شهرخبر
سئول به ما درس مدیریت ندهد؛ خودشان نتوانستند یک جشن را مدیریت کنند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه:

سئول به ما درس مدیریت ندهد؛ خودشان نتوانستند یک جشن را مدیریت کنند

مایل به رویارویی و تقابل با اتحادیه اروپا نیستیم / مذاکره برای تبادل زندانیان ایران و آمریکا از طرف طرف‌های ثالث انجام شده

کره جنوبی در اجرای یک جشن و برنامه مفرح جان قریب به ۲۰۰ نفر قربانی سوء تدبیر و سوء مدیریت شدند و ده‌ها نفر هم مصدوم شدند؛ نمی‌تواند در ارتباط با مدیریت درگیریهای ایران که یک طرف آن دولت‌های خارجی هستند به ایران درس اخلاق و مدیریت بدهد.

اعتمادآنلاین|

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست صبح امروز ضمن تسلیت جنایت تروریستی تلخ رخ داده در حرم احمد بن موسی(ع) در شیراز، گفت: حمله‌ای که منجر به شهادت جمعی از شهروندان عزیز و بی‌گناه ایرانی اعم از زن، نوجوان، کودک و سالخورده شده و جمع زیادی هم مجروح شدند، را محکوم و به محضر مقام معظم رهبری و آحاد ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند برای خانواده‌های داغدار صبر و برای مجروحان شفای عاجل مسالت می‌کنم. قلب همه ایرانیان با شهدای این حادثه تروریستی است و قلب ایران با آرتین است، کودکی که نماد این جنایت شده است. آرتین در این جنایت پدر، مادر و برادر خودش را از دست داد. آن‌هایی که خودشان را باغ‌نشین و سایرین را جنگل‌نشین می‌دادند، زبان به کام گرفته و حمایت از حقوق زن، حقوق بشر و کودک را به فراموشی سپرده‌اند و در خصوص این جنایت سکوت کرده‌اند. اگر سردار سلیمانی نبود حتما تمام دولت‌های مدعی حقوق بشر درگیر تروریست بودند. 

به گزارش ایلنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با مداخلات کشورهای غربی در اوضاع داخلی ایران و بیانیه ۱۲ وزیر خارجه غربی و کانادا، گفت: متاسفانه در طول تحولات اخیر در ایران شاهد اظهارات مداخله جویانه و اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه بودیم که عملا درخواست‌های مسالمت جویانه بخشی از اقشار جامعه فهیم ایرانی را با اقدامات نسنجیده و تحریک آمیز خود به اغتشاش و آشوب کشاندند و شرایط نامناسبی را ایجاد کردند که حتی زمینه برای شنیدن صدای افرادی که دارای دیدگا‌ه‌های مسالمت آمیز بودند، تغییر دادند و زمینه را برای نقش آفرینی خشونت طلبان فراهم کردند.

وی ادامه داد: مسئله حقوق زن و مسئله اقلیت را مطرح کردند. جمهوری اسلامی مسئله اقلیت برایش موضوعیت ندارد بلکه همه اقوام ایرانی هستند. آن‌هایی که درباره حقوق زن صحبت می‌کنند چرا درباره تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اروپا صحبت نکردند که شامل زنان و دختران ایرانی هم شده است. در کجای این تحریم‌ها در کجا اشاره کردند در این تحریم‌های بدون تبعیض و تفکیک زنان و کودکان در معرض تحریم هستند.  ادعاهای امروزشان با نفاق است و منطبق با حقایق نیست.

وی افزود: جایگاه زنان و دختران ایرانی در ایران لزوما برخواسته از قوانین نیست بلکه برخواسته از تاریخ و فرهنگ ایرانی است . اتفاقات اظهارات مداخله آمیزشان باعث شده است مطالبات به اغتشاشات کشیده شود و حتی در مطالبه حقوق زنان را به تشویش کشید. کشورهای غربی نه تنها موجب احقاق حقوق زنان که مدعی آن هستند، نشد حتی حق حیات از شهروندان ایرانی سلب کرد که با ایجاد زمینه شاهد حادثه شاهچراغ بودید که یک عنصر داعشی جان ده‌ها زن و مرد ایران را در خطر قرار داد. اقدامات کشورهای غربی نه سازنده و نه کمک کننده بود.

کنعانی در پاسخ به این سوال که درباره اظهارات مقامات آلمان در ارتباط برای تحریم سپاه گفت: در صورت مبادرت، چنین اقدامی در  دسته اقدامات غیر سازنده با دولت و ملت ایران قرار خواهد گرفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و این اقدام غیرقانونی است و امیدواریم آلمان و کشورهای دیگر که قصد چنین کارهای را دارند فکر کنند و منافع خودشان را قربانی تصمیمات زودگذر و احساسی نکنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست روز چهارشنبه شورای حقوق بشر به درخواست آمریکا و آلبانی گفت: آن چیزی که درباره این نشست مطرح است، این است که یک نشست غیر رسمی خواهد بود و این نشست به درخواست آمریکا و آلبانی برگزار می‌شود آن هم در سالنی غیر از سالن اصلی و تلاش می‌کنند رویکرد‌های سیاسی را همراه ایران کنند. می‌خواهند یک سری افراد معلوم الحال را در این نشست دعوت کنند. تحریم‌های یکجانبه شامل همه ایرانیان بود، این افراد معلوم الحال که هیچ صدایی در هیچ تریبونی نداشتند قرار است توسط آمریکا دعوت شده و صحبت کنند،  متاسفانه اقدامات جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در این دست اقدامات بی‌اثر نیست.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای صادرات تجهیزات نظامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، گفت: در این ارتباط بارها و بارها مواضع جمهوری اسلامی ایران گفته شده است. جمهوری اسلامی ایران صادر کننده سلاح به هیچ طرفی حتی روسیه نیست. جمهوری اسلامی مخالف جنگ در اوکراین، سوریه، افعانستان و ... است و راه حل را سیاسی می‌داند. جمهوری اسلامی ایران تلاشش برای پایان دادن به جنگ با رویکرد سیاسی است، آن هم بر خلاف برخی از کشورهایی که از ابتدای این جنگ میلیاردها دلار سلاح به یک طرف جنگ فرستاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به حمایتی که رسانه ایران اینترنشنال از اغتشاشات ایران دارد آیا این موضوع در گفت‌وگو با مقامات سعودی صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر گفت‌وگویی میان دو کشور در جریان نیست اما به طور قطع دستگاه دیپلماسی از مجاری دیپلماتیک نظر و دیدگاه خود را به طرف عربستانی مطرح کرده است. عملکرد این شبه رسانه عملکرد یک اتاق جنگ و عملیات علیه ملت ایران است و فعالیت‌های آن شبیه فعالیت‌های یک رسانه تروریستی است و ایران تا الان اقداماتی را از طرق مختلف انجام داده و اقدامات تکمیلی را برای برخورد حقوقی این شبکه در دست پیگیری دارد و نتایج آن را در زمان مقتضی اعلام خواهد کرد.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاون وزیر خارجه قطر در امور منطقه‌ای چهارشنبه هفته گذشته با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار داشتند و پیامی از وزیر خارجه قطر را به آقای امیرعبداللهیان تقدیم کردند، پیام وزیر خارجه قطر چه بود، گفت: با قطر روابط دوستانه و خوبی داریم و همواره جزو کشورهایی بود که در قضایای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های مذاکره کننده غربی کشور شریف و همکار ما بوده است. هم سفر گذشته و هم تماس‌های منظم بین وزارت خارجه ایران و قطر و در سطوح عالی بین دو کشور برقرار است هم موضوعات دوجانبه مطرح است و هم موضوعات مورد اهتمام دو کشور در دستورکار است. سفر اخیر هم مستثنی از این‌قاعده نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دخالت‌های اخیر کره جنوبی در امور داخلی ایران و واکنش به حادثه هالووین گفت: ما یک واکنش انسانی نشان دادیم ما مسائل سیاسی را با مسائل انسانی در هم نمی‌آمیزیم. کشوری که در طول سالیان گذشته رابطه بسیار خوبی داشتیم ولی متاسفانه در نتیجه تاثیرپذیری از اعمال فشار خارجی و مشخصا آمریکا در بلوکه کردن دارایی‌های ناشی از صادرات ایران بسیار غیرمسئولانه عمل کرده است و در ارتباط با تحولات داخلی ما موضع غیرسازنده و غیرمسئولانه داشته است.

وی ادامه داد: این کشور در اجرای یک جشن و برنامه مفرح با سوء تدبیری که به خرج دادند جان قریب به ۲۰۰ نفر قربانی سوء تدبیر و سوء مدیریت شدند و ده‌ها نفر هم مصدوم شدند. این کشور نمی‌تواند در ارتباط با مدیریت یک اغتشاشی که یک طرف آن دولت‌های خارجی هستند به ایران درس اخلاق و مدیریت بدهد. اگر مدیریت بلد بودند باید این جشن را مدیریت می‌کردند. متاسفانه در این حادثه پنج شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند. رویکرد ما انساندوستانه بود و تسلیت گفتیم و اظهار همدردی کردیم.به خانواده‌های داغدار پنج شهروند ایرانی تسلیت و برای آنها صبر و شکیبایی آرزو می‌کنم. از اولین ساعاتی که خبر را شنیدیم به وظایف کنسولی خود عمل کردیم و آخرین وضعیت را نیز پیگیری خواهیم کرد.

کنعانی درباره آخرین اظهارات رئیس ستاد ارتش افغانستان مبنی بر اینکه جمعی از کماندوهای افغانستان بعد از آمدن طالبان  به ایران پناهنده شده‌اند و ایران قرار است آن‌ها را برای شرکت در جنگ اوکراین به روسیه بفرستد، گفت: ایران مستقیم و غیرمستقیم عضو کمپین جنگ در اوکراین نیست. ایران جزو کمپین صلح است. اینکه عده‌ای سعی می‌کنند با هر وسیله‌ای زمینه توجه اذهان را به سمت ایران فراهم کنند تلاشی است ناشیانه برای اینکه نقش مستقیم خود را که یک طرف جنگ هستند پنهان کنند و اذهان عمومی را به سمت طرف دیگر معطوف کنند. این خبر سندیت ندارد و با انگیزه‌های سیاسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات رابرت مالی و تاثیر آن بر مذاکرات برجامی و روند این مذاکرات گفت: اظهارات رابرت مالی فرافکنانه است و جمهوری اسلامی یک طرف جنگ اوکراین نیست. جمهوری اسلامی پایبند به میز مذاکره است دولت آمریکا هم مسئولانه تصمیم بگیرد و فرافکنی نکند.

کنعانی همچنین درباره فرافکنی جمهوری آذربایجان و رسانه‌های این کشور گفت: پیام ما به همسایگان صلح و دوستی است و جمهوری اسلامی هم انتظار دارد همسایگان پایبند به برادری و عدم مداخله بر مسائل داخلی داشته باشند. هر رویکردی غیر از این باشد رویکرد غیر مسئولانه است و رسانه‌های کشورهای همسایه از عبارات نادرست برای کشورهای همسایه خودشان استفاده نکنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: قبلا تاکید کردم مذاکره برای تبادل زندانیان از طرف طرف‌های ثالث انجام شده است اما طرف آمریکایی‌ها تا الان اقدام عملی مثبتی انجام نداده است و امیدواریم همان طور که از موضع سیاسی هم حرف می‌زند در عمل هم این‌گونه باشد.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات اخیر لبنان گفت: سیاست اصولی ایران حمایت از رویکردهای ملی مبتنی بر ایجاد ثبات و استقرار و آرامش و شکل گیری دولت قوی در این کشور است به گونه‌ای که هم بتواند منافع ملت لبنان را تامین کند و هم بتواند ثبات و استقرار را در این کشور تحکیم ببخشد و به تقویت نقش منطقه‌ای و بین‌المللی لبنان کمک کند. لبنان جزو کشورهای دوست و از همسایگان خوب منطقه‌ای ایران است و ایران همواره در طرف سازنده تحولات سیاسی لبنان بوده و از ظرفیت‌ها و توان خود در مشورت با طرف‌های لبنانی برای تحکیم روند سیاسی در این کشور استفاده کرده است. امیدواریم جامعه لبنا و گروه‌ها و جریانات سیاسی در این کشور مبتنی بر منافع ملی زمینه شکل گیری دولت قوی در این کشور را فراهم کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا نیز گفت: تصمیم آمریکا و اروپا و اقدامات اخیرشان در ارتباط با ایران اقدامات غیرسازنده و ناشی از درک نادرست آنها نسبت به تحولات داخلی ایران بود و در استمرار سیاست‌های غلط گذشته آنها در ارتباط با ایران است. اینکه هر موضوعی را بهانه‌ای قرار دهند برای اعمال تحریم‌های جدید علیه دولت و ملت ایران تکرار سیاست‌های غلط گذشته است. در مقطعی با درک واقع بینانه از بی اثر بودن تحریم‌ها علاقه‌مند به انجام گفت‌‌وگو و مذاکره با ایران شدند. ایران میز مذاکره را ترک نکرده و نمی‌کند و وارد روند مذاکرات شد. در روند مذاکرات باز به دلیل محاسبات غلط خودشان و شرایط داخلی دولت آمریکا و منافع سیاسی که احیانا رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا مطالبه می‌کرد دچار نوعی غفلت از منافع اساسی خود در پیگیری روند گفت وگو و تفاهم با ایران شدند الان با نگاه توام با محاسبات غلط دست به ابزار ناکارآمد قدیمی یعنی اعمال تحریم‌ها می‌زنند. ایران مایل نیست به یک رویارویی با اتحادیه اروپا روی بیاورد و وارد روند تقابلی با آنها شود. موضع ایران گفت‌وگو از مبدا تساوی و تمرکز بر منافع مشترک است.

وی افزود: تکلیف آمریکا معلوم است توصیه ما به اتحادیه اروپا این است که منافع خود را به آمریکا گره نزند و راجع به موضوعات ایران احساسی عمل نکند و روی تحولات داخلی ایران شرط بندی غلط نکند و مسیر تعامل و همکاری سازنده را در پیش بگیرد. قطعا ایران پاسخش به رفتار توأم با احترام و سازنده رفتار متقابل و احترام متقابل و تعامل سازنده خواهد بود و به صورت متقابل اگر دست به ماشه تحریم ببرند همانطور که ایران متقابل اقدام کرد ایران از ابزارهای در دست خود استفاده خواهد کرد. استفاده از روش‌های تجربه شده قبلی تامین کننده منافع اروپا و آمریکا خواهد بود و آنها هم ضرر کننده اساسی خواهند بود و ایران تنها متضرر نمی‌شود. آنها را به رفتارهای سازنده در قبال ایران ترغیب می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات رافائل گروسی و اینکه ایران را به انجام تعهداتش فراخوانده است، گفت: قطعا اگر آژانس سیاسی کاری نکند ایران معتقد است با رویکرد فنی و مذاکرات فنی و کارشناسی بین ایران و آژانس حتما مسائل بین دو طرف قابل حل و فصل خواهد بود.