شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران
مناسبات اجتماعی ایران به‌‌رغم مخالفت‌ها دیر یا زود دستخوش تغییر خواهد شد

روزنامه هم‌میهن:

مناسبات اجتماعی ایران به‌‌رغم مخالفت‌ها دیر یا زود دستخوش تغییر خواهد شد

هم میهن نوشت: اگر در عرصه سیاست‌های رسمی، در هم‌چنان بر همان پاشنه بچرخد، احتمالاً تضادها از شکلی اجتماعی به شکلی سیاسی تحول پیدا خواهند کرد و هر نوع تغییر به معنای عقب‌نشینی تعبیر خواهد شد.

اعتمادآنلاین|

روزنامه هم میهن با مرور روند تغییرات در جامعه زنان تاکید کرده که مناسبات اجتماعی به رغم مخالفت ساختار رسمی قدرت و بدنه مذهبی جامعه دستخوش تغییر خواهد شد و هشدار داده در صورتی در برابر آن مقاومت شود تضاد اجتماعی به تضاد سیاسی تغییر شکل خواهد داد.

به گزارش هم میهن، روند تغییرات در جامعه زنان ایران مربوط به امروز و دیروز نیست و بعد از فوت مهسا امینی ایجاد نشده است. این اتفاق فقط روند تغییرات را تسریع کرد و نگاه‌ها و اذهان را متوجه اهمیت این مسئله کرده است.

این تغییرات فقط در مورد حجاب و پوشش نیست و تغییرات حجاب سطح‌رویی و آشکارشده این موضوع است، تغییر در پوشش، نشانه‌ای از تغییری عمیق‌تر در نگرش زنان به زندگی است.

تعریف رسمی از هویت زن که فقط باید نقش مادری و همسری را در جامعه ایفا کند و همواره باید پیرو مردان در زندگی خصوصی و در عرصه اجتماعی باشد دیگر برای اکثریت اعضای جامعه قابل پذیرش نیست.

همه این تغییرات حاکی از این است که مناسبات اجتماعی موجود در جامعه ایران به‌‌رغم مخالفت‌ها از سوی ساختار رسمی قدرت و حتی بخشی از بدنه مذهبی جامعه دیر یا زود دستخوش تغییر خواهد شد.

اگر در عرصه سیاست‌های رسمی، در هم‌چنان بر همان پاشنه بچرخد، احتمالاً این تضادها از شکلی اجتماعی به شکلی سیاسی تحول پیدا خواهند کرد و هر نوع تغییر به معنای عقب‌نشینی تعبیر خواهد شد. درحالی‌که اگر اکنون این سیاست‌های رسمی تغییر کنند، نشانه‌ای از انعطاف و اعتمادبه‌نفس دستگاه‌های رسمی معنا می‌شود.