شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بهشت زهرا#دانش‌آموزان

جزئیات اردوی راهیان بهشت زهرا برای دانش‌آموزان | شهیدی را به عنوان رفیق خود انتخاب می‌کنند | این اردو اجباری است؟

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهشت زهرا (س) جزئیات برگزاری اردوهای راهیان بهشت زهرا (س) را تشریح کرد.

اردوی راهیان بهشت زهرا

مهدی قربانعلی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه اردوها از سال گذشته برنامه‌ریزی شده و بنا بود از مهر و همزمان با آغاز سال تحصیلی در مدارس آغاز شود، گفت: اما این برنامه با کمی تاخیر، به اجرا درآمد. برنامه سازمان بهشت زهرا (س) و مدیریت گلزار شهدا که مجری این طرح است، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، با هدف این که همه این اقدامات به ارتقاء هویت دینی، اعتقادی و شهری ما منتج شود و سبک زندگی شهیدان مطهر را برای جوانان و نوجوانانی که در مقطع تحصیلی متوسطه هستند نهادینه کنیم.

قربانعلی با بیان اینکه مخاطبان و جامعه هدف ما در این طرح، مقطع تحصیلی متوسطه اول و دوم است، گفت: برای دوره ابتدایی هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که نیازمند برخی زیرساخت‌ها مثل فضاهایی بازی‌طور است که اردوها برای این سنین خاطره‌انگیزتر باشد. بنابراین بعد از تکمیل زیرساخت‌ها به زودی شاهد خبرهای خوش در این زمینه برای کودکان دبستانی هم خواهیم بود.

اجباری در کار نیست

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهشت زهرا(س) اضافه کرد: موضوع اردوهای راهیان بهشت در امتداد اردوهای راهیان نور و راهیان کربلا و رسیدن به مقصد مبارک هم‌نشینی با شهدای عالیقدر است که ماحصل آن در گلزار شهدا نمود پیدا کرده است. اردوی راهیان بهشت کاملا اختیاری است و اجباری در کار نیست. ما آموزش و پروش را به مشارکت طلبیده‌ایم که بحث فراخوان را به صورت ویژه انجام دهند. حتی در این طرح، محدودیت قائل شدیم؛ یعنی هر منطقه نهایتا ۳ اتوبوس در هفته می‌توانند در اردو شرکت کنند و این برعهده آموزش و پرورش و مناطق است.

قربانعلی با اشاره به محدودیت‌ در تعداد حضور دانش آموزان در اردوی راهیان بهشت تصریح کرد: دلیل محدودیت این نیست که امکانات لازم وجود ندارد؛ برعکس، امکانات و ظرفیت‌های مورد نیاز برای حضور دانش‌آموزان بیشتر در اردوی بهشت زهرا موجود است؛ هر کسی راغب باشد می‌تواند در این برنامه حضور پیدا کند. اما اگر دانش‌آموزان بعد از این اردوها به مدرسه بازگردند و فضا را برای دوستانشان توصیف کنند، دانش آموزان بیشتری هم ترغیب خواهند شد.

جزئیات برگزاری اردوها

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهشت زهرا(س) درباره اینکه تا کنون چه تعداد دانش آموز در این اردو شرکت کرده اند، گفت: تا الان در مدت دو هفته ای که این اردوها برگزار شده، ۳ گروه ۱۲۰ نفره در قالب سه اتوبوس ۴۰ نفره در این برنامه فرهنگی شرکت کرده‌اند. دو دوره دخترانه و یک دوره پسرانه.

قربانعلی افزود: دانش آموزان متقاضی راس ساعت ۸ صبح از محله و منطقه مربوطه خود با اتوبوس‌هایی که شهرداری در اختیار گذاشته به در ورودی گلزار شهدا (باب الشهدا) منتقل می‌شوند. دانش آموزان بعد از رسیدن از مناطق مختلف، به صورت متمرکز ابتدا گشتی به صورت ماشینی در محوطه بهشت زهرا دارند و قطعات عمومی به آنها معرفی و در همین حین، شناسنامه‌ای از بهشت زهرا(س) به صورت فشرده تقدیمشان می‌شود و وارد گلزار شهدا می‌شوند. به محض ورود، اولین برنامه در خانه شهید یا سالن آمفی تئاتر دفتر بنیاد شهید تهران است. در این برنامه تصاویری از تلاش‌ها و حماسه‌سازی رزمندگان اسلام و محتواهایی که بنیاد روایت فتح تهیه کرده است به دانش آموزان نمایش داده می‌شود. همچنین راویانی هم در محل هستند که موارد مورد نیاز را برای حاضران روایت می‌کنند.

او ادامه داد: قالب کار ما به این شکل نیست که برنامه، رسمی، گزارشی و بیلانی باشد. چرا که هدف ما بسیار بزرگ است. برای خاطره انگیزتر شدن اردو برای دانش آموزان از فرزند، یا پدر، مادر و یا همسرشهیدان دفاع مقدس و مدافعان حرم در بدو ورود دانش آموزان به گلزار به آنها خیرمقدم خواهند گفت و برنامه با حضور یکی از خانواده شهدا پیش می‌رود.

شروع برنامه با شاخه گل

قربانعلی گفت: در ادامه برنامه شاخه گلی به آنها داده می‌شود و ابتدا بر مزار شهید حسین فهمیده می‌روند. بعد از آن، پیاده به سمت مزار سرداران شهید می‌روند و  در همه این مراحل راویان از حماسه‌ها و فضایل اخلاقی این عزیزان برای دانش‌آموزان روایت می‌کنند. بعد از زیارت قبور سرداران شهید که در قطعه ۲۴ بهشت زهراست، دانش‌آموزان به قطعه ۲۶ شهدای حرم، شهدای امنیت و شهدای دفاع مقدس می‌روند و بعد از زیارت شهدا با ماشین برقی به سمت قطعه ۴۰ یا قطعه سرداران بی پلاک (شهدای گمنام) حرکت می‌کنند. بین این مسیرها از کنار یادمان‌های شهدای حج و شهید هادی ...عبور می‌کنند و در این مسیر، خاطره، مسئله خاصی مثل پند و نصیحت و هشدار و یا راهنمایی  که می‌تواند در مسیر زندگی دانش آموزان موثر باشد، به صورت تلنگر برایشان عنوان می‌شود.

انتخاب همراه یا رفیق شهید

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهشت زهرا(س) با بیان اینکه بخش ویژه این برنامه، «همراه شهید» یا «رفیق شهیدم» است، توضیح داد: در این برنامه حدود یک ربع تا بیست دقیقه دانش آموزان را در قطعه ۲۶ به حال خود رها می‌کنیم (فعلا پایلوت ما قطعه ۲۶ است به دلیل تعدد و گوناگونی شهدای این قطعه). در این برنامه به دانش آموزان می‌گوییم با یکی از شهدا ارتباط برقرار کنند؛ اسم شهید را بنویسند. این ارتباط از این جا آغاز می‌شود. ما مربیان مدرسه مربوطه را مامور کرده‌ایم که حتما در رابطه با این شهید بازخورد لازم را از دانش آموزان بگیرند. موضوعاتی که در فضای مجازی و کتاب ها وجود دارد را تحقیق کنند؛ یا همین که بدانند شهید مربوطه در کدام عملیات به شهادت رسیده، چه تحصیلاتی دارد و آدرس خانه‌اش کجاست، فتح بابی می‌شود برای ارتباط گرفتن دانش آموزان با شهدای عالیقدر که می‌تواند در طول زندگی  دانش آموزان بسیار موثر باشد. وقتی نوجوانان منش و سبک زندگی‌شان را براساس زندگی و سلوک شهدا تنظیم می‌کنند قطعا مسیرشان مسیر خوبی خواهد بود و هیچ انحرافی نمی‌تواند آن ها را از این مسیر دور کند.

قربانعلی درباره ادامه اردوی راهیان بهشت گفت: در قطعه ۲۶، مداحی و سرودی اجرا می شود و در نهایت دانش‌آموزان به مدرسه بر می‌گردند. در واقع برنامه ما از ساعت ۹ صبح آغاز می‌شود و  تا ساعت ۱۲ به پایان می‌رسد.

یک هفته دختران، یک هفته پسران

او گفت: در حال حاضر با تراکم متقاضیان مواجه هستیم. همکاری شهرداری تهران هم در تامین اتوبوس رایگان و ... بسیار خوب است. این اردوها کاملا رایگان بوده و بناست در هفته روزهای یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه سه منطقه با استفاده از ۳ اتوبوس به گلزار شهدا بیایند به این شکل که اگر یک هفته اردوی دختران برگزار می‌شود، هفته دیگر حتما مختص دانش آموزان پسر خواهد بود.