شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#روسیه#ریاست جمهوری

کرملین:

در حل مسئله اوکراین رأی تعیین کننده متعلق به واشنگتن است نه کی یف

در حل مسئله اوکراین رأی تعیین کننده متعلق به واشنگتن است نه کی یف

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه امروز تصریح کرد: در حل مسئله اوکراین، رأی تعیین کننده متعلق به واشنگتن است نه کی یف.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد: در حل مسئله اوکراین بدیهی است که رأی تعیین کننده متعلق به واشنگتن است نه کی یف.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این باره ادامه داد: آشکارا، واشنگتن رأی تعیین کننده ای دارد و غیرممکن است که بتوان درباره هرچیزی با کی‌ یف گفتگو کرد. اوکراین یک رئیس جمهور دارد و به صورت تئوری دستیابی به هرگونه توافق با وی امکان پذیر است؛ اما با در نظر گرفتن تجربه‌ های ماه مارس، این توافق‌ ها هیچ معنایی ندارند چون فوری و بر اساس دیکته‌ های خارجی می‌ توانند لغو شوند.

«دیمیتری پسکوف» اضافه کرد: بنابراین، دست کم، ضروری است که با شخص دیگری که حامی و محرک است، صحبت کنیم. روسیه به دفاع از منافع خود ادامه خواهد داد. ممکن است که ما همه جا موفق نباشیم، اما نمی‌ توانیم تابع کسی باشیم.

در همین ارتباط، وی پیشتر نیز گفته بود: دولت اوکراین با دستور واشنگن از گفتگو با مسکو خودداری می کند. روسیه موضع خود را تغییر نمی دهد و همچنان آمادگی دارد و خواهان تضمین منافعش در میز گفتگو است، اما هم‌ اکنون طرف اوکراینی نسبت به گفتگو بی‌ میل است.

رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند سال ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست دونباس در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌ زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌ کند تا از مردمی که ۸ سال مورد سوءاستفاده و نسل‌ کشی رژیم کی‌ یِف بوده‌ اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.

آمریکا و کشورهای اروپایی، و به‌ ویژه انگلیس برای توقف پیشروی ارتش روسیه، ضمن اعمال تحریم‌ های شدید علیه مسکو، در ۷ ماه گذشته تجهیزات و تسلیحات نظامی زیادی برای ارتش اوکراین ارسال کرده‌اند.