شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#مالیات
۵۵ درصد از اندازه اقتصاد رسمی مصر است

آیا دولت مصر می‌تواند اقتصاد موازی را ادغام کند؟

اقتصاد موازی ۵۵ درصد از اقتصاد رسمی مصر را تشکیل می‌دهد و بدون مجوز است و برای مالیات ثبت نشده است.


به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از الجزیره - موضوع یکپارچه سازی اقتصاد موازی (غیررسمی) یکی از برجسته‌ترین موضوعات اقتصادی در مصر است که دولت‌های متوالی به دنبال کنترل آن هستند و بیشترین تعداد فعالیت‌های اقتصادی غیررسمی را زیر چتر اقتصاد رسمی ادغام می‌کنند و درآمد‌های مالیاتی و درآمد‌های مالیاتی تولید ناخالص ملی را افزایش می‌دهند.

به گفته وزیر دارایی، در برخی مطالعات به ۶۰ درصد می‌رسد که در مقایسه با سایر کشور‌های در حال توسعه، درصد بالایی است.
دکتر محمد معیت وزیر دارایی تایید کرد - طبق بیانیه‌های مطبوعاتی - که ۵۵ درصد اقتصاد و شرکت‌ها غیررسمی هستند، مجوز ندارند و با دولت مالیات نمی‌گیرند.

اقتصاد موازی یا آنچه اقتصاد غیررسمی یا اقتصاد سایه یا پنهان نامیده می‌شود، هر فعالیت اقتصادی (بازار) است که توسط افراد یا گروه‌هایی انجام می‌شود که در دولت ثبت نشده است و ادغام آن باعث افزایش درآمد‌های مالیاتی و تولید ناخالص داخلی می‌شود.

این پدیده بدون استثنا در همه کشور‌های جهان گسترده است و در کنار اقتصاد رسمی کار می‌کند و فرصت‌های شغلی آسان و سریع را برای بسیاری فراهم می‌کند.
با این حال، نسبت آن به اندازه اقتصاد رسمی در کشور‌های صنعتی پیشرفته کاهش می‌یابد و در کشور‌های نوظهور و در حال توسعه افزایش می‌یابد.

نویسنده: اصغر علی کرمی