شهر خبر

دیروز در تهران و سقز چه خبر بود؟ | چاقوکشی در اعتراضات دانشگاه شهید بهشتی | بی‌حجاب شدن ۷۰ زن در مقابل خانه هنرمندان | فضای ملتهب در چند خیابان تهران

۴۰ روز از مرگ مهسا امینی و آغاز عملیات‌های خرابکارانه و تروریستی به بهانه فوت او گذشت. به همین دلیل رسانه‌ها و پیاده نظام ضدانقلاب تلاش کردند تا روز گذشته نیز امنیت مردم را هدف کینه‌جویی، ناامنی و آشوب خود قرار دهند.

اغتشاشگران - اعتراض برای مهسا امینی

به گزارش همشهری آنلاین، ایران نوشت: گرچه گزارش پزشکی قانونی، تحقیق و تفحص و همچنین گزارش‌های کارشناسان مختلف نشان داده که مرحومه امینی برخلاف ادعاهای گمراه‌کننده پدرش سابقه بیماری و جراحی داشته و مرگ وی ناشی از برخورد فیزیکی نبوده است اما از شب چهارشنبه شایعات برای زمینه‌سازی تجمعات خشونت‌آمیز درست شد.

در این شب رسانه‌های ضدانقلاب خبری جعلی با عنوان حضور علی دایی، وریا غفوری و حامد لک (سه فوتبالیست مطرح) در سقز و برای شرکت در مراسم چهلم مرحومه امینی را منتشر کردند. خبرهایی با این محتوا که علی دایی در هتل حضور دارد و اینکه جانش در خطر است باعث شد تا از شب چهارشنبه فضای امنیتی در شهرهایی نظیر سقز حاکم شود.

همین شایعه بود که ایران اینترنشنال به آن دامن زد و باعث شد تا از ساعت ۲۱ عده‌ای با خودرو در مقابل هتل کورد سقز با ترافیک ساختگی و بوق ممتد سعی در ملتهب کردن فضا نمایند.

این شایعات در حالی بود که روز گذشته محمد دایی برادر علی دایی گفت که آقای دایی امروز تهران است و اساساً به کردستان نرفته‌ است.

همچنین گفته می‌شد این ادعا در حالی است که وریا غفوری نیز در تمرین تیم باشگاهی خود در خوزستان حضور داشت.

این اتفاقات شب چهلم در سقز نشان می‌داد که جریان‌های ضدانقلاب و تجزیه طلب برای صبح چهارشنبه برنامه دارند.

ناکامی در شورش

به رغم اینکه خانواده امینی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که هیچ‌گونه مراسمی برای چهلمین روز درگذشت دخترشان ندارند، جمعی از مردم شهرستان سقز با حضور در گورستان آیچی این شهر، بر آرامگاه مهسا امینی حاضر شدند.

 برخی شرکت‌کنندگان پیاده و برخی هم با خودرو در آرامستان آیچی محل دفن مهسا امینی حاضر شدند. برگزارکنندگان مراسم اگرچه منسجم و یکدست نبودند اما از مردم خواسته بودند که با هدف جلوگیری از ترافیک سنگین، پیاده در این مراسم شرکت کنند.

خبرگزاری فارس در این خصوص خبر داد پلاک‌های خودروها گویای آن بود که عده‌ای از جمعیت از شهرستان‌های بانه، دیواندره، سنندج و مریوان به این مراسم آمده بودند.

در جریان تجمع صورت گرفته جمعی از مردم شعارهای محلی و همچنین شعار«ژن، ژیان، آزادی» سر دادند اما کلیت این تجمع به صورت آرام و مسالمت‌آمیز رقم خورد. هرچند عده‌ای فرصت طلب با سر دادن شعارهای ساختارشکنانه، قصد داشتند مراسم را به اغتشاش تبدیل کنند که مردم مانع این کار شدند.

جالب آنکه برخلاف تجمعاتی مانند تجمع برلین، مردم کردستان از پرچم‌های جعلی مانند پرچم تجزیه‌طلبان کُرد یا شعارهای هنجارشکنانه بشدت دوری کردند.

درگیری محدود در سقز

بعد از مراسم و در مسیر بازگشت از آرامستان آیچی به داخل شهر، شماری از شرکت‌کنندگان مردم را به حمله به مراکز نظامی و اداری از جمله فرمانداری سقز تحریک می‌کردند که با هوشیاری مردم این موضوع محقق نشد.

اندک افراد معترض بعد از مأیوس شدن از همراهی مردم با چهره‌های پوشیده و سردادن شعارهای هنجارشکنانه اقدام به آتش زدن چند لاستیک و یک کانکس کرده و از محل متواری شدند.

همزمان در نقاطی دیگر مانند میدان قدس و میدان قوخ تجمعات کوچکی شکل گرفته بود که پس از حضور نیروهای انتظامی، تجمع‌کنندگان متفرق شدند.

تصاویر ضبط شده توسط مردم نیز نشان می‌دهد تنها تعدادی انگشت‌شمار دست به این اقدام زدند و مردم با این جریان همراهی نکردند.

با این حال نوع پرداختن رسانه‌های بیگانه به این ماجرا قابل تأمل است. بی‌بی‌سی فارسی مدعی شد یکی از حاضران در این مراسم به این رسانه گفته است: «پلیس ضد شورش به سوگوارانی که برای مراسم مهسا در قبرستان جمع شده‌اند، شلیک و ده‌ها نفر را بازداشت کردند.»

این درحالی است که بی‌بی‌سی همراه با این خبر تصویری از خیابان‌های خلوت همراه با آتش گرفتن یک کانکس پلیس منتشر کرده که هیچ خبری از حضور جمعیتی که در آرامستان دیده شد در آن نیست. از عصر روز گذشته تاکنون وضعیت شهر سقز کاملاً آرام و امنیت در آن برقرار است.

اعتصاب اجباری!

در شهرهای دیگر نیز گروه‌هایی تلاش داشتند تا روز گذشته را به عرصه اعتصابات و اعتراضات خشونت‌آمیز تبدیل کنند.

عده‌ای با وارد شدن به پاساژ علاءالدین تهران خطاب به فروشندگان و صاحبان مشاغل شعار «ببندید ببندید» سر دادند. پس از آنکه مغازه‌داران به این درخواست بی‌توجهی کردند، اقدام به ایجاد رعب و وحشت و ضربه زدن به ویترین مغازه‌ها و تهدید مغازه‌داران کردند. این رویکرد قبلاً نیز در بازار تهران رقم خورده بود و آشوبگران با خرابکاری و ایجاد ناامنی در فضای بازار تصویری نمایشی از اعتصاب بازاریان را نشان دادند.

کسبه در برخی خیابان‌های تهران از جمله خیابان انقلاب به دلیل نگرانی از ناامنی یا مبادرت به بستن مغازه‌ها کرده یا به صورت نیمه‌باز به فعالیت خود مشغول بودند.

آتش زدن مخازن زباله، بوق‌های ممتد خودروها و شعارهای هنجارشکنانه نیز در برخی از خیابان‌ها رخ داد.

اختلال و التهاب پراکنده در تهران

روز گذشته برخی خیابان‌های تهران فضای ملتهبی را پشت‌سر گذاشت و شاهد تجمعات پراکنده و آشوب‌های سازماندهی‌شده بود که عناصر معاند در قالب تیم‌های ۵ تا ۱۰ نفره، همزمان با شعاردهی برخی افراد، با تخریب و آتش زدن اموال عمومی بویژه مخازن زباله، منطقه را دچار هرج و مرج و با ایجاد بار ترافیکی تصنعی، عبور و مرور عموم مردم را با اخلال مواجه می‌کردند.

بر اساس گزارش ایرنا، گروهی ۲۰۰ نفره با تجمع در مقابل سازمان نظام پزشکی در خیابان کارگر شمالی اقدام به اغتشاش و درگیری با نیروهای پلیس کردند و منجر به تحریک عده‌ای از دانشجویان مقابل سر در دانشکده فنی دانشگاه تهران شدند.

خیابان آزادی، میدان امام خمینی(ره)، میدان هفت تیر، ایستگاه متروی شریعتی، خیابان مولوی حدفاصل میدان محمدیه تا میدان رازی، میدان انقلاب، چهارراه ولی‌عصر(عج)، میدان فردوسی و خیابان‌های اطراف این مسیرها شاهد تجمعات ۵۰ تا ۶۰ نفره، انسداد راه‌های مواصلاتی و ایجاد مزاحمت برای رهگذران، شعاردهی، تخریب اموال عمومی و درگیری‌های پراکنده آشوبگران و نیروهای پلیس بود و جمعیت ۷۰ نفره‌ای از زنان نیز در مقابل خانه هنرمندان اقدام به کشف حجاب کردند.

در محدوده بازار تهران، سه‌راه امین حضور، پاساژ علاءالدین، پاساژ پایتخت میرداماد، مجتمع کامپیوتر میدان ولی‌عصر(عج)، بازار مبل دلاوران و خیابان ایرانشهر که مرکز فروش اقلام کامپیوتری است، گروه‌هایی از اغتشاشگران با تجمع، سردادن شعارهای هنجارشکنانه، آتش زدن مخازن زباله و ایجاد مزاحمت مانع از فعالیت روزانه کسبه شده و بسیاری از مغازه‌داران نیز برای حفظ اموال خود اقدام به بستن پاساژها و مغازه‌هایشان کردند.

چاقوکشی در دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه های‌ تهران نیز شاهد برخی از ناآرامی‌ها بود. ظهر روز گذشته عده‌ای د ردانشگاه شهید بهشتی با تجمع در مقابل سلف دانشگاه شعارهای رکیک و توهین‌آمیز سردادند. درحالی که مأموران حراست دانشگاه تلاش داشتند تا فضای ملتهب را کنترل کنند یکی از آنها مورد اصابت چاقو قرار گرفت. واکنش سریع این مأمور مانع از آن شد که این ضربه عمیق و خطرناک باشد.

دانشجویان انقلابی در دانشگاه تهران نیز با تجمعی پرشور حرکت‌های اغتشاشگران را محکوم کردند. در این تجمع دانشجویان شعار «اگر بهم فحش بدی؛ بازم برات جون میدم» به هتاکی‌های صورت گرفته واکنش نشان دادند. با این حال گروه مقابل بلافاصله بعد از این شعار اشیایی به سمت دانشجویان پرتاب کرده و با آنها درگیر شدند.

به گزارش ایرنا، تجمعاتی در دانشگاه‌های دیگر نیز رخ داد؛۳۰۰ نفر در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، ۲۰۰ نفر در دانشگاه پیامبر اعظم(ص)، ۲۰۰ نفر در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، گروهی ۱۰۰ نفره در دانشکده برق خواجه نصیر، ۱۵۰ نفر در دانشگاه علم و فرهنگ در بلوار اشرفی اصفهانی، ۸۰ نفر در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد واحد زرگنده، ۷۰ نفر در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، ۵۰ نفر در دانشکده اقتصاد در محدوده میدان هفت تیر که برخی از آنها لباس‌های مشکی بر تن داشتند، تجمع و اقدام به شعاردهی کردند.