شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#اروپا#ایالات متحده

تسریع استقرار بمب‌های اتمی آمریکا در اروپا با هدف روسیه

تسریع استقرار بمب‌های اتمی آمریکا در اروپا با هدف روسیه

منابع آمریکایی افشا کردند که ایالات متحده استقرار نوعی بمب اتمی دقیق‌تر خود را در پایگاه‌های ناتو در اروپا سرعت بخشیده است.

به گزارش مشرق، منابع دیپلماتیک آمریکا افشا کردند که همزمان با تشدید تنش با روسیه، ایالات متحده استقرار نوعی از بمب اتمی دقیق‌تر خود را در پایگاه‌های ناتو در اروپا سرعت بخشیده است.

به نوشته وبگاه «پولیتیکو» دو دیپلمات آمریکایی گفتند که در جریان نشست اخیر ناتو در بروکسل  به متحدان ناتو گفته شده که استقرار بمب ارتقا یافته «بی-۶۱» که در ابتدا برای بهار آینده برنامه ریزی شده بود، اکنون برای دسامبر امسال برنامه ریزی شده است.

این گزارش حاکیست، پیام ارسال بمب‌ها در دسامبر ممکن است بیشتر متوجه متحدان اروپایی باشد که به ویژه برابر مسکو احساس آسیب می کنند.

«تام کولینا» مدیر سیاستگذاری  گروه خلع سلاح در آمریکا گفت: «حدس من این است که هدف این بمب‌ها بیشتر ناتو است تا روسیه.»

کولینا همچنین هشدار داد که هرگونه حرکت مرتبط با بمب اتمی هر چند کوچک باشد ، می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد. وی گفت: «این می‌تواند تشدید کننده باشد. خواهیم دید.»

گفته شده است که این اقدام با توجه به افزایش حجم و مقیاس لفاظی‌های اتمی روسیه علیه ناتو و اعضای آن بوده است. بی-۶۱ خانواده‌ای از بمب‌های اتمی است که اولین بار اوایل دهه شصت میلادی ساخته شد و در ابتدا در آزمایش‌های اتمی زیرزمینی در «نوادا» به نمایش درآمد.

ده‌ها نسخه در طول دهه ها توسعه یافته‌اند. برنامه ۱۰ میلیارد دلاری تمدید حیات بمب اتمی بی-۶۱ توسط وزارت انرژی آمریکا مدیریت می‌شود و قرار است جایگزین چندین نسخه قبلی از جمله حدود ۱۰۰ بمب ذخیره شده در پایگاه‌های هوایی در آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند و ترکیه شود.

تسریع استقرار بمب‌های اتمی آمریکا در اروپا با هدف روسیه

نوع جدید همچنین به گونه‌ای طراحی شده است که هواپیماهای بمب‌افکن و جنگنده‌های ایالات متحده و متحدان  از جمله بمب‌افکن های «بی-۲» ، و جنگنده‌های «اف-۱۵»، «اف-۱۶»، «اف-۳۵»  و «تورنادو» همگی قادر به حمل این سلاح باشند. نیروی هوایی آمریکا در اکتبر ۲۰۲۱  پروازهای آزمایشی را برای حمل بمب اتمی در جنگنده  اف-۳۵ انجام داد.

نیروی هوایی آمریکا چندی  با همکاری «آزمایشگاه ملی سندیا» برای نخستین بار اقدام به پرتاب بمب  اتمی ب‌-۶۱ با جنگنده‌های «اف‌-۳۵ »کرد. بمب پرتاب شده شامل اجزای غیر اتمی بود.اصابت بمب به هدف تعیین‌شده نزدیک به ۴۲ ثانیه زمان برده است.

منبع: فارس