شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مسکو

افزایش اشتغالزایی با سوآپ گاز روسیه/ خرابکاری در نورداستریم مسکو را مجبور به همکاری گازی با ایران کرده

افزایش اشتغالزایی با سوآپ گاز روسیه/ خرابکاری در نورداستریم مسکو را مجبور به همکاری گازی با ایران کرده

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور گفت: می توانیم گاز روسیه را در شمال ایران مصرف و معادل آن را در جنوب با تشخیص خودمان صادر کنیم که با این کار از هزینه های حمل و نقل گاز به مناطق شمالی کاسته شده و کسری گاز در زمستان هم جبران می شود.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، جنگ روسیه و اوکراین و خرابکاری در خط لوله نورد استریم امکان صادرات گاز روسیه به اروپا را از بین برده است. به همین دلیل روسیه به دنبال استفاده از ظرفیت همسایگان به منظور فروش گازش است. کشورهای مختلف نیز به دنبال استفاده از این فرصت هستند تا نهایت بهره برداری را از آن داشته باشند.

به زعم برخی از کارشناسان، همکاری ایران با روسیه در زمینه فروش نفت این کشور به صورت سوآپ یا خرید گاز برای کشورمان مزایای اقتصادی، سیاسی و تکنولوژیک دارد.از جمله مزایای اقتصادی این طرح حق ترانزیتی است که ایران دریافت می کند.

 

اگر از گاز روسیه در داخل کشور استفاده کنیم، کسری خود را در زمستان جبران و از تعطیلی صنایع جلوگیری می کنیم. این طرح، مزایای سیاسی نیز برای کشورمان دارد و از طریق در هم تنیدگی روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر کشورها امنیت ما بیش از پیش تأمین می شود.

گاز

برخی معتقدند از آنجایی که روسیه در صنعت نفت و گاز از فناوری پیشرفته ای برخوردار است، همکاری با این کشور می تواند به ارتقای صنایع نفت و گاز کشورمان منجر شود. البته کارشناسان هشدار می دهند که در روابط خود با روسیه باید واقعیات را از یاد نبریم. نباید فراموش کنیم که مسکو اولین دارنده ذخایر گاز در جهان است و به صورت بالقوه رقیب ایران در این حوزه به شمار می رود.

باید به یاد داشته باشیم که روسیه هم اکنون بر اثر اجبار به دنبال همکاری تهران در سوآپ یا فروش گازش است. با در نظر گرفتن این ملاحظات باید از فرصت فعلی برای تثبیت جایگاه خود در صنعت و تجارت گاز بین‌المللی استفاده و بهره برداری کنیم تا بتوانیم بیشترین منفعت را از این همکاری به دست بیاوریم.

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا نظرات خود را در این باره بیان کرده که به شرح ذیل است:

جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به این موضوع که در مذاکرات قبلی با کشورهای حوزه قفقاز  موضوع سوآپ گازی مطرح شد و توافقاتی در این زمینه صورت گرفت، تصریح کرد: انتقال گاز روسیه از کشورمان می تواند مزایای زیادی برایمان داشته باشد. این سیاست می تواند به فعال سازی خطوط انتقال و زیرساخت های دیگر منجر شود و به افزایش اشتغال آفرینی در کشور بیانجامد.

گاز

این نماینده مجلس گفت: با انتقال گاز روسیه، بخشی از ارزش این ماده ارزشمند به کشورمان تعلق می گیرد که تحت عنوان حق ترانزیت از آن یاد می شود. اجرای این سیاست توسط کشورمان آورده ارزی خوبی برایمان دارد و از این لحاظ نفع می بریم. ما قبلاً با کشورهای دیگر در این زمینه توافقاتی داشته ایم.

وی اظهار داشت: با انتقال گاز روسیه توسط ایران، نفع زیادی خواهیم برد و منافع تهران و مسکو به صورت همزمان تأمین می شود. این امکان هم وجود دارد که گاز روسیه را در شمال کشور مصرف و معادل آن را در جنوب با تشخیص خودمان صادر کنیم و در تجارت گاز نقش اساسی داشته باشیم. در این روش، از هزینه های حمل و نقل گاز به مناطق شمالی کشور نیز کاسته می شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور خاطرنشان کرد: با استفاده از گاز روسیه می توانیم کسری خود را جبران کنیم و از تعطیلی صنایع در زمستان جلوگیری به عمل آوریم. این ها بخشی از مزایای اقتصادی سیاست سوآپ یا خرید گاز روسیه به شمار می رود.

گاز

جوکار در ادامه گفت: به طور کلی همکاری ایران در فروش گاز روسیه به لحاظ ژئوپولتیک و امنیتی مزایای زیادی برای کشورمان دارد. افزایش مبادلات انرژی با کشورهای منطقه منافع ما را به لحاظ اقتصادی و سیاسی برآورده می کند و به نفع ماست.

وی افزود: هر نوع توافق با کشورهای همسایه در حوزه انرژی موقعیت ما را به لحاظ اقتصادی و سیاسی در منطقه تقویت می کند. روابط گسترده در منطقه بین کشورها به وابستگی آن ها به یکدیگر منجر می شود و امنیت همه را تأمین می کند. به اجرا گذاشتن دیپلماسی انرژی فعال که از سوی دولت فعلی دنبال می شود به پیشبرد راهبردهای مدنظر ما در منطقه می انجامد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: افزایش مبادلات ما با کشورهای همسایه در زمینه انرژی از جمله سوآپ گاز روسیه علاوه بر مزایای سیاسی و اقتصادی به ما کمک می کند که به عنوان دومین دارنده گاز طبیعی در جهان به سمت تبدیل شدن به هاب گازی و انرژی در منطقه حرکت کنیم.

جلوگیری از خام فروشی فرآورده‌های نفت و گاز

نماینده یزد در مجلس خاطرنشان کرد: امکان دستیابی به توافق در بخش های مرزی با دیگر کشورها از یک استان به استان دیگر وجود دارد. تلاش هایی که اخیراً دولت در راستای افزایش توافقات با کشورهای منطقه به اجرا گذاشته است، بهترین روش برای ایجاد ثبات و پایداری در حوزه اقتصادی و سیاسی کشور به شمار می رود. 

انتهای پیام/