شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکو#سال جاری#اروپایی#کشورهای اروپایی

عجیب اما واقعی؛

حامیان تحریم‌های ضدروسی، عمده واردکنندگان کالاهای مسکو هستند!

حامیان تحریم‌های ضدروسی، عمده واردکنندگان کالاهای مسکو هستند!

نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که شمار زیادی از کشورهای اروپایی که از تحریم‌های ضدروسی حمایت می‌کنند، از آغاز سال جاری در جمع عمده واردکنندگان محصولات این کشور بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به اینکه چندین کشور غربی از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اواخر فوریه، حجم واردات خود از روسیه را به شکل چشمگیری افزایش داده‌اند.

این گزارش که به استناد داده‌های تجاری مرکز کنترل و نظارت چالش‌های اقتصادی تهیه شده، یادآوری کرده که یافته‌های آن نسبتاً مربوط به گذشته (از ابتدای سال ۲۰۲۲) است زیرا داده‌های برخط این مرکز، اعداد و ارقام را با تأخیر منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، هندوستان و ترکیه، دو واردکننده اصلی کالاها و محصولات روسیه بوده و به ترتیب افزایش چشمگیر ۴۳۰ و ۲۱۳ درصدی را در حجم واردات خود ثبت کرده‌اند. برزیل که وارداتش از روسیه ۱۶۶ درصد افزایش یافته، در رده سوم این جدول قرار دارد. صادرات چین روسیه به چین افزایش ۹۸ درصدی داشته و این رقم برای عربستان سعودی ۴۵ درصد بوده است.

برخی از کشورهایی که به طور پویا در حال افزایش خرید محصولات و کالاهای روسیه بوده‌اند، در مخالفت با عملیات نظامی مسکو در اوکراین نیز نقشی فعال داشته و از جمله آنها می‌توان به کشورهای اتحادیه اروپا و آن‌دسته از کشورهایی که از تحریم‌های ضد روسی حمایت می‌کنند، اشاره کرد.

بر این اساس، صادرات کالاهای روسیه به اسپانیا و بلژیک به ترتیب ۱۱۲ و ۱۳۰ درصد رشد داشته است. هلند واردات کالاهای روسیه را ۷۴ درصد افزایش داده و این رقم برای ژاپن ۴۰ درصد بوده است. آلمان به عنوان یکی از حامیان اصلی تحریم روسیه نیز واردات کالاهای روسیه را ۳۸ درصد افزایش داده و نروژ نیز این رقم را به ۲۱ درصد رسانده است.

علاوه بر این، حجم کلی معاملات روسیه با هلند، ژاپن و بلژیک به ترتیب ۳۳، ۱۳ و ۸۴ درصد جهش داشته است.

در عین حال، اکثر این کشورها صادرات خود به روسیه را کاهش داده و در نتیجه برای مسکو مازاد تجاری تراز و متناسبی ایجاد کرده‌اند. هندوستان به عنوان اصلی‌ترین واردکننده کالاهای روسیه، صادرات خود به مسکو را ۱۹ درصد کاهش داد و این رقم برای برزیل و اسپانیا به ترتیب ۱۳ و ۴۴ درصد بوده است.

آمریکا و انگلیس بیشترین کاهش صادرات به روسیه را تجربه کرده‌اند؛ این روند کاهشی برای آمریکا ۸۴ و برای انگلیس ۷۱ درصد بوده و سوئد نیز صادرات به روسیه را ۶۱ درصد کاهش داده است.

در این بین، چین و ترکیه صادرات به روسیه را افزایش داده‌اند. پکن حجم صادرات به مسکو را ۲۴ و آنکارا این رقم را به ۱۱۳ درصد رسانده است.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا و کشورهای غربی علاوه بر اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو، با ارسال تجهیزات نظامی و تأمین کمک غیرنظامی برای اوکراین، به شعله‌ور شدن آتش جنگ دامن زده‌اند. این در حالی است که کشورهای اروپایی تا حد زیادی به انرژی روسیه وابسته بوده و به نظر می‌رسد این تحریم‌ها که عمدتاً در این حوزه اعمال شده، اثر وارونه داشته و در حال حاضر اروپایی‌ها با بحران انرژی و افزایش هزینه‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.