شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#بایدن#سیاه#مسکو

واکنش بایدن به تصمیم روسیه برای تعلیق توافق انتقال غلات

واکنش بایدن به تصمیم روسیه برای تعلیق توافق انتقال غلات

ایسنا نوشت: جو بایدن گفت که تصمیم مسکو درخصوص تعلیق توافق انتقال غلات از طریق دریای سیاه "قطعا هیچ منفعتی به دنبال نخواهد داشت."

به گزارش راشا تودی، روسیه این تصمیم را در پی"حمله تروریستی" کی‌یف به بندر سواستوپل در شبه جزیره کریمه اتخاذ کرده و پس از آن اعلام کرد که مشارکتش در توافق انتقال غلات در سراسر دریای سیاه را به حالت تعلیق درآورده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه به خبرنگاران در ایالت دلاور گفت: «این اقدام کاملا غیرقابل قبول و شرم‌آور است... این تصمیم، گرسنگی را افزایش خواهد داد. این اقدام آن‌ها هیچ سود و منفعتی به دنبال نخواهد داشت. سازمان ملل متحد در رابطه با این توافقنامه مذاکره کرده بود و روسیه باید به این اقدام خاتمه دهد.»

روسیه روز شنبه اعلام کرد توافقی را که اوایل سال جاری میلادی با سازمان ملل و ترکیه در راستای خروج غلات از سازمان ملل منعقد کرده بود، به حالت تعلیق درآورد. وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌ای به ادعای ارتش اوکراین مبنی بر حمله پهپادی به بندر سواستوپل واکنش نشان داد و عنوان داشت که این حمله خسارت‌های کمی داشته و طی آن فقط یک کشتی آسیب دیده است.

مقامات اوکراینی این حمله را نه تایید و نه رد کردند اما تصمیم روسیه را نسبت به تعلیق این توافق "باج‌گیری" خواندند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که در حال حاضر برخی از کشتی‌ها به مدت بیش از سه هفته پهلو گرفته‌اند و روسیه را به خاطر تصمیمش به "ایجاد یک قحطی عظیم در آفریقا و آسیا" متهم کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم روز شنبه گفت که تعلیق این قرارداد توسط روسیه به منزله "سلاح‌سازی غذا" با ایجاد یک فاجعه انسانی است.

وی در بیانیه‌ای عنوان داشت: «این اقدام روسیه شرایط بحرانی صادرات غلات را مختل می‌کند و اساسا مردم و خانواده‌ها در سراسر جهان باید پول بیشتری برای غذا بپردازند و گرسنگی را تجربه کنند.»

بلینکن در ادامه تاکید کرد: « آمریکا نسبت به اقدام اخیر روسیه مبنی بر به تعلق درآوردن این توافق متاسف است. ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم تا این ابتکار ضروری و نجات‌بخش را حفظ کنند.» به گفته این وزیر خارجه آمریکا، این توافق امکان جابه‌جایی حدود ۹ میلیون تن غذا را داده و موجب کاهش قیمت‌ها در جهان شده است.

وی در ادامه افزود: ما از دولت روسیه می‌خواهیم تا به مشارکتش در این ابتکار ادامه دهد تا اطمینان حاصل کند که مردم جهان قادر به دریافت منفعت این ابتکار خواهند بود.

ایسمینی پالا، سخنگوی سازمان ملل در ابتکار خروج غلات از طریق دریای سیاه روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در "مرکز هماهنگی مشترک" در استانبول را – که حمل‌ونقل غلات اوکراینی را کنترل می‌کند –نسبت به نگرانی‌هایش بابت امنیت کشتی‌های غیرنظامی که تحت این توافق رفت‌وآمد می‌کنند، مطلع کرده است. به گفته این سخنگو این مرکز هماهنگی قادر نبوده امروز (یکشنبه) نسبت به حرکت کشتی‌ها به توافقی برسند.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم مسکو در سازمان ملل روز شنبه گفت که روسیه خواستار گفت‌وگو پیرامون "حمله پهپادی اوکراین" در شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه شد؛ اقدامی که روسیه را مجبور کرد تا این توافق را به حالت تعلیق درآورد.

311311