شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#ترکیه#رئیس جمهور

واکنش «اردوغان» به تعلیق توافق غلات توسط روسیه

واکنش «اردوغان» به تعلیق توافق غلات توسط روسیه

رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش با وجود تردید روسیه برای اجرای توافق غلات به علت کسب نکردن منافع مشابه اوکراین، به اقدامات مربوط به اجرای این توافق ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نخستین واکنش به تعلیق توافق غلات از سوی روسیه، گفت که کشورش علیرغم بی میلی روسیه به اجرای این توافق به تلاش‌های بشردوستانه خود ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور ترکیه که در یک کنفرانس پزشکی در استانبول سخنرانی می‌کرد، در ادامه اظهاراتش تمایل نداشتن روسیه به پایبندی به اجرای توافق غلات را ناشی از عدم ارائه تسهیلات تجاری به مسکو مشابه آنچه به اوکراین اعطا شده است، دانست.

اردوغان همچنین با اشاره به توافق غلات استانبول گفت: ما با ارائه ۹.۳ میلیون تن گندم اوکراین به جهان توانستیم بحران غذایی را نسبتاً کاهش دهیم.

گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند. یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا در می‌آورد.

نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد موضوع تعلیق توافقنامه غلات با اوکراین را به اطلاع دبیر کل سازمان ملل می‌رساند.

نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل دیروز یکشنبه اعلام کرد که مسکو به زودی به طور رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد را از تعلیق مشارکت در توافق غلات مطلع خواهد کرد. پیش از این، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که مسکو در پاسخ به حمله به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه خود از سوی نیروهای اوکراینی، توافق غلات با این کشور را تعلیق می‌کند.