شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارگردان#تعداد

کارگردان «شراره»: بزرگترین مشکل ما این روزها تبلیغات است

کارگردان «شراره»: بزرگترین مشکل ما این روزها تبلیغات است

ایسنا نوشت: کارگردان نمایش «شراره» گفت: این روزها حال هیچ یک از ما خوب نیست ولی به دلیل تعهداتی که داریم، باید روی صحنه برویم و پیش از اجرا مطمئن بودم تماشاگر زیادی نخواهیم داشت. با این همه در دو اجرایی که پشت‌سر گذاشته‌ایم، تعداد تماشاگرمان بد نبود.

محمد مهدی خاتمی توضیحاتی درباره محتوای نمایش «شراره» ارایه کرد و از شرایط اجرای تئاتر در مقطع فعلی گفت.

او که زمان اجرای نمایشش به دلیل شرایط اجتماعی فعلی چند بار عوض شده است، در این باره توضیح داد: قرار بود اجرای ما از روز ششم مهر آغاز شود اما تاریخ اجرا به یازدهم مهر تغییر کرد و در حالیکه در همین تاریخ هم در سالن اجرا آماده بودیم، اجرایمان منتفی شد. در آن مقطع با بچه‌های گروه خداحافظی کردیم تا اینکه چند روز پیش اعلام شد از یکم آبان روی صحنه برویم.

خاتمی که نمایش خود را از روز پنجشنبه، ۵ آبان ماه در تالار «سایه» مجموعه تئاترشهر اجرا می‌کند، اضافه کرد: دکور نمایش ما نصب شده بود و از طرف تئاتر شهر هم گفته شد اگر قرارتان بر اجراست، در این تاریخ می‌توانید روی صحنه بروید چون بعد از آن دیگر نمی‌توانیم بابت دادن نوبت اجرا، متعهد باشیم. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقطع روی صحنه برویم. از آنجاکه زمان اجرای ما عوض شد، چند بازیگر کار را از دست دادیم و ناچار شدیم بازیگران دیگری جایگزین کنیم که همین موضوع سختی‌های مضاعفی هم به گروه تحمیل کرد. به هر حال وقتی اجرای کاری یک ماه به تعویق می‌افتد، نمی‌توانیم از بازیگران توقع داشته باشیم که هیچ پیشنهاد دیگری را نپذیرند. اما در هر حال، این تغییرات اتفاق خوبی نیست چون یک بازیگر برای کار زحمت کشیده ولی چون امکان همراهی با گروه را نداشته، به ناچار باید پروژه را ترک کند و ثمره تلاش‌های خود را نمی‌بیند.

او ادامه داد: اگر دکور نمایشم نصب نشده بود، اجرا نمی‌رفتم . بویژه که مطمئن بودم تماشاگر زیادی نخواهیم داشت چون در این مقطع بخصوص با در نظر گرفتن فضای اطراف تئاتر شهر، تماشاگران برای دیدن تئاتر شوقی ندارند ولی در دو روز گذشته تعداد تماشاگرمان بد نبود. به هر صورت این روزها حال همه ما بد است ولی بچه‌های گروه ما به دلیل تعهداتی که به همکاران خود دارند، روی صحنه می‌روند.

این کارگردان درباره وضعیت تبلیغ و اطلاع‌رسانی نمایش خود گفت: تبلیغات خیلی ضعیف است. تا چند وقت پیش هر کسی تریبونی داشت که متاسفانه الان در اختیار نیست و شاید بزرگترین مشکل ما همین باشد.

کارگردان «شراره»: بزرگترین مشکل ما این روزها تبلیغات است

خاتمی که نمایش قبلی‌اش «سه‌شنبه‌های لعنتی» همزمان با کرونا اجرا شد، یادآوری کرد: آن نمایش جزو اولین نمایش‌هایی بود که در اولین تعطیلات کرونا، اجرایش ناتمام ماند. این خاصیت تئاتر است که وقتی کاری آماده اجرا بود، نمی‌توان اجرای آن را به زمان دیگری موکول کرد.

او در ادامه با ارایه توضیحاتی درباره محتوای نمایشش که به پیامدهای جنگ می‌پردازد، اضافه کرد: نمایشنامه «شراره» تا به حال چند اجرا داشته ولی تلاش کردم حالا کامل‌ترین شکل آن را روی صحنه ببرم. این نمایشنامه یکی از آثار مورد علاقه من است و این علاقه به دلیل روابط انسانی عمیقی است که میان کارکترهای این کار وجود دارد که پدیده زشتی به نام جنگ چگونه آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خاتمی افزود: همیشه دوست داشته‌ام نشان بدهم که تبعات جنگ چگونه زندگی افرادی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که ارتباط مستقیمی با آن نداشته‌اند . این نمایش قصه شراره ایران نیست بلکه قصه شراره‌های دنیاست که در جنگ دخیل نیستند ولی بیشترین آسیب را از آن می‌بینند.

او دباره زن محور بودن این نمایش توضیح داد: در همه نمایشنامه‌هایم زنان محور کار هستند چون بشدت معتقدم زن وجودی است که مهر و وفاداری را گسترش می‌دهد و سرشار از انرژی و عاطفه است ولی وقتی انگیزه‌های اصلی را از او بگیرند، دچار پیری زودرس می‌شود و این سرنوشت زنانی است که در هر جای دنیا درگیر جنگ شده‌اند. جنگ برای همه تمام می‌شود ولی برای آنان همچنان ادامه خواهد داشت.

نمایش «شراره» با بازی نسرین نکیسا، تکتم اخجوانی، امینا خاتمی، مرجان علوی، پرویز گوهری، حامد وکیلی، غلامرضا عارف‌نژاد، ویدا منصوری، محمد مهدی خاتمی هر شب راس ساعت ۱۹ در تالار سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

۵۷۵۷