حضور آمریکایی‌ها در سوریه غیرقانونی است

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور امروز (سه‌شنبه، 10 آبان) در دیدار  «هیفاء جمعه» نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی سوریه و ایران و هیأت همراه با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و علاقه قلبی دو ملت ایران و سوریه به یکدیگر، گفت: دو ملت در روز‌های سختی و دشواری در کنار هم بودند و همچنان که مرحوم حافظ اسد در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث صدام در کنار ملت ایران بود ما نیز در مبارزه با تروریسم حامی مردم سوریه بودیم و سردار شهید سلیمانی در نجات مردم سوریه از دست تکفیری‌های جنایتکار، نقش بی‌بدیلی بر عهده داشت.

 

معاون رئیس‌جمهور با ابلاغ سلام گرم آیت‌الله رئیسی، به رابطه صمیمی و نزدیک رهبران و مسئولان دو کشور اشاره کرد و گفت: امروز دولت و مجلس با همگرایی و اشتراک نظر اهتمام ویژه‌ای به توسعه و تعمیق روابط دو کشور دارند و مصمم هستیم در همکاری نزدیک با سوریه همچنان که توانستیم مثلث عربی، عبری و غربی را شکست دهیم، در حوزه روابط اقتصادی و تجاری نیز همکاری‌های سازنده و مفیدی را در راستای منافع دو ملت رقم بزنیم.

حسینی با بیان اینکه روابط و مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور در سطح مطلوبی قرار ندارد، گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی بر ارتقای سطح روابط اقتصادی و تبادلات تجاری بین تهران و دمشق تأکید دارند و با توجه به ظرفیت‌ها و تجربیاتی که وجود دارد، به دنبال حضور فعال و مؤثر در روند بازسازی سوریه هستیم.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی بر توسعه و تعمیق روز افزون روابط و همکاری با کشور‌های منطقه و همسایه تمرکز دارد و در این مسیر سوریه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حسینی با تأکید بر لزوم احترام به تمامیت ارضی سوریه، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حضور بیگانگان به ویژه آمریکایی‌ها را در خاک سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم در حالیکه حامی اصلی آن هستند، غیر قانونی می‌داند و آن را به شدت محکوم می‌کند و تأکید داریم که همه کشور‌ها باید به تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته و از دخالت نظامی و تعرض به خاک این کشور اجتناب کنند.

حضور آمریکایی‌ها در سوریه غیرقانونی است

معاون رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به حملات نظامی رژیم صهیونیستی به قلمرو سوریه تأکید کرد: سکوت شورای امنیت سازمان ملل در مقابل اینگونه تجاوزات آشکار تعجب برانگیز است.

«هیفاء جمعه» نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی سوریه و ایران نیز در این دیدار روابط دو کشور را صمیمی و راهبردی توصیف کرد و گفت: دو ملت ایران و سوریه از روابط ریشه‌دار و دیرینه برخوردار هستند و هیأت پارلمانی سوریه تلاش می‌کند سطح این روابط روز به روز عمیق‌تر شود.

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی سوریه خاطرنشان کرد: سوریه با اجرای توافقات موجود بین دو کشور مصمم است در مسیر توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای گام بردارد و در این راه تبادل تجربیات مجالس ایران و سوریه از نقش مهمی برخوردار است.

«هیفاء جمعه» با بیان اینکه دو ملت ایران و سوریه تحت تحریم‌های ظالمانه دشمنان قرار دارند، گفت: با همکاری یکدیگر می‌توانیم نیاز‌های یکدیگر را برطرف کرده و بر خواست دشمنان غلبه کنیم.

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی سوریه با قدردانی از دولت و ملت ایران به خاطر حمایت از مردم سوریه در جنگ ظالمانه علیه تروریسم، اظهار کرد: در این جنگ بی‌رحمانه به جز چند کشور دوست، همه کشور‌ها مشغول توطئه علیه سوریه بودند، اما ملت ایران حامی سوریه بود و خون جوانان شما و فرزندان ما در سوریه درهم آمیخته شد و ملت سوریه هرگز این حمایت‌های بی‌نظیر به ویژه رشادت‌های سردار سلیمانی را فراموش نخواهد کرد.

«هیفاء جمعه» با بیان اینکه روابط تهران و دمشق در سطح روابط سیاسی دو کشور نیست، اظهار کرد: سوریه خواهان توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌های اقتصادی، علمی و حوزه بهداشت و درمان است و در این مسیر اگر نیاز به تصویب قانون باشد، حتما با دولت سوریه همراهی خواهیم کرد.

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی سوریه و ایران، اشراف حسینی به مسائل سوریه را تحسین برانگیز دانست و خواستار عضویت افتخاری و حضور حسینی در گروه دوستی ایران و سوریه شد.