شهر خبر

ویژه‌های مشرق؛

چرا حزب هسته سخت اصلاحات تعلیق شد؟ / موضع هاشمی رفسنجانی نسبت به اغتشاشات از آن دنیا!

1

سال‌ها پیش بهزاد نبوی احزاب اصلاح‌طلب را گروهک‌های فولکسی خوانده بود، درحالی این حزب ادعای برگزاری میتینگ خیابانی دارد که برای برپا کردن یک جلسه درون تشکیلاتی به حد و نصاب لازم نرسیده است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که جزئیات بسته حمایتی دولت از مشاغل اینترنتی، پالس سکه به دلار، ظرفیتِ امنیتیِ بحرانِ مسکن و نقشه راه ۳ میلیارد دلاری تهران- ایروان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

سفر نخست‌وزیر ارمنستان به تهران مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قرار گرفته است؛ آرمان ملی در تحلیلی از این دیدار دیپلماتیک نوشته است:

تحلیلگران معتقدند که تنش‌های پایان‌ناپذیر در منطقه قره‌باغ از یک‌سو و دخالت‌های فرامنطقه‌ای از سوی دیگر سبب پیچیدگی روزافزون معادلات این جغرافیا شده است و در میانه این پیچیدگی‌ها، جمهوری اسلامی هرگونه تغییر مرز در قفقاز را خط قرمز خود دانسته و بر راه‌حل‌های دیپلماتیک تاکید دارد؛ راه‌حل‌هایی که بر دو استراتژی اقتدار و دیپلماسی استوار است. بی‌تردید اقتدار و دیپلماسی، دو استراتژی توامان جمهوری اسلامی ایران در برخورد با تحولات قفقاز جنوبی است. قدر مسلم ایران خواهان عدم تغییر مرزها با کشورهای همسایه است و معتقد است که باید از ظرفیت دیپلماسی برای آرامش در قفقاز استفاده شود. تأثیر کشورهای روسیه و ترکیه نیز در این میان انکار ناپذیر است که باید دید در آینده این منطقه دستخوش چه تحولاتی خواهد بود.

این روزنامه در یادداشتی در همین زمینه نوشته است:

آذربایجان اخیراً عملیاتی انجام داد و وارد استان سیونیک ارمنستان شد و حدود هفت کیلومتر هم پیشرفت کرد که روندی خلاف بوده است. چراکه در اجلاس قبلی در مسکو قول داده بودند دست به اقدامات نظامی نزنند و ولی آذربایجان این اقدام را انجام داد و تبعات آن را نیز عملاً دید. از جمله ایران واکنش نشان داد و توجه داد که مساله اشغال به جایی نمی‌رسد و موضوع نه از طریق اعمال زور و به خصوص اشغال سرزمین‌های دیگر بلکه از طریق گفت‌وگو و مذاکره قابل حل است.

چرا حزب هسته سخت اصلاحات تعلیق شد؟ / موضع هاشمی رفسنجانی نسبت به اغتشاشات از آن دنیا!

روزنامه شرق نیز با تحلیل این سفر نوشته است:

طی روزها و هفته‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران تحرکات سیاسی، دیپلماتیک و حتی نظامی و دفاعی خود را در کنار مرزهای شمال و شمال غربی کشور با هدف هشدار به باکو افزایش داده است. هر چند که پس از برگزاری رزمایش «اقتدار» نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه ارس شدت موضع گیری ضدایرانی مقامات و رسانه‌های جمهوری آذربایجان طی یک هفته تا ده روز گذشته افزایش پیدا کرده است، اما به عقیده کارشناسان و ناظران امر تهران تنها از این راه می‌تواند نسبت به تحریکات باکو و نیم نگاه علی اف برای تحمیل دالان موهوم زنگه روز به ایروان و قطع مرزهای رزمینی ایران و ارمنستان اقدام کند.

چرا حزب هسته سخت اصلاحات تعلیق شد؟ / موضع هاشمی رفسنجانی نسبت به اغتشاشات از آن دنیا!

روزنامه ایران نیز با اشاره به سفر نخست وزیر ارمنستان به تهران این گونه روایت کرده است که؛

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان که روز گذشته در رأس هیأتی سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرد، در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان قرار گرفت. براساس آنچه در مذاکرات هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور مطرح شد، این سفر را می‌توان بخشی از تلاش‌های ایران و جمهوری‌ارمنستان در راستای صلح، ثبات و امنیت منطقه قفقاز ارزیابی کرد؛ با این تأکید که جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته، در عالی‌ترین سطوح بارها اعلام کرده مخالف هرگونه تغییر ژئوپلیتیک منطقه و میان مرزهای تاریخی است بویژه مرز تاریخی خود و جمهوری‌ارمنستان که از سوی برخی طرف‌های منطقه مورد تهدید واقع می‌شود.

ایران در ادامه نوشته است:

 در همین راستا، هرچند جمهوری اسلامی ایران از بازگشت برخی مناطق به جمهوری‌آذربایجان پس از جنگ دو سال پیش حمایت کرده، اما مخالف هرگونه تغییر مرزی و جغرافیایی دیگری در منطقه است. آنچه محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد را می‌توان بخشی از این سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات قفقاز ارزیابی نمود. جمشیدی در توئیتر نوشت: جمهوری اسلامی ایران از آزادسازی سرزمین‌های اسلامی و بازگشت آنها به آذربایجان حمایت کرد. اینک که آزادسازی محقق شده، هرگونه تصرف سرزمین‌های دیگر، اشغالگرانه است.

چرا حزب هسته سخت اصلاحات تعلیق شد؟ / موضع هاشمی رفسنجانی نسبت به اغتشاشات از آن دنیا!

روزنامه سازندگی در شماره امروز خود به بهانه اغتشاشات به سراغ محسن هاشمی رفته و به نقل از او موضع پدرش از آن دنیا را تحلیل کرده است!

هاشمی دراین‌باره گفته است:

هاشمی‌رفسـنجانی همیشه از عدم افراط و تفریط و سازندگی و توسعه کشور صحبت می‌کرد و به کار بردن اعتدال را به همه ارکان جامعه و مسئولان توصیه می‌نمود. خوشبختانه رهبر انقلاب در صحبت‌های اخیر خود بــا اعضای مجمع تشــخیص مصلحت نظــام به این نکات از جمله سازندگی کشور با پروژه‌های بزرگ و پرهیــز از افراط و تفریط اشــاره فرمودند. این هر دو موردی است که آیت‌الله هاشمی رفســنجانی برای عبــور از بحران دنبال می‌کرد ولی متاسفانه دوستداران رهبری به این بخش از صحبت‌ها اشــاره جدی نکردند. شاید رهبری می‌خواستند با این دو جمله یــادی هــم از هاشمی رفســنجانی و روش او برای تزریق امید به جامعه کرده باشند.

البته آخرین موضع هاشمی رفسنجانی نسبت به پروژه آشوب سازی در داخل کشور در آخرین نماز جمعه ایشان هنوز فراموش نشده است، حالا باید از محسن هاشمی پرسید مواضع هاشمی را باید با کدام متر و معیار سنجید؛ از مدل برندسازی فرزند پس از مرگ پدر یا مواضع فائزه و یاسر؟ پاسخ به این سؤال این گره را باز خواهد کرد!

چرا حزب هسته سخت اصلاحات تعلیق شد؟ / موضع هاشمی رفسنجانی نسبت به اغتشاشات از آن دنیا!

روزنامه اعتماد در شماره امروز خود خبر داده است که حزب اتحاد ملت (شاخه سیاسی حزب منحله مشارکت) تعلیق شده است؛ این روزنامه در توضیح این خبر نوشته است:
برخی تحلیلگران معتقدند دلیل اصلی تعلیق فعالیت‌های این حزب مربوط به تلاش زایدالوصفی است که مدیران این حزب برای برگزاری تجمعات قانونی صورت داده‌اند. در نقطه مقابل اما مسوولان ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور معتقدند تنها قانون را اجرا می‌کنند و نه چیز دیگری را. شکوری راد که پیش از این سمت دبیرکلی سابق حزب اتحاد ملت را در کارنامه داشته در واکنش به حکم تعلیق این حزب می‌گوید: «این روزها کمیسیون احزاب به حزب اتحاد ملت ایراد گرفته و فعالیت آن را تعلیق کرده است. به عنوان عضو حزب اتحاد ملت می‌گویم حکم تعلیق برای حزب صادر شده است.» سخنگوی جبهه اصلاحات در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اراده‌ای برای گفت‌وگو و مصالحه در میان مسوولان می‌بیند یا نه؟ گفت: در میان مسوولان اراده لازم برای پذیرش پیشنهادها و راهکارها نمی‌بینم!

البته در حالی شکوری راد سعی دارد تعلیق حزب مطبوعش را به دروغ سیاسی جلوه بدهد که حسین نورانی‌نژاد به سایت رویداد ۲۴ گفته است که دلیل تعلیق فعالیت این حزب رادیکال نه مسائل سیاسی بکه موارد آیین‌نامه‌ای است!

این فعال سیاسی درابن‌باره گفته است:

برداشت وزارت کشور این است که تمام کنگره‌ها باید حداقل ۳۰۰ نفر را داشته باشد که در این صورت ممکن است با اساسنامه برخی از احزاب مغایر باشد. تعداد اعضای حزب اتحاد چند هزار نفر است و همه مجمع‌ها را نمی‌توان با حضور چندین هزار نفر عضو برگزار کرد. یک سازوکار درون‌حزبی داریم که تعدادی از این اعضا حق رأی کنگره پیدا می‌کنند. کنگره اخیر ما حدود ۲۷۵ نفر در آن حاضر بودند، ولی وزارت کشور می‌گوید، چون زیر ۳۰۰ نفر عضو در کنگره حضور داشتند، این کنگره قانونی نیست. ما نیز اعلام کردیم این نشست طبق اساسنامه داخلی حزب بوده و آن چیزی که شما می‌گویید و به آن استناد می‌کنید در رابطه با اولین مجمع تأسیسی است.

سال‌ها پیش بهزاد نبوی احزاب اصلاح‌طلب را گروهک‌های فولکسی خوانده بود، درحالی این حزب ادعای برگزاری میتینگ خیابانی دارد که برای برپا کردن یک جلسه درون تشکیلاتی به حد و نصاب لازم نرسیده است!

چرا حزب هسته سخت اصلاحات تعلیق شد؟ / موضع هاشمی رفسنجانی نسبت به اغتشاشات از آن دنیا!

جهانگیری هم بلاگر شد!؟

روزنامه جوان در ستون اخبار ویژه خود با اشاره به متن جهانگیری درباره اغتشاشات نوشته است:

اولین نکته در مورد موضع اسحاق جهانگیری این است که او یک فوتبالیست یا بلاگر یا کنشگر سیاسی ساده نیست، او فردی است با سابقه «دو دور نمایندگی مجلس، پنج سال استانداری، هشت سال وزارت و هشت سال معاون اولی رئیس‌جمهور»، یعنی طی ۴۴ سال عمر نظام جمهوری اسلامی، او ۲۹ سال جزو مقامات عالی رتبه کشور بوده است. حال اشکالی نیست که او از شنیدن صدای مردم و معترضان بگوید، اما باید مسئولیت خود را در به وجود آمدن شرایطی که باعث اعتراض شده است، بپذیرد و از موضع مصلح کل صحبت نکند.

چرا حزب هسته سخت اصلاحات تعلیق شد؟ / موضع هاشمی رفسنجانی نسبت به اغتشاشات از آن دنیا!

در ادامه این خبرآمده است:

دومین نکته آنکه آیا اکنون مشکل این است که جایی برای اعتراض وجود نداشته است؟ مثلاً کسی که سطل آشغال آتش می‌زند، اگر در میدان مشخص شده برای اعتراض بود، متمدن می‌شد؟ چرا شورش برنامه‌ریزی شده را باید با اعتراض یکسان و یکی بدانیم؟ واکنش جهانگیری و دولت روحانی به آشوب‌های بنزینی آبان ۹۸ چه بود؟ صدای اعتراض مردم را شنیدند و فرصت آشوب دادند یا روحانی دستور برخورد قاطع با اغتشاشگران را داد و اینترنت را روزهای متوالی کامل قطع کردند؟