شهر خبر

جنگ جهانی اینستاگرام و توییتر

جنگ جهانی اینستاگرام و توییتر

نقش آفرینی پلتفرم‌ها در تحولات جهانی موضوعی است که چند سالی است در جهان انفاق می‌افتد، حالا جلوه‌ای از نبرد جهانی سه پلتفرم آمریکایی را می‌توان با چشم غیرمسلح مشاهده کرد

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ بعد از ظهر روز گذشته وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانیه مشترکی درباره اعتراضات حدود یک ماه گذشته کشور که توسط جریان‌های خارج از کشور در پاره‌ای موارد به آشوب‌های خیابانی بدل شد،‌ صادر کردند که بخشی از این اطلاعیه مربوط به نقش آفرینی به شبکه اجتماعی و پیام رسان اصلی آمریکایی (واتساپ، توییتر و اینستاگرام) بود.

بیانیه مشترک سازمان‌های امنیتی کشور درباره فعالیت‌های تروریستی این سه سکوی آمریکایی تصریح می‌کند که توییتر به دستور رژیم آمریکا، میدان نبرد و جنگ رسانه‎ای علیه جمهوری اسلامی ایران را با نادیده گرفتن همه قوانین بین­‌المللی و دستورالعمل‌های فنی و حقوقی خود به سود دشمنان ایران هموار کرد تا پیاده نظام اجاره‌ای و ضدانقلاب خارج نشین به هدایت سرویس­‌های اطلاعاتی و با ساختن هزاران کاربر جعلی (ربات) و انتشار اخبار هدفمند و دروغ، افکار عمومی را در ایران و جهان فریب دهند.

بر اساس پایش توییتر فقط در بازه زمانی ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۱ بیش از پنجاه هزار کاربر جدید فارسی زبان با هویت­‌های جعلی در توییتر ساخته شده است تا بر علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند.

این در حالی است که پیش از آن ماهانه حداکثر در حدود چهار هزار کاربر فارسی زبان در توییتر ایجاد می‎شده است!

همچنین توییتر با حداقل ده برابر کردن ظرفیت انتشار پیام برای هر کاربر در ساعت و لغو بسیاری محدودیت­‌های دیگر، نهایت سعی خود در کمک به بزرگ­نمایی و برجسته­‌سازی اخبار جعلی و تشدید جنگ ترکیبی علیه جامعه فارسی زبان در سراسر جهان را اعمال کرد.

در پرده‌ای دیگر شرکت متا، مالک اینستاگرام و واتساپ نیز مشابه توییتر، تمام قوانین بین‌المللی و قوانین رسمی خود را در مقطع اغتشاشات ایران زیر پا گذاشت و با اقداماتی از قبیل دستکاری عمدی الگوریتم­‌های هوش مصنوعی باعث شد اخبار جعلی، موارد نفرت افکنی و اقدامات خشونت­آمیز با شدت بسیار زیاد برای جامعه ایرانی به صورت هدفمند منتشر شود.

همچنین این شرکت همانند توییتر به دستور سرویس اطلاعاتی آمریکا، با حمایت همه جانبه از صفحه­‌های دروغ پراکن ضدانقلاب خارج نشین و مزدوران سعودی و با پر تعداد نشان دادن مخاطبین اخبار و اطلاعات این صفحات مانند صفحه­ رسمی نارسانه­ سفارشی کار موسوم به ایران اینترنشنال، سعی در ایجاد خطای محاسباتی در ذهن مخاطب ایرانی کرد.

گذاره‌های مطرح شده در این گزارش را یکبار دیگر در کنار وقایع میدانی مرور کنید تا هریک از بندهای آن برای شما عینیت بیشتری پیدا کند.

نخستین موضوع مطرح شده استفاده از ده‌ها هزار ربات برای الغا توهم کثرت در ذهن مخاطب است که البته در موارد متعددی نیز این ربات‌ها به قدری ناشیانه رفتار می‌کردند که تشخیص رفتار مصنوعی آن‌ها برای هر ذهن منصفی به سادگی ممکن بود، برای مثال زمانی که بازیکن سابق فوتبال که حالا بخشی از پازل عملیات روانی التهابات اخیر کشور است، نظرسنجی درباره حمایت مردم از خودش منتشر می‌کند، در عرض چند دقیقه هزاران رای مثبت دریافت می‌کند یا آنالیز حساب توییتری همان فرد نشان می‌دهد که بسیاری از دنبال کننده‌های وی رفتار رباتی دارند همانطور که آنالیز برخی حساب‌های شبه خبرنگاران و سلبریتی‌های خارج نشین چنین موضوعی را تایید می‌کند، جعلی بودن تلاش‌های آن‌ها زمانی بیشتر مشخص می‌شود که حتی در آلمان قادر نمی‌شوند تا بیش از چند هزار نفر از ایرانیان مقیم این کشور را برای ایجاد فشار بین‌المللی به مردم داخل ایران به صحنه بیاورند! 

آنالیز حساب های ضدانقلاب

آنالیز حساب های ضدانقلاب

آنالیز حساب های ضدانقلاب

آنالیز حساب های ضدانقلاب

آنالیز حساب های ضدانقلاب

آنالیز حساب های ضدانقلاب

آنالیز حساب های ضدانقلاب

مسئله بعدی اشاره شده در بیانیه سپاه و وزارت اطلاعات شروع به کار اکانت‌های فاقد هویت به صورت قارچ‌گونه طی یک ماه است به نحوی که میزان افتتاح حساب فارسی زبان که اغلب بیش از چند دنبال کننده هم ندارند در این مقطع بیش از ۱۲برابر می‌شود و هیچ برخوردی با این حساب‌ها نمی‌شود در حالی که قوانین داخلی خود توییتر این شرکت را ملزم به برخورد با چنین حساب‌هایی می‌کند.

البته توییتر ثابت کرده که بیش از ناامنی نگران این است که کدام کشور دچار آشوب‌های خیابانی می‌شود اگر آمریکا باشد، در یکروز حساب رئیس جمهور مستقر و میلیون‌ها طرفدارش مسدود خواهد شد اما درباره ایران اوضاع فرق می‌کند، سکوی امریکایی باید مأمنی شود برای انتشار اخبار جعلی، گسترش خشونت و نفرت در ایران؛ چرا که دولت آمریکا چنین می‌خواهد و توییتر نیز مطیع این کشور است، دفتری هم در ایران ندارد که پاسخگوی افعال این سرویس باشد.

رفتار اینستاگرام هم که مغرضانه‌تر نباشد، منصفانه‌تر نیست، بسیاری از افرادی که تصور می‌کنند که دفاع ایران از ایران و انقلاب در این سکوی آمریکایی امکان‌پذیر است به دلیل انتشار حقیقت با پیام فعالیت برخلاف قوانین انجام اینستاگرام مواجه شده و صفحه آن‌ها به راحتی حذف می‌شود اگر ورزشکار یا هنرمندی از ایران و اتحادش دفاع کند، این پلتفرم لحظه‌ای برای فیلتر کردنش درنگ نمی‌کند اما اگر یک ورزشکار یا شبه سلبریتی دیگری آموزش جنگ شهری و ساخت مواد آتش‌زا در صفحه خود بدهد، فیلتر که نمی‌شود با کمک مدیران متا برای اشاعه خشونت تشویق هم می‌گردد! فضای کشور در این سرویس آمریکایی به قدری غبارآلود و مبهم ترسیم می‌شود که بعد از بازکردن صفحه اکسپلور این پلتفرم تصور می‌کنید، کشور سقوط کرده است و باید منتظر برافروخته شدن جنگ شهری در ایران بود به قول برخی از کاربران در این دو پلتفرم آمریکایی هرروز ایران سقوط می‌کند اما ایراد کار اینجا است که کارگردانان این تراژدی سیاه فراموش می‌کنند که دکمه ذخیره سازی را بزنند و صبح روز بعد همه‌چیز در کشور به روال عادی خود در جریان است.

هرچند این رفتار از فیسبوک و زیرمجموعه‌هایش غیرطبیعی نیست همانطور که خانم فرانسیس هاوگن، افشاگر فیسبوک(یکی از مدیران سابق مجموعه)، سال گذشته میلادی در پارلمان بریتانیا گفته بود که این شبکه اجتماعی به دلیل نحوه طراحی الگوریتم‌های آن برای ترویج محتواهای تفرقه‌انگیز، همچون بنزین بر آتش به رخداد ناآرامی‌های شدیدتری در سراسر جهان دامن خواهد زد.

نقش اینستاگرام و واتساپ، دو زیر مجموعه متا در دامن زدن به خشونت و التهاب آفرینی در ایران به اندازه‌ای برای آمریکا حیاتی بود که بدون فوت وقت بعد از اینکه محدودیت بر این دو ابزار جنگ شناختی خود را حس می‌کند، طی مصوبه‌ای اعلام می‌شود که فروش تجهیزات مقابله با اینترنت دارای محدودیت به ایران از قوانین تحریمی معاف است، این مصوبه همان کشوری است که فروش انواع داروها و مواد حیاتی به ایران را تحریم کرده و سعی می‌کند تا حلقه محاصره‌اش شکسته نشود! چطور باور کنیم که کشوری مانند آمریکا علیرغم دریغ کردن دارو و تجهیزات پزشکی و بسیاری از مواد حیاتی از روی دلسوزی چنین مصوبه‌ای داشته است؟

ضمن اینکه مصوبه مذکور به خوبی نشان می‌دهد چندین سال فعالیت حساب‌های کاربری مذهبی و مروج گفتمان انقلاب اسلامی در این سکو تاثیرش در حدی نبوده که غلبه آمریکا بر افکار عمومی کاربران این سرویس‌ها متاثر شود؛ چرا که اگر چنین بود شک نکنید، این کشور خود مانع ادامه فعالیت سرویس‌هایش در ایران می‌شد.

انتهای پیام