شهر خبر
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا عنوان کرد؛

انتشار صورت‌های مالی سرآغاز تحول در شرکت‌های دولتی

انتشار صورت‌های مالی تاریک خانه شرکت‌های دولتی را روشن خواهد کرد.

احمد جان جان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به مطلب فوق گفت: برای تداوم انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی باید عزم جدی در مسئولان ایجاد شود، زیرا که حجم عمده از بودجه را شرکت‌های دولتی مصرف می‌کنند.


این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: طبق صورت‌های مالی منتشر شده بسیاری از شرکت‌های دولتی اصلا سود ده نیستند و به عبارت دیگر این شرکت‌ها کارخانه تولید کننده زیان شناخته می‌شوند.


وی افزود: شرکت‌های دولتی به اصطلاح به شکل «جمعی خرجی» اداره می‌شوند، یعنی زمانی که به هیئت مدیره این شرکت‌ها درخواست می‌شود که عملکرد شرکت را منتشر کنند، به ازای عملکردشان هزینه تراشی می‌کنند، که به آن جمعی خرجی گفته می‌شود.


این تحلیلگر بازار‌های مالی تصریح کرد: در قرن ۲۱ و در کشور‌های مختلف جهان هزینه یابی «جمعی خرجی» به طور کامل منقرض شده است و جای تاسف است که این نوع هزینه یابی همچنان در شرکت‌های دولتی کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالی است که بیشتر شرکت‌های دولتی که بودجه بزرگی از مملکت را می‌بلعند، به صورت «جمعی خرجی» اداره می‌شوند و آن هم بدون حساب و کتاب.


جان جان گفت: یکی از مزایای انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی این است که با شفاف شدن صورت‌های مالی این شرکت‌ها در انتصاب‌های افراد در سایر ارکان‌ها و شرکت‌ها تجدید نظر خواهد شد و مدیران خوب که توانسته اند کارایی شرکت را افزایش دهند، به پست‌های بالاتر منتقل می‌شوند و مدیران نا کارآمد در پست‌های پایین‌تر تنزل رتبه خواهند شد.


وی افزود: در حال حاضر انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در سال مالی ۱۴۰۰ بسیار ناقص است و باید صورت‌های مالی ده سال گذشته شرکت‌های دولتی نیز باید منتشر شود، زیرا که ممکن است یک مدیر در سال ۱۳۹۹ و همچنین در سال ۱۴۰۰ به سمت مدیرعامل یا هیئت مدیره یک شرکت دولتی منصوب شده باشد و در این دو سال تمام تلاش خود را انجام داده است تا صورت‌های مالی شرکت را خوب جلوه دهد، غافل از این که در سالیان گذشته این شخص در یک شرکت دولتی دیگر منصوب شده بود و در طی این سال‌ها عملکرد بسیار بدی را از خود برجای گذاشته است و به معنای واقعی عملکرد وی افتضاح بوده است، بنابراین باید صورت‌های مالی ۱۰ ساله گذشته تمام شرکت‌های بورسی منتشر شود. 


این کارشناس مسائل اقتصادی ابراز داشت: انتشار صورت‌های مالی زمینه اصلاح شرکت‌های دولتی را فراهم خواهد کرد، به خصوص برای سال مالی ۱۴۰۲ که با توجه به موانع و مضیقه‌هایی که وجود دارد به لحاظ مالی باید این شرکت‌ها را چابک‌تر کرد.


این تحلیل گر بازار‌های مالی عنوان کرد: بعضی از شرکت‌های دولتی با حداقل تعداد کارکنان فعالیت می‌کنند، اما همین شرکت کوچک دولتی وجوه بسیار بزرگی دریافت و مصرف می‌کند که کاملا نامعقول است، اما با انتشار صورت‌های مالی، دیگر این شرکت نمی‌تواند بودجه کلان را درخواست کند، در نتیجه صرفه جویی در منابع شکل خواهد گرفت.


جان جان تصریح کرد: با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی خود به خود اصلاح مالی در این شرکت‌ها ایجاد خواهد شد و که نتیجه آن افزایش بهره وری شرکت‌های دولتی خواهد شد.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، شرکتی که ناکارآمد است و بودن و نبودن آن فرقی نخواهد کرد، به مرور شناسایی و حذف خواهد شد.


این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: شرکت‌های بسیاری در کشور وجود دارد که ظاهرا خصوصی هستند، اما در عمل خصولتی هستند و از بودجه دولت مصرف می‌کنند، بنابراین این شرکت‌ها باید به طور کامل به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند.


جان جان در پایان تاکید کرد: با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی باید چشم انتظار تحولات اساسی در این شرکت‌ها باشیم، به طوری که تعدادی از این شرکت‌ها باید ادغام شودند و تعدادی دیگری از این شرکت‌ها نیز تعطیل خواهند شد تا کارایی شرکت‌های دولتی افزایش یابد. ضمن این که تعدادی از شرکت‌های دولتی باید به طور کامل و به معمای واقعی خصوصی شوند تا کارایی افزایش یابد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی