شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایالات متحده#آلمان#کالیفرنیا#ثابت

اقتصاد کالیفرنیا در آستانه پیشی گرفتن از آلمان

اقتصاد کالیفرنیا در آستانه پیشی گرفتن از آلمان

فردای اقتصاد: بلومبرگ در گزارشی نوشت کالیفرنیا در حال پیشی گرفتن عنوان اقتصاد شماره ۴ جهان است. گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا به اندازه هر کسی با روایت رسانه‌ای زلزله، آتش سوزی‌های مداوم، خشکسالی، بی‌خانمانی و شرکت‌هایی که از کالیفرنیا برای یک سبک زندگی بدون مالیات و مقررات به تگزاس فرار می‌کنند، آشنا است. این چیز جدیدی نیست. فرماندار کالیفرنیا یک داستان روی جلد مجله تایم در سال ۱۹۹۴ را به یاد می‌آورد که در آن ذکر می کند: «رشته‌ای از بلایای طبیعی، ایالت را به لرزه در می‌آورد و کالیفرنیایی‌ها را وادار می‌کند تا به سرنوشت خود و درخشش محو شده رویای طلایی آن فکر کنند.»

با این حال، چهلمین فرماندار ایالت یک ماه قبل از انتخاب مجدد احتمالی خود در مصاحبه‌ای با زوم گفت: «رویای کالیفرنیا هنوز زنده و زنده است.»

او اشتباه نمی‌کند. اقتصاد کالیفرنیا ابتدا از طریق پاندمی و در دوره فعلی با تورم بالا نسبتاً انعطاف پذیر عمل کرده است. به طوری که تولید ناخالص داخلی ایالت طلایی در آستانه سبقت گرفتن از آلمان به عنوان چهارمین کشور بزرگ جهان پس از ایالات متحده، چین و ژاپن است. کالیفرنیا در سال ۲۰۱۵ برزیل (شماره ۷) و فرانسه (شماره ۶) را پشت سر گذاشته بود و در سال ۲۰۱۷ جانشین بریتانیا (شماره ۵) شد. اگرچه بسیاری از ارقام فعلی کالیفرنیا تا سال ۲۰۲۳ منتشر نمی‌شوند اما تخمین‌ها نشان می‌دهد که این ایالت احتمالا در حال حاضر به آلمان رسیده است. حتی یک پیش‌بینی حاکی از آن است که کالیفرنیا با توجه به نرخ رشد اخیر این ایالت، ۷۲ میلیارد دلار جلوتر است.

مسیر کالیفرنیا در واگرایی فزاینده بین ۳۷۹ شرکت آن با ارزش بازار حداقل یک میلیارد دلار و ۱۵۵ شرکت سهامی عام مستقر در آلمان که معیار مشابهی دارند بسیار شفاف است. طبق داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ، درآمد شرکت‌های کالیفرنیا و ارزش بازار آن طی سه سال گذشته به ترتیب ۱۴۷ درصد و ۱۱۷ درصد افزایش یافته است. آلمان اما در همین مدت سود کمتری به میزان ۴۱ و ۳۴ درصد داشته است.

حقیقت این است که کالیفرنیا در بسیاری از صنایع از ایالات متحده و سایر نقاط جهان بهتر عمل کرده است. این امر به ویژه در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر که سریع‌ترین تجارت در حال رشد در کالیفرنیا و آلمان است، صدق می‌کند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ، ارزش بازار شرکت های کالیفرنیا در این تجارت ۷۳۱ درصد در سه سال گذشته یا ۱.۷۴ برابر بیشتر از همتایان آلمانی آنها افزایش یافته است.

دوگانگی بین شرکت‌های کالیفرنیا و شرکت‌های بزرگ آلمان در سه صنعت برتر آنها آشکارتر است. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهند که فروش سخت‌افزار، رسانه و نرم‌افزار فناوری کالیفرنیا در سه سال گذشته ۶۳، ۹۵ و ۱۱۵ درصد افزایش یافته است که ارزش‌ بازار را ۱۸۴، ۵۴ و ۵۸ درصد افزایش داده است. در آلمان، مراقبت‌های بهداشتی با ۴۳ درصد افزایش و محصولات تولیدی و صنعتی به ترتیب با ۲ و ۷ درصد کاهش در دوره‌های مشابه، نامنظم بود. ارزش بازار در این کشور و موارد ذکر شده به میزان ناچیز ۴۰ درصد، ۸ درصد و ۱۰ درصد افزایش یافت.

مزیت رشد سه به یک کالیفرنیا به طور مشابه در مقایسه ۱۰ شرکت برتر منعکس شده است. شرکت‌های تحت رهبری شرکت مادر گوگل آلفابت، اپل و ویزا شاهد افزایش ۸ درصدی درآمدها نسبت به گذشته خواهند بود.