شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#شهرداری تهران
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

جاماندن ایران از کسب نتیجه در مالزی و خبر حذف شورای قرآن شهرداری

خبر حذف شورای عالی قرآن شهرداری تهران و حواشی آن و نیز پایان رقابت‌های بین‌المللی قرآن مالزی بدون کسب رتبه نماینده ایران، دو خبر مهم هفته آغازین آبان‌ماه بود.

رویدادهای هفتهبه گزارش ایکنا، مهرماه و در ادامه ماه آبان را می‌توان پرترافیک‌ترین ماه‌ها در برپایی مسابقات جهانی قرآن دانست از جمله رویدادهای بین‌المللی کرواسی، کویت، ترکیه و مالزی با حضور نمایندگانی از کشورمان برگزار شد.

از جمله دیگر اخبار نیز می‌توان از ارسال فراخوان به ۱۲۰ کشور برای شرکت در مسابقات قرآن ایران، فراهم شدن دسترسی به فهرست الفبایی ۲۰ هزار نسخه خطی قرآن، تشکیل جلسه دیگری از ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور و تشکیل مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و ... نام برد. چکیده اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد در ذیل خواهد آمد.

جا ماندن ایران از کسب نتیجه در مسابقات بین‌المللی مالزی

آیین اختتامیه شصت ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم مالزی در سالن اصلی مرکز همایش‌های شهر كوالالامپور برگزار و طی آن نتایج این رقابت‌ها در دو بخش بانوان و آقایان اعلام شد. مسعود نوری، قاری ایرانی این دوره از رقابت‌ها نیز که در نخستین شب تلاوت خود را اجرا کرد، موفق به کسب مقام نشد.

آغاز ثبت‌نام مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) در دو بخش بانوان و آقایان در دو مقطع سنی پایین و بالای ۱۸ سال از پنجم آبان‌ماه به صورت اینترنتی و از طریق پایگاه اینترتی این مؤسسه به نشانی www.dqimamali.com آغاز شده و تا ساعت ۲۴ چهارشنبه، ۲۵ آبان‌ ادامه دارد.

همچنین طبق روال سنوات گذشته، به منظور تشویق متسابقان و شرکت‌کنندگان به تمامی افرادی که در رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل و حفظ قرآن کریم به مرحله نیمه‌نهایی و نهایی راه می‌یابند مشروط به کسب امتیاز حد نصاب، جوایز نقدی اعطا می‌شود.

قرآن را متناسب با نیاز مخاطب بیان نکرده‌ایم

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نشست دانش‌افزایی مدیران و مربیان دارالقرآن الکریم اصفهان که سوم آبان‌ماه در ساختمان غدیریه اصفهان برگزار شد، با اشاره به لزوم توجه به قرآن فارغ از مدرک و نمره، اظهار کرد: قرآن را نباید به نیت مدرک آموزش دید. خواندن قرآن برای نمره و مدرک، نگاه فرد را کوتاه و حاصل او را اندک می‌کند. بنابراین، اگر هدف و نیت خود را بالاتر از این موضوعات قرار دهیم، کار ما حاصل بیشتر و بهتری خواهد داشت و در عین‌ حال، به نمره و مدرک هم دست پیدا خواهیم کرد.

ایکنا

حذف شورای عالی قرآن شهرداری تهران

سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران گفت: اتوماسیون این شورا از سیستم شهرداری تهران حذف شده است و با وجود بودجه سه هزار میلیارد تومانی فعالیت‌های فرهنگی در شهرداری تهران، یک ریال به فعالیت‌های قرآنی تخصیص پیدا نکرد.

ارسال فراخوان به ۱۲۰ کشور برای شرکت در مسابقات قرآن ایران

حمید‌ مجیدی‌مهر، دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با اشاره به اینکه فراخوان اعزام نماینده به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به بیش از ۱۲۰ کشور ارسال شده است، گفت: ما مدعی ام‌القرای جهان اسلام و صاحب‌سبک و صادرکننده پیام هستیم و در برگزاری مسابقات قرآن هم باید به صدور این استانداردها به دیگر مسابقات اقدام کنیم.

دسترسی به فهرست الفبایی ۲۰ هزار نسخه خطی قرآن فراهم شد

موسسه تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان در «بانک اطلاعات نسخ خطی جهان» که شامل ۳۰۰ هزار نسخه خطی در ایران و ۶۰ هزار نسخه خطی در سراسر جهان است، امکان دسترسی کاربران را به بیش از ۲۰ هزار نسخ خطی قرآنی در شبکه اینترنت و اپلیکیشن‌های تلفن همراه فراهم کرد.

بررسی آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک‌هزینه دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن

صد و بیست و هشتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با دستور کار قرار دادن بررسی آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن کریم و ارائه گزارشی از ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم برگزار شد.

اجرای مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی استان تهران

هفدهمین جشنواره ملی و مردمی تلاوت‌های مجلسی در تمامی استان‌ها و در بیش از ۳۰۰ شهرستان از دهم شهریورماه سال جاری آغاز شده و تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران (تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان مولوی) برگزار می‌شود.

بر همین اساس سه جلسه قرآن شهر تهران در سه شب، میزبان مرحله مقدماتی جشنواره در استان تهران بودند. دوشنبه، دوم آبان‌ماه شاهد تشکیل چنین جلسه‌ای در جلسه آموزشی فرهاد غلام‌حسینی با حضور داود جعفری، دبیر جشنوراه‌های قرآنی فجر، داود کریمی، حسین فردی و حسین بیات و جمعی دیگر از قاریان ممتاز و شیفتگان و قرآن‌دوستان بودیم.

دومین شب از مرحله مقدماتی هفدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی استان تهران، شامگاه سوم آبان‌ماه در جلسه قرآن مسعود سیاح‌گرجی، قاری بین‌المللی کشورمان در حسینیه جان‌نثاران برگزار شد. شب پایانی این مرحله از مسابقات نیز چهارم آبان‌ماه در جلسه هادی رحیمی از ساعت ۱۷:۳۰ به نشانی مهرآباد جنوبی برگزار شد.

همچنین هفدهمین دوره جشنواره ملی و مردمی تلاوت‌های مجلسی در مرحله‌ مقدماتی استان خراسان رضوی در جلسه‌ مصطفی حاجی‌حسنی کارگر، جمعه ۲۹ مهرماه به میزبانی خانواده شهید منا محسن حاجی حسنی کارگر در مشهد برگزار شد.

تدوین منابع مشترک حدیثی برای توسعه رقابت‌های جهانی قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در چهل و نهمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با اشاره به لایه‌های مختلف مسابقات قرآن در کشور گفت: اگر بتوانیم منابع و متون مشترک حدیثی بین اهل تشیع و تسنن تدوین کنیم، اینگونه می‌توانیم پرچم‌دار برپایی رقابت‌هایی جهانی حول عترت باشیم.

اجرای طرح‌های تخصصی حفظ کوتاه‌مدت با بهره‌مندی از پیام‌رسان‌ها

جمعی از فعالان قرآنی در قالب دانشگاه مجازی حفظ قرآن شهید سلیمانی، دوره‌های حفظ یک، دو، چهار و هشت‌ساله را ویژه بانوان علاقه‌مند بالای ۱۲ سال به صورت رایگان در بستر پیام‌رسان‌های داخلی برگزار می‌کنند.

سیزدهمین طرح سراسری «مشکوة» آغاز شد

سیزدهمین دوره طرح ملی حفظ تلفنی قرآن کریم با عنوان «مشکوة» که از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌شود، از ۱۵ مهرماه آغاز به کار کرده است.

در این دوره از طرح، که تا پایان پاییز ادامه دارد، ۹۰ نفر از توانیابان جسمی ـ حرکتی و نابینایان، زیر نظر هفت نفر از استادان به صورت تلفنی حافظ قرآن خواهند شد.

جایزه ۳ میلیارد ریالی «تلاوت‌های مجلسی» برای برترین قاری بین‌المللی

دبیرخانه جشنواره تلاوت‌های مجلسی در بخش بین‌الملل آقایان به نفر اول سه میلیارد ریال و برترین قاری سال ۳۰۰ میلیون ریال و برترین حافظ سال کشور نیز ۴۰۰ میلیون ریال اهدا خواهد کرد.

بازگشت مسابقات بین‌المللی قرآن به سالن اجلاس سران

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن اعلام خبر بازگشت مسابقات بین‌المللی قرآن به سالن اجلاس سران، به تبیین دلایل این انتخاب از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت.

بیانیه ۳ نهاد قرآنی در پی هتک حرمت به حرم شاهچراغ(ع)

مدیران سازمان دارالقرآن‌الکریم، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پی هتک حرمت به آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) و حمله تروریستی به زائران این آستان و شهادت 15 زائر بیانیه‌ای صادر کردند.

انتهای پیام