شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خبرنگاران
بیانیه صادر شده درمورد خبرنگاران بازداشتی فعلا نظر یک مرجع غیرقضایی است

کامبیز نوروزی، حقوقدان:

بیانیه صادر شده درمورد خبرنگاران بازداشتی فعلا نظر یک مرجع غیرقضایی است

خانم «الهه محمدی» و هم «نیلوفر حامدی» وظیفه حرفه‌ای خودشان را انجام داده‌اند

یک حقوقدان گفت: جزئیات رای احتمالی برای خبرنگاران بازداشتی به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست؛ زیرا بیانیه صادر شده فعلا نظر یک مرجع غیرقضایی است.

اعتمادآنلاین|

کامبیز نوروزی، حقوقدان درباره بررسی ابعاد حقوقی خبرنگاران بازداشتی گفت: متاسفانه ما هیچ اطلاعات موثقی از پرونده‌های خانم‌ها حامدی و محمدی نداریم تا جایی هم که من می‌دانم وکلای این دو نفر نتوانستند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. در واقع آن مقداری که ما می‌دانیم این است که هم خانم «الهه محمدی» و هم «نیلوفر حامدی» وظیفه حرفه‌ای خودشان را انجام داده‌اند.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی نوروزی را در ادامه می خوانید:

*وظیفه حرفه‌ای روزنامه‌نگاری این است که خودش را به سرعت به میدان خبر برساند و خبر را منتشر کند،  این رفتار طبیعی و ذات حرفه‌ای روزنامه‌نگاری است و نمی‌تواند محل اتهام قرار گیرد.

*اخبار و یا تصاویری که این روزنامه‌نگاران منتشر کردند اصولاً جزو اخبار طبقه‌بندی و محرمانه نبوده است که قابلیت انتشار نداشته باشد. آن چیزی که از نظر حقوقی قابل استنباط است این است که مستندات قابل اعتنایی برای جرمی که به این روزنامه‌نگاران نسبت داده می‌شود، منتشر نشده است.

*جزئیات رای احتمالی به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست؛ زیرا بیانیه صادر شده فعلا نظر یک مرجع غیرقضایی است. این پرونده مراحل متعدد قضایی را باید  پشت سر بگذراند، بازپرس پرونده باید تحقیقاتش کامل شود و تفهیم اتهام کند.

*نمی‌دانم بازپرس چه اتهامی را تفهیم خواهد کرد. بعد از آن باید دادگاه بدوی و در صورت نیاز بعد هم دادگاه تجدیدنظر تشکیل شود. مراحل قانونی این پرونده احتمالاً طولانی خواهد بود اما امیدواریم یک دادرسی عادلانه صورت گیرد تا حقوق این روزنامه‌نگاران تضییع نشود.

*وقتی روزنامه‌نگار بنا به یک ماموریت حرفه‌ای از سوی موسسه رسانه‌ای خود اقدام به کسب خبر می‌کند، در واقع وظیفه حرفه‌ای و سازمانی خودش را انجام داده است؛ نمی‌شود به او خورده گرفت که چرا به میدان خبر رفته و خبرگیری کرده است. خبرنگار و هرکسی که در یک سازمان و یا مجموعه مطبوعاتی و غیرمطبوعاتی کار می‌کند نمی‌تواند از دستورات مسئول خودش سرپیچی کند.