر از خود،مهمانان مدعو و دوستانش،اجازه سخنرانی به فرد دیگری نداد.

- قبل از برگزاری نشست غیر رسمی ،امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، مسائل حقوق بشری خود را با کشورهائی که ازماعقب تر هستند،مقایسه نمی کنیم تا احساس رضایت داشته باشیم،بلکه نگاه ما به اهداف والائی چون حاکمیت دین،اخلاق و عدالت بر جامعه است و مصمم هستیم در این مسیر حرکتمان را ادامه دهیم.

- آرامش و طمانینه سفیر ایران،خشم خبرنگار بی بی سی فارسی را در پی داشت.این خبرنگار تلاش نمود با سر وصدا  و اتهامات ناروا علیه ایران توجهات را به خود جلب نماید.

- نمایندگی ایران بخاطر رفتارهای دور از ادب و نزاکت خبرنگار بی بی سی فارسی در محوطه سازمان ملل که مخل رویکرد همبستگی وصلح بین اعضای این سازمان بود به سخنگوی سازمان ملل  ابراز گله کردو خواستار عدم تکرار این قبیل رفتارها شد.