شهر خبر

تحرکات سعد الحریری در آنکارا/ دیدار با اردوغان

تحرکات سعد الحریری در آنکارا/ دیدار با اردوغان

ایرنا نوشت: نخست وزیر اسبق و رئیس جریان المستقبل لبنان بعد از مدتها غایب بودن از صحنه سیاسی و رسانه ای با رئیس جمهور ترکیه دیدار ‌وگفت وگو کرد که به عقیده برخی کارشناسان، این امر نشان از احتمال چرخش سعد الحریری به سمت آنکارا بعد از پشت کردن سعودیها به او دارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سعد الحریری نخست وزیر اسبق و رئیس جریان المستقبل لبنان به ترکیه سفر کرده و با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا دیدار و گفت وگو کرد.

هنوز جزئیاتی درباره این دیدار و محورهای رایزنی سعد الحریری با اردوغان منتشر نشده است.

سعد الحریری رئیس جریان المستقبل لبنان در ژانویه سال ۲۰۲۱ فعالیت سیاسی خود را تعلیق کرد و از این جریان نیز خواست تا گام او را اتخاذ کرده و در انتخابات پارلمانی که بعدا در 15 ماه مه گذشته برگزار شد، شرکت کنند. این درحالی است که برخی از اعضای جریان المستقبل به طور مستقل در این انتخابات شرکت کردند.

این تعلیق فعالیت سیاسی الحریری بعد از آن صورت گرفت که روابط دیرینه او با سعودیها دچار تنش شدید شد. سعد الحریری و خاندان او سالها مورد حمایت و پشتیبانی عربستان در لبنان بودند و سعودیها جامعه اهل سنت لبنان را پشت او بسیج کرده بودند تا الحریری و گروههای سیاسی هم پیمانش در داخل لبنان سیاست ریاض را در این کشور به پیش ببرند اما مقامات سعودی در سالهای اخیر الحریری را به ضعف و ناتوانی در مقابله با گروه هشت مارس (حزب الله و هم پیمانانش) در داخل لبنان متهم کرده و به نوعی پشت او را خالی کردند. در پی این امر بود که الحریری تعلیق فعالیت سیاسی خود را اعلام کرد اما به نظر می رسد که رئیس جریان المستقبل بعد از مدتها با سفر اعلام نشده به آنکارا و دیدار با اردوغان به صحنه سیاسی و رسانه ای بازگشته است و چه بسا بدنبال نزدیک کردن خود به ترکیه با چراغ سبز اردوغان باشد.

این دیدار درحالی برگزار می شود که لبنان بعد از انتخابات پارلمانی گذشته به دلیل اختلاف نظرهای سیاسی داخلی هنوز نتوانسته دولت جدید خود را تشکیل دهد و دولت پیشبرد امور به ریاست نجیب میقاتی عهده دار امور است. دوره ریاست جمهوری میشل عون رئیس جمهور لبنان نیز در شرف پایان است و همین امر باعث خواهد شد که اصولا اختیارات نهاد ریاست جمهوری لبنان به دولت پیشبرد امور این کشور محول شود که خود اساسا موقت بوده و اختیارات محدودی دارد. این امر بر پیچیدگی عرصه سیاسی لبنان خواهد افزود.

311311