شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##میزان#ذخایر#کشور#درصد#کاهش#یافته#است

میزان ذخایر آب کشور ۳۰ درصد کاهش یافته است

به گزارش خبرگزار برنا، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفتگو با رسانه ملی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی تاکنون ۴ میلی متر بارندگی داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه کمتر از نصف شده است، افزود: وضعیت منابع آبی از لحاظ بارندگی مناسب نیست.

آقای علی سیدزاده درباره مصرف سرانه در کشور گفت: مصرف سرانه آب در حدود ۱۹۰ لیتر به ازای هر ایرانی در شبانه روز است که در مقایسه با سرانه الگو که ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است، در مقایسه با بسیاری از کشور‌های توسعه یافته، بالاست. این ۱۹۰ لیتر آب، از شیر‌های آب، سرویس‌های بهداشتی، فلاش تانک ها، پخت و پز و استحمام و در بخش‌های مختلف منزل استفاده می‌شود که بیشترین سهم مربوط به استحمام هست.

وی با بیان اینکه کشور‌های توسعه یافته، حدود ۱۳۰ لیتر در شبانه روز مصرف آب دارند گفت: الگوی کشور ایران ۱۵۰ لیتر هست که اگر مصارف به گونه‌ای مدیریت شود که در رنج ۱۵۰ لیتر نگه داشته شود، مطابق با الگو، مصرف شده است.

به گفته آقای سیدزاده سه عامل تعرفه، قانون و فرهنگ نقش موثری در کاهش مصرف دارند. در بحث فرهنگ، اقدامات تبلیغاتی، آموزشی و تجهیزاتی که در منزل به کار می‌رود و نوع استفاده و و سطح سواد مردم و در کنار آن اقدامات تعرفه‌ای و مهندسی در صرفه جویی آب موثر هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ۱۵ درصد آب کشور هدر می‌رود، درباره دلایل آن افزود: فرسودگی لوله ها، فشار زیاد در برخی از مناطق که به این علت، لوله‌ها دچار شکستگی می‌شوند از عوامل اصلی هدررفت ۱۵ درصدی آب است که در مقایسه با کشور‌های خاورمیانه و کشور‌های توسعه نیافته شرایط مناسبی داریم، ولی در مقایسه با کشور‌های توسعه یافته شرایط مان مناسب نیست. سطوع ایده آل ۸-۷ درصد هست که باید به آن برسیم.

به گفته وی ورودی سد‌های کشور در مقایسه با ۵ سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است که در استان تهران حدود ۳۶۰ میلیون متر مکعب حجم ذخیره سدهاست که در مدت مشابه در سال گذشته ۴۶۰ میلیون متر مکعب بوده است.

آقای سیدزاده افزود: مخازن ذخیره آب در داخل شهر تهران در حدود ۷۶۰ هزار متر مکعب ذخیره آب دارند که در سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب بوده که نصف شده و دلایل آن کاهش بارندگی هاست. امیدواریم که بارندگی‌ها به نحوی باشد که این کمبود‌ها را جبران کنیم و مردم هم مدیریت بهینه مصرف را در دستور کار خودشان قرار دهند.

وی درخصوص میزان مصرف آب در بخش‌های مختلف گفت: در کشور ایران در حدود ۹۲ درصد مصرف کشاورزی است. از کل منابع آبی تجدیدپذیر
۷-۶ درصد شرب و ۲ درصد مصرف صنعت در کشور ایران هست. نکته قابل توجه حجم قابل توجهی است که در کشاورزی به مصرف می‌رسد. در سه حوزه کشاورزی، صنعت و شرب نیازمند اقدامات مرتبط با مدیریت بهینه آب هستیم که بحث شرب اهمیت بیشتری دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه موضوع تعرفه و قیمت آب یکی از چالش‌هایی است که وزارت نیرو با آن روبه رو است، گفت: سیاست وزارت نیرو افزایش قیمت آب نیست با وجود آنکه در ایران یارانه زیادی به این بخش تعلق می‌گیرد. سیاست این هست که تعرفه‌ها را به نحوی تنظیم کنیم که کسانی که کم مصرف و خوش مصرف و طبق الگو مصرف می‌کنند تشویق هم بشوند، ولی خانواده‌ای که بیشتر مصرف می‌کند تعرفه‌ای مازاد بر الگو تعلق بگیرد که به سطوح پایین الگوی مصرف تشویق شوند.

وی در پایان گفت: در کشور ۵۴ درصد زیر الگو هستند، حدودا ۴۰ درصد بین الگو و دو برابر الگو و حدودا ۶ درصد دو برابر الگو هستند که واژه بدمصرف به این ۶ درصد اطلاق می‌شود. این ۶ درصد حدود ۵۸-۵۵ درصد آب کشور را به طور میانگین مصرف می‌کنند.

انتهای پیام