شهرخبر

باقری: ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع بندی مذاکرات وین برای مورا ارسال کردیم

باقری: ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع بندی مذاکرات وین برای مورا ارسال کردیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در روزهای گذشته ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع‌بندی مذاکرات وین به هماهنگ کننده مذاکرات ارسال کرده و امیدواریم این ابتکارات زمینه ساز تحرکی جدید در عرصه مذاکرات باشد.

به گزارش مشرق، سفرا و روسای نمایندگی‌های سیاسی مقیم تهران، امروز (چهارشنبه) ۱۱ آبان، در نشستی در وزارت امور خارجه درباره حادثه تروریستی شاهچراغ در شیراز و روند تحولات در چند هفته اخیر شرکت کردند.

در این نشست که با حضور «علی باقری» معاون سیاسی و «رضا نجفی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، معاون سیاسی وزارت امور خارجه طی سخنانی با اشاره به حمله تروریست‌ها به شهروندان بیگناه ایرانی در حرم شاهچراغ گفت: حمله تروریستی شیراز، گواه دیگری بر حقانیت مسیر ما مبنی بر ایستادگی بی‌امان در برابر افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و تروریسم داعش در منطقه است.

وی افزود: این حمله تروریستی نشان داد که ما، منطقه و جهان، تا چه اندازه مدیون شهید سرافراز سردار سپهبد سلیمانی هستیم، شهیدی که ثابت کرد جدی‌ترین  قدرت در برابر تروریسم داعش است.

 باقری با اشاره به سابقه درخشان جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با پدیده شوم تروریسم، اظهار داشت: حمله تروریستی شیراز که جان ۱۵ انسان بیگناه از جمله کودکان و زنان را گرفت، جمهوری اسلامی ایران را در مبارزه با تروریسم ثابت‌قدم‌تر خواهد کرد.

در ادامه وی با تاکید به برخورد دوگانه غرب در قبال پدیده تروریسم، عنوان کرد: برخی از کشورهای غربی نسبت به این حمله تروریستی ابراز انزجار نکردند و حتی از محکوم کردن این حمله تروریستی، آن‌هم به‌ صورت شفاهی خودداری جستند. آن‌ها حتی با کودکی که پدر، مادر و برادر خود را در این حادثه تروریستی از دست داد نیز، ابراز همدردی نکردند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به دروغ‌پراکنی گسترده و بی‌سابقه و انتشار اطلاعات نادرست در مورد تحولات ایران توسط رسانه‌های معاند و مورد حمایت برخی از کشورهای غربی‌ طی هفته‌های گذشته، تصریح کرد: خشونت و هرج و مرجی که در اثر مداخلات تحریک‌آمیز و شبهه‌افکنی برخی رسانه‌های تفرقه‌انگیز مستقر در برخی کشورهای غربی بر تجمعات مسالمت‌آمیزِ شهروندان ما تحمیل شد، جان افراد بیگناه از جمله ۳۰ پلیس را گرفت و صدها مکان عمومی و خصوصی را ویران کرد و سوزاند. حتی آمبولانس‌ها و خودروهای آتش‌نشانی نیز از این خشونت در امان نماند.

باقری با اشاره به اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا گفت: تحریم‌های ظالمانه، بزرگترین پروژه نقض نظام‌مند حقوق بشر در جهان است که آمریکا مدیر پروژه و بسیاری از کشورهای غربی، کارگزاران و مجریان آن هستند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که با وجود اینکه در چند هفته گذشته بارها و بارها نام دختر ایرانی «مهسا امینی» را در مواضع مقام‌های غربی و اخبار و گزارش‌های رسانه‌های غربی شنیده‌اید، اما چرا تاکنون هیچ اسمی از «زهرا پاپی»، دختر ۱۰ ساله اهل لرستان و «امیرحسین نارویی»، پسر ۱۰ ساله اهل زابل و ده‌ها کودک مبتلا به بیماری خاص که به خاطر تحریم‌های ظالمانه یکجانبه و محرومیت از دسترسی به داروهای مورد نیاز به قتل رسیده‌اند، به گوشتان نخورده است؟ پاسخ روشن است! تحریم‌کنندگان حاضر نیستند به جنایت‌های ناشی از تحریم اعتراف کنند؛ چه برسد به این که بخواهند برای آن فضاسازی سیاسی و رسانه‌ای کنند.

 باقری درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها هم گفت: در روزهای گذشته ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع‌بندی مذاکرات وین به هماهنگ کننده مذاکرات ارسال کرده و امیدواریم این ابتکارات زمینه ساز تحرکی جدید در عرصه مذاکرات باشد.  
وی‌ همچنین در مورد تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رسیدگی به موضوعات ادعایی مربوط به تعهدات پادمانی ایران افزود: پیرو توافق صورت گرفته، هیأت فنی جمهوری اسلامی ایران طی روزهای آینده به وین اعزام خواهد شد تا در این خصوص با مسئولان آژانس گفت‌وگو کند.

به گزارش فارس، رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، نیز در این نشست با تشکر از همه کشورهایی که با محکوم کردن حمله تروریستی بزدلانه به حرم مطهر شاهچراغ شیراز، مراتب همبستگی خود را با دولت و ملت ایران اعلام کردند، بر ضرورت مقابله همه کشورها با تروریسم تأکید نمود.

نجفی ضمن انتقاد از برخورد دوگانه دول غربی با مقوله حقوق بشر در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی، بر اعتقاد راسخ جمهوری اسلامی ایران برای احترام و ارتقای حقوق بشر از جمله حق برگزاری تشکلات و تجمعات مسالمت‌آمیز تأکید کرده و توسل به اقدامات قهری یکجانبه و هر نوع دخالت در امور داخلی کشورها را محکوم کرد.

در این نشست همچنین «کریمی» مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، به تبیین آخرین تحولات و دستاوردهای زنان جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی پرداخت و برخی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای مذکور را با استناد به آمار و ارقام برای مدعوین به نمایش گذاشت.

شایان ذکر است برگزاری این نشست با هدف تبیین ابعاد حادثه تروریستی داعش در شیراز و نیز تحولات چند هفته اخیر در کشورمان و ارائه روایتی صحیح و مبتنی بر واقعیات برای جامعه دیپلماتیک مقیم ایران انجام شد. اغلب سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های بین‌المللی مقیم تهران در سطح سفیر و دیپلمات‌های ارشد در این نشست که در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد، شرکت کردند.