شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#واردات#منابع#رئیسی
نماینده مردم اهواز در گفتگو با ایبِنا؛

منابع مالی آزاد شده به سمت واردات نرود/ حمایت از تولید اولویت باشد

عضو کمیسیون عمران گفت: دولت آقای رئیسی باید توجه داشته باشد که منابع مالی آزاد شده به سمت واردات نرود.

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تاثیر آزاد سازی منابع مالی ایران گفت: منابع مالی آزاد شده از هر نوع واحد پولی به شرط آنکه در حوزه تولید، نوسازی تجهیزات شرکت‌های دولتی و تسهیلات در حوزه زیرساختی هزینه شود، بسیار مفید خواهد بود.


وی در ادامه اضافه کرد: با وجود آنکه از دولت آقای رئیسی به دلیل دیپلماسی قوی در حوزه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و تنوع دیپلماسی در حوزه‌هایی مانند دیپلماسی انرژی، سوآپ و تاکید بر مبادلات با پول‌های دو جانبه تشکر می‌کنیم و این کار‌ها مخصوصا با نگاه تقویت ارتباط با کشور‌های منطقه و گره نزدن اقتصاد ودیپلماسی به چند کشور محدود اروپایی و امریکایی قابل توجه است، اما باید توجه داشت که منابع مالی آزاد شده به سمت واردات نرود.


نماینده مردم اهواز در این خصوص یادآور شد: ورود منابع مالی آزاد شده به بخش واردات کشور را به دهه ۸۰ برمی گرداند. در آن دوران ما از نظر تامین منابع ارزی درآمد‌های خوبی داشتیم، ولی دسته بیل وارد کردیم. به معنای دیگر؛ در آن دوران به تولید کشور هیچ کمکی انجام نشد.


این عضو کمیسیون عمران در ادامه تصریح کرد: صندوق توسعه ملی اولین مکان مناسب برای این پول‌ها محسوب می‌شود. البته نام اول این صندوق ذخیره ارزی بود که با درایت حضرت آقا تغییر کرد. این کار نشان داد ایشان در موضوعات راهبردی بسیار دقیق‌تر از افرادی هستند که نگاه سیاسی متفاوتی دارند و بدون هیچ برنامه‌ای تنها شعار می‌دهند یا اگر هم برنامه‌ای در اختیار دارند، کپی پیس است.

 

یوسفی در این خصوص افزود: با وجود آنکه دولت سیزدهم کار‌های بزرگی را به نتیجه رسانده است، اما با واریز منابع مالی در این صندوق کاری انجام خواهد شد که در نتیجه آن حوزه تولید به حمایت درمی‌آید. حمایت از تولید به معنای نوسازی یا سرمایه گذاری در واحد‌های زنجیره‌ای ارزش و تکمیل زنجیره تولید در صنایع پائین دستی به جای بالا دستی است یا اگر هم در بالا دستی سرمایه گذاری شود در زمینه توسعه کشور خواهد بود.


وی در این رابطه ضمن اشاره به گزارشی در صحن علنی در همین خصوص افزود: گزارش نفت و گاز نشان داد که عدم سرمایه گذاری در دولت قبل در حوزه گاز، ناترازی ۲۳۰ میلیون مترمکعبی برای ما به ارمغان آورد که صنایع در نتیجه آن متضرر شدند و در نهایت هم مردم با فاصله‌ای از آن ضرر دیدند.


نماینده مردم اهواز در ادامه بیان کرد: عدم توسعه و وابستگی بیشتر نشان دهنده آن است، چنانچه این منابع وارد تولید شود و به زیرساخت‌ها اختصاص یابد، بیشترین سود را برای کشور به همراه خواهد داشت، در غیر این صورت تنها بر میزان تورم و تفاخر ثروتمندان با کسب سود از این وضعیت با نمایش ماشین و لوازم لوکس خارجی اضافه خواهد کرد.