شهر خبر

افزایش مشارکت محققان در پروژه های فناورانه علوم شناختی

افزایش مشارکت محققان در پروژه های فناورانه علوم شناختی

ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی اعلام کرد فعالیت و مشارکت محققان، اساتید و پژوهشگران درحوزه های علوم و فناوری های شناختی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی فراخوان های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برای مشارکت و فعالیت اساتید، محققان و متخصصان برای ارایه و اجرای طرح ها و ایده های پژوهشی درحوزه های مختلف دانش علوم شناختی، استقبال آنان جهت همکاری و خلق محصولات و نوآوری های فناورانه افزایش یافته است.

در نوزدهمین فراخوان این ستاد حدود ۳۰ طرح پژوهشی در قالب شصت پایان نامه ترکیبی کارشناسی ارشد و دکتری به منظور توسعه فناوری و خدمات شناختی و دستیابی به دستاوردهای یکپارچه، به ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ارایه شد.

در این مرحله از فراخوان محققان و اساتید از بیست دانشگاه در سطح کشور با ارسال ایده ها و طرح های پژوهشی خواهان مشارکت و فعالیت در حوزه های دانش علوم و فناوری های شناختی از جمله در حوزه علوم اعصاب، روانشناسی، مهندسی، مدل سازی و خلق محصولات و تولیدات نوآورانه و خلاقانه در حیطه دانش علوم شناختی شدند.

طرح های پژوهشی و توسعه فناوری، خصوصاً در حوزه علوم پایه، مشروط به مشخص بودن فازهای بعدی طرح برای رفع نیازهای جامعه و توسعه اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی و حمایت قرار می گیرند .

ستاد علوم شناختی در راستای سیاست های خود درصدد است با حمایت از طرح های پژوهشی، زمینه ترویج دانش، تولید فناوری و خدمات شناختی را در سطح کشور فراهم کرده و انگیزه فعالیت های علمی و تحقیقاتی اساتید، محققان و پژوهشگران در حوزه های علوم و فناوری های شناختی‌ گسترش یابد.

به دنبال چندین مرحله فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی درقالب طرح های دسته «ج» به منظور افزایش هم افزایی پایان نامه ها و رساله های دانشجویی و در راستای تحقق اهداف مصوب درحوزه علوم شناختی بیش از دویست طرح پژوهشی محققان، اساتید، پژوهشگران و متخصصان از مراکز و موسسات آموزش علمی و تخصصی در ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی مورد تصویب قرار گرفت که تاکنون چهل و پنج ایده و طرح پیشنهادی به اتمام رسیده است.

طرح های مصوب در این فراخوان ها در حوزه های روانشناسی، آموزش و پرورش، زبانشناسی، علوم اعصاب، مدلسازی، نگاشت مغز، مدیریت، روانشناسی و آزمون های روانسنجی از سوی محققان و پژوهشگران در سطح کشور در حال اجرا است.

براساس سیاست های راهبردی و اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برای تشویق محققان به مشارکت فعال تر در حوزه دانش علوم شناختی امسال میزان حمایت از طرح های دسته«ج» تا سقف یک میلیارد ریال افزایش یافته است.