شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بندرعباس#نفت

پالایشی‌ها در تابستان چه کردند؟

پالایشی‌ها در تابستان چه کردند؟

فردای اقتصاد: گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی در حال روانه شدن به سامانه کدال است. در روز‍‌های اخیر با انتشار گزارش‌ شرکت‌های پالایشی همچون «شپنا»، «شتران»، «شراز»، «شاوان» و «شبریز» مشاهده شد که همزمان با کاهش کرک اسپرد بنزین به کمتر از ۱۰ درصد و کرک اسپرد گازوئیل به ۳۰درصد، سود این شرکت‌ها نیز نسبت به فصل بهار فروکش کرد؛ اما از بین ۶ پالایشی‌ بورس، پالایش نفت بندرعباس تنها شرکت در این صنعت بود که نسبت به فصل بهار عملکرد بهتری از خود نشان داد و توانست با کسب سود ۸۹.۸ تومانی به ازای هر سهم،  نسبت به فصل بهار ۶درصد سود بیشتری به ارمغان بیاورد.

پالایش نفت بندرعباس در مقایسه با سایر شرکت‌های پالایشی از کیفیت مطلوب گازوئیل بهره می‌برد. این موضوع سبب شده است تا محصولات این شرکت با تخفیف کمتری عرضه شود. از سوی دیگر در میان سبد محصولات پالایشی «شبندر»، سهم تولیدگازوئیل نسبت به سایر پالایشگاه ها کمتر است. از این رو به نظر می‌رسد پالایش نفت بندرعباس از کرک بالای گازوئیل در فصل تابستان بهره کمتری ببرد. از سوی دیگر نفت کوره که همواره از سمت کرک منفی پالایشگاه‌ها را متضرر می‌کند، نسبت به سایر پالایشگاه‌ها سهم بیشتری در سبد تولید «شبندر» را به خود اختصاص داده‌است.  

پالایشی‌ها در تابستان چه کردند؟
سهم محصولات مختلف در سبد تولیدات پالایشگاهی‌ها

شبندر و بهار شیرین پالایشی‌ها

«شبندر» در فروردین ماه سال جاری همزمان با عبور قیمت نفت از ۱۰۰ دلار و تجربه کرک اسپرد ۱۵ دلاری بنزین و ۳۴ دلاری گازوئیل  توانست بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار متر مکعب محصول به فروش برساند. سهام پالایش نفت بندر عباس در فروردین ماه با بازدهی ۱۵ درصدی از ۶۵۱ تومان به ۷۶۸ تومان رسید.

اردیبهشت‌ماه برای پالایشی ها به دلیل قرار گرفتن کرک بنزین و گازوئیل  در سطوح بالاتر از ۲۰ و ۳۰ و ثبات فروش سقف قیمتی ۸۴۰ تومانی را ساخت که در نیمسال نخست سال جاری دیگر تکرار نشد سپس در ادامه کاهش کرک محصولات و  افت نرخ دلار نیمایی تا مرز ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان در انتهای اردیبهشت ماه، قیمت این نماد دوباره به کانال ۷۰۰ تومان بازگشت تا مهرماه را با قیمت ۷۸۰ تومان به پایان برساند؛ کاهش کرک اسپرد محصولات نفتی در انتهای این ماه سبب شد این نماد در اردیبهشت‌ماه با بازدهی ۳ درصدی همراه شده و ۱۴ درصد افزایش قیمت از ابتدای سال  را ثبت کند.

شبندر و سبقت از رقبای پالایشی

در خرداد ماه همزمان با تجربه نفت ۱۲۰ دلاری به ازای هر بشکه، کرک اسپرد بنزین نیز به میانگین ۳۱ و کرک گازوئیل به ۴۷ دلار رسید تا بالاترین سطوح کرک این دو محصول نفتی در این ماه رقم بخورد. همزمان با تجربه دلار ۲۴هزار و ۵۰۰ تومانی، قیمت این نماد در ابتدای خردادماه کار خود را با قیمت ۷۵۳ تومانی آغاز کرد تا با بازدهی ۵ درصدی، در سطح قیمتی ۷۹۳ تومان خرداد ماه را به پایان برساند. پالایش نفت بندر غباس در فصل بهار و با میانگین کرک ۲۳ دلاری بنزین و ۴۰ دلاری گازوئیل توانست درآمد ۶۵ هزا رو۹۹۸ هزار میلیارد تومانی را برای خود محقق کند تا با وجود کاهش ۲۸ درصدی فروش فصلی این شرکت با رشد ۲ درصدی درآمدفروش همراه شود. با این حال برخی معتقدند شرکت می‌توانست در این فصل از موجودی انبار خود محصول بشتری به فروش برساند تا از نرخ‌ها و کرک بالای محصولات خود بهره بیشتری ببرد. کاهش فروش نفت کوره این شرکت در بهار از جمله دیگر نکات مثبت در عملکرد فصلی شبندر بود. این شرکت در بهار سال جاری از یک میلیون و۲۵۶ هزار مترمکعب  نفت کوره تولید خود، تنها ۹۲ هزار متر مکعب از محصولات خود را به فروش رساند.

پالایشی‌ها در تابستان چه کردند؟
تاریخچه قیمتی پالایش نفت بندرعباس
پالایشی‌ها در تابستان چه کردند؟
درآمدزایی و فروش پالایش نفت بندرعباس

پالایش نفت بندر عباس تابستان خود را با تجربه میانگین قیمت نفت ۱۰۱ تا ۱۱۳ دلاری به ازای هر بشکه، کرک ۲۰ و ۴۴ دلاری بنزین و  گازوئیل و افزایش بیش از ۱۰ درصدی دلار نیمایی در تیرماه آغاز کرد. با این وجود بازدهی ۳ درصدی در این ماه و ۱۷ درصدی  از ابتدای سال را می‌توان در تاریخچه قیمتی این نماد مشاهده کرد. مردادماه اما برای برای «شبندر» همراه با  کاهش قیمت نفت به سطوح زیر ۱۰۰ دلار و افت کرک بنزین و گازوئیل به ۸ و ۳۲ دلار همراه بود تا اثر این کاهش کرک را در افت ۱۵ درصدی قیمت پالایش نفت بندرعباس در این ماه را مشاهده کنیم. شهریور ماه همزمان با انتشار گزارش‌های فصلی نیمسال نخست شرکت ها شاهد پایین‌ترین حد کرک‌ بنزین و گازوئیل به همراه افت قیمت نفت تا سطوح ۹۰ دلار بر بشکه و بازگشت دلار نیما به کانال ۲۷ هزار تومان بودیم. قیمت «شبندر» در این ماه با افت ۲ درصدی مواجه شد. این شرکت در فصل تابستان با درآمد ۹۷ هزار میلیارد تومانی رشد فصلی ۴۹ درصدی را به همراه داشت که این موضوع را می‌توان عمدتا از سوی رشد ۲۶ درصدی فروش گازوئیل و رشد ۴۴درصدی بنزین  دانست.

پالایش نفت بندر عباس در سه ماهه منتهی به فصل تابستان به دلیل استفاده از موجودی انبار خود و رشد درآمدهای غیر عملیاتی، توانست عملکرد فراتر از انتظاری داشته باشد و با کسب سود ۸۹ تومانی در فصل تابستان اهالی بازار سرمایه و سهامدارانش را راضی نگه‌ دارد. از سوی دیگر به گفته کارشناسان، موجودی یک میلیون و۶۰۰ مترمکعبی نفت کوره در صورت‌های مالی این شرکت موجب نگرانی سهامداران این شرکت در نیمه دوم سال جاری شده است.