شهر خبر

دولت جدید عراق منتظر رأی اعتماد؛ خضراء بسته شد؛ وزیر خارجه ابقا می‌شود؟

دولت جدید عراق منتظر رأی اعتماد؛ خضراء بسته شد؛ وزیر خارجه ابقا می‌شود؟

نیروهای امنیتی عراق چند ساعت پیش از برگزاری جلسه رأی اعتماد به کابینه «محمد شیاع السودانی»، منطقه سبز واقع در مرکز بغداد را مسدود کردند.

جلسه اعطای رأی اعتماد به کابینه «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر مأمور تشکیل دولت جدید عراق عصر امروز پنج‌شنبه در پارلمان این کشور برگزار می‌شود.

یک منبع امنیتی در این خصوص گفت که منطقه سبز که مقر پارلمان در آن واقع شده است، همزمان با برگزاری جلسه اعطای رأی اعتماد به کابینه جدید، بسته شد.

وبگاه «بغداد الیوم» به نقل از این منبع گزارش کرد که تنها به دارندگان کارت‌های ورود به جلسه رأی‌گیری اجازه ورود به منطقه سبز داده می‌شود و تدابیر شدید امنیتی در این منطقه اتخاذ و نیروهای امنیتی بصورت گسترده در منطقه مستقر شده‌اند.

حزب دموکراتیک کردستان اسامی وزرای خود را فاش کرد

حزب دموکراتیک کردستان عراق اسامی وزرای خود در دولت محمد شیاع السودانی که قرار است عصر امروز به رأی گذاشته شود، فاش کرد.

«شیرزاد قاسم» در مصاحبه با وبگاه «شفق نیوز» گفت: «حق حزب دموکراتیک از دولت جدید سه وزارتخانه اعم از خارجه، عمران و محیط زیست است و اسامی افرادی که قرار است این مناصب را عهده‌دار شوند نهایی و به پارلمان جهت رأی‌گیری ارائه شده است».

وی افزود که اسامی پیشنهادی عبارتند از: بنکین ریکانی وزیر مسکن و عمران، فؤاد حسین وزیر خارجه و فیان صبری وزیر محیط زیست.

ائتلاف السیادة: کابینه السودانی رأی می‌آورد

«یحیی المحمدی» نماینده پارلمان از ائتلاف السیادة (اهل سنت) گفت که دولت السودانی در جلسه امروز رأی خواهد آورد و هیچ گونه رویکردی برای تحریم جلسه امروز توسط فراکسیون‌ها و احزاب سُنی وجود ندارد و هیچ اعتراضی از سوی ائتلاف السیادة درباره تغییر اسامی پیشنهادی ثبت نشده است.

وی افزود که فراکسیون‌ها و احزاب سُنی به سهم این حزب مبنی بر شش وزارتخانه اعتراضی نکرده‌اند.

یک نماینده پارلمان: ۷۰ درصد وزرای کابینه السودانی رأی می‌آورند

«علی ترکی» نماینده پارلمان عراق از «الإطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) شیعیان تأکید کرد که پارلمان دست‌کم به ۷۰ درصد اعضای پیشنهادی کابینه السودانی رأی خواهد داد.

وی افزود که در حال حاضر اختلافی بین گروه‌های شیعه درباره اسامی پیشنهادی وزارتخانه‌ها وجود ندارد اما بین گروه‌های سُنی همچنان درباره برخی وزارتخانه‌ها اختلاف وجود دارد.

محمد شیاع السودانی هفته گذشته پس از آنکه رئیس جمهور عراق پس از ماه‌ها تأخیر انتخاب شد، مأمور به تشکیل کابینه جدید عراق شد. انتخابات عراق سال گذشته (۲۰۲۱) برگزار شد و هفته گذشته احزاب عراقی به دلیل عدم توافق و اختلافات سیاسی، موفق به انتخاب رئیس جمهور نشده بودند.

310310