شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#مذاکره
ایران و آمریکا فعلا آمادگی حضور پای میز مذاکره و دادن امتیاز را ندارند

سینا عضدی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن:

ایران و آمریکا فعلا آمادگی حضور پای میز مذاکره و دادن امتیاز را ندارند

موضوع تبادل زندانیان هیچ گاه از دستور کار آمریکا خارج نشده

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: هیچ کدام از طرفین نه تهران و نه واشنگتن آمادگی حضور پای میز مذاکره و دادن امتیاز به یکدیگر را ندارند.

اعتمادآنلاین|

سینا عضدی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن و پژوهشگر شورای آتلانتیک در تحلیل خبرهای چند روز گذشته در حوزه احیای برجام گفت: من فکر می‌کنم که در حال حاضر با توجه به نزدیکی به انتخابات میان دوره‌ای کنگره و تحولات ایران، هیچ کدام از طرفین نه تهران و نه واشنگتن آمادگی حضور پای میز مذاکره و دادن امتیاز به یکدیگر را ندارند. نه ایران با توجه به تحولات داخلی آمادگی دادن امتیاز دارد و نه آمریکا حاضر است با توجه به انتخابات پیش رو و همچنین موضوعات داخلی ایران به این کشور امتیاز دهد.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی عضدی را در ادامه می خوانید:

*بنابراین همه طرفین در برهه کنونی دست نگاه داشته‌اند تا مشخص شود تحولات ایران به کجا ختم می‌شود و انتخابات کنگره چه نتیجه‌ای خواهد داشت و آیا دموکرات‌ها می‌توانند اکثریت کنگره را نگاه دارند.

*البته با اتفاقات داخل آمریکا مانند قانون سقط جنین و همچنین تلاش جمهوری خواهان در برخی ایالت‌ها برای جلوگیری از رای دادن اقلیت‌ها و قوانین اسلحه فکر می‌کنم شانس دموکرات‌ها زیاد خواهد بود و همه چیز به بعد از این انتخابات و موضوعات داخلی ایران برمی‌گردد.

*سیاست کلی آمریکا این است که همه زندانیان دوتابعیتی باید به این کشور بازگردند اما من فکر می‌کنم این موضوع بخشی از برجام نیست و در کنار برجام است و به عنوان یک توافق جانبی تعریف می‌شود؛ چراکه این مساله جنبه انسان‌دوستانه دارد، زندانی‌های آمریکایی آزاد شده و در مقابل نیز ایرانی‌هایی که در آمریکا و اروپا به اتهام دور زدن تحریم‌ها در زندان هستند، آزاد می‌شوند.

*معتقدم موضوع تبادل زندانیان هیچ گاه از دستور کار آمریکا خارج نشده اما فعلا با توجه به مواردی که پیش‌تر ذکر کردم، همه این موضوعات فریز شده و واشنگتن دست نگاه داشته است.

*درمورد درز اطلاعات جدید برنامه هسته‌ای ایران از سوی هکرها و امکان باز شدن پرونده‌های جدید، معتقدم موارد مهمی درز پیدا نکرده و این مسائل به نیروگاه اتمی بوشهر برمی‌گردد و موضع دولت آمریکا این است که فعالیت نیروگاه بوشهر مانعی ندارد و از منظر سیاست عدم اشاعه، این نیروگاه تهدیدی ندارد.

*همچنین نیروگاه بوشهر تحت بازرسی آژانس است و اطلاهات هک شده، اطلاعات مهمی را در برنمی‌گیرد و البته این اطلاعات به بخش مناقشه‌برانگیز برنامه هسته‌ای ایران از نظر آژانس مرتبط نیست و فکر نمی‌کنم تاثیر زیادی داشته باشد. معتقد نیستم اطلاعاتی بیشتر از این نیروگاه منتشر شود.