شهر خبر

علی‌اف: بهبود روابط آذربایجان و ارمنستان نیازمند گام‌ های جدی است

علی‌اف: بهبود روابط آذربایجان و ارمنستان نیازمند گام‌ های جدی است

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان امروز اعلام کرد که بهبود روابط میان باکو و ارمنستان نیازمند گام‌ های جدی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در حاشیه دیدار امروز خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در شهر سوچی گفت که روابط باکو و ارمنستان باید در راستای ۵ اصل پیشنهادی این کشور بهبود یابد.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان با بیان اینکه با پوتین درباره مسائل منطقه ای گفتگو کرد، گفت: زمان آن فرا رسیده است که در جهت بهبود روابط (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان گفتگو و اقدام عملی انجام دهیم.

الهام علی اف با اشار به اینکه مسئله قره باغ ۲ سال پیش حل شده است، اضافه کرد: هیچ موضوعی برای گفتگو در این زمینه وجود ندارد. بهبود روابط آذربایجان و ارمنستان نیازمند گام های جدی است.

علی‌اف درباره آینده روابط با ارمنستان توضیح داد: (جمهوری) آذربایجان پیش از این ۵ اصل اساسی ارائه کرده است که روابط باکو و ارمنستان باید در راستای این اصول عادی سازی شود. اینها اصول اساسی حقوق بین الملل است و بر این اساس می توان روابط را بهبود بخشید.

رؤسای جمهور روسیه و (جمهوری) آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان ساعاتی پیش با هم دیدار کردند. «ولادیمیر پوتین»، «الهام علی اف» و «نیکول پاشینیان» امروز دوشنبه در سوچی واقع در جنوب روسیه با هم دیدار کردند.

در دیدار سران کشورهای روسیه، آذربایجان و ارمنستان موضوعات مهم بین المللی، مسائل چند جانبه از جمله امنیت منطقه ای و تجارت میان طرفین به بحث و رایزنی گذاشته شد.

در این دیدار نخست وزیر ارمنستان پیشنهاد صلح ارائه شده از سوی رئیس جمهور روسیه در موضوع مناقشه درازمدت قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را پذیرفت. نخست وزیر ارمنستان در این باره اعلام کرده است که پروژه ای که مسکو برای برقراری صلح میان باکو و ایروان و روابط میان دو کشور در رابطه با قره باغ طراحی کرده است، از سوی ایروان قابل قبول است.

سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نهم نوامبر ۲۰۲۰، برای برقراری آتش‌بس کامل در قره‌باغ بیانیه‌ای مشترک را امضا کردند. در ادامه روند مذاکرات صلح، آنها در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ گرد هم آمده و بیانیه مشترک دیگری که به طور مشخص با هدف رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و ترابری در منطقه تدوین شده بود را امضا کردند.