شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وام ازدواج#تهران#وزارت ورزش

کدام شهرها رکورد وام ازدواج و فرزندآوری را زدند؟

کدام شهرها رکورد وام ازدواج و فرزندآوری را زدند؟

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه سیستان و بلوچستان آخرین استان در میزان پرداختی‌های وام فرزندآوری است، ادامه داد: میزان دریافت وام فرزندآوری در سیستان و بلوچستان ۰.۰۸ درصد است و وام فرزندآوری بسیار کم در این استان پرداخت شده است. البته متقاضیان دریافت این وام در سیستان و بلوچستان نیز کم بوده‌اند. به طور کلی ۸۲۲ نفر برای دریافت این وام ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد به ۲۹۴ نفر این تسهیلات پرداخت شده است.

تهران، خراسان رضوی و فارس صدر نشین دریافت وام ازدواج 

به گفته متقی فر از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور، استان تهران حدود ۱۳ درصد از پرداختی‌های وام ازدواج در کل کشور را به خود اختصاص داده است و پس از تهران، خراسان رضوی با ۷.۵۰ درصد، فارس با ۵.۸۳ درصد، آذربایجان شرقی با ۵.۱۹ درصد، سیستان و بلوچستان با ۴.۷۱ درصد، آذربایجان غربی با ۴.۴۴ درصد و کرمان با ۴.۲۶ درصد در صدر پرداختی‌های وام ازدواج قرار دارند.

چرایی افزایش متقاضیان دریافت این وام

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، معتقد است که بخشی از علت در صف ماندگان دریافت وام ازدواج، به افزایش مبلغ این وام در سال جاری باز می‌گردد و بعضا افرادی که از سه سال قبل ازدواج کرده اما تسهیلات ازدواج دریافت نکرده بودند نیز به دلیل رقم بالای وام ازدواج امسال برای دریافت این وام ثبت نام کردند و از این رو تعداد متقاضیان وام بالا رفته است.

شرایط ضامن و اقساط وام ازدواج و فرزندآوری

وی با یادآوری اینکه مبلغ تسهیلات وام فرزنداوری به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد ۱۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد است، درباره تضامین لازم برای دریافت این وام و اقساط آن، توضیح داد: وام ازدواج نیز برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۱۵۰ میلیون تومان و برای سایرین ۱۲۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد است. بر اساس قانون باید تنها یک ضامن نظیر یک ضامن معتبر با کسر از حقوق و یا یک ضامن دارای مغازه و پروانه کسب برای وام ازدواج و فرزندآوری دریافت شود اما بسیاری از اوقات بانک ها در این زمینه سلیقه‌ای عمل می کنند. در حال حاضر اقساط وام ازدواج چیزی در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و اقساط وام فرزندآوری متناسب با مقدار وام متفاوت است، برای مثال قسط وام ۶۰ میلیون تومانی فرزندآوری در حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می شود. البته بازپرداخت این وام‌ها بالا و مناسب است.

در همین زمینه بخوانید: اگر سربازی نرفته‌اید از این وام محروم می‌شوید