شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#اروپا#آلمان#فرانسه#جدید#اروپایی

تشدید بحران مناسبات آلمان و فرانسه در جریان جنگ اوکراین خطری برای اروپا

تشدید بحران مناسبات آلمان و فرانسه در جریان جنگ اوکراین خطری برای اروپا

در حالی که مناسبات بین آلمان و فرانسه همواره نقش موتوری پیش رونده را برای پروژه اروپایی داشته است، اما این روزها این روابط در جریان جنگ اوکراین و پیدایش بحران‌های جدید در مسیر تخریب و تیرگی قرار گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بحران انرژی در اتحادیه اروپا متعاقب جنگ اوکراین و چگونگی مقابله با آن مناسبات بین دو عضو مهم اتحادیه اروپا یعنی آلمان و فرانسه را خدشه دار کرده است.

نشریه "فوکوس" آلمان در گزارشی در این باره نوشت: برای چندمین بار اتحادیه اروپا روز گذشته به نتیجه ای برای در پیش گرفتن یک سیاست انرژی مشترک در دوران بحران دست نیافت. نشست وزرای مسئول اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در روز سه‌شنبه چیزی کمتر از گسترده‌ترین مداخلات در بازارهای گاز و برق تا به امروز بود. اگر اتحادیه اروپا به این سبک ادامه دهد، زمستان ممکن است زودتر از سیاست مشترک این اتحادیه علیه بحران انرژی فرا برسد.

نشست سران اتحادیه اروپا در هفته گذشته نیز تنها توانست بر سر قطعنامه‌های مبهم و بسیار قابل تفسیر و دستورات آزمایشی بیشتر به توافق برسد و بقیه کار را به وزرای مسئول واگذار کرد.

در واقع، علیرغم همه درخواست‌ها برای همبستگی انرژی اروپا، سرانجام هم این امر در نشست وزیران اروپایی در لوکزامبورگ محقق نشد. در حالی که اتحادیه اروپا در بحث های بی پایان غرق شده است، حداقل بازار در حال حاضر با آن مهربان و قیمت گاز دوباره کمی کاهش پیدا کرده است و یکی از دلایل این امر این است که اکنون انبارهای گاز در اروپا به خوبی ذخیره شده است. میانگین سطح پر شدن اتحادیه اروپا 93 درصد است و احتمالاً برای زمستان امسال کافی است.

در این شرایط کمیسیون اتحادیه اروپا همچنان باید پیش نویس قطعنامه هایی را برای سیاست مشترک انرژی ارائه کند. اینکه همه در این اتحادیه باید با هم گاز بخرند و صرفه جویی کنند همچنان امری مسلم در این اتحادیه نیست. بحث در مورد چگونگی و تا چه اندازه الزام آور بودن این ایده همچنان در اتحادیه اروپا ادامه دارد و وزرای اروپایی در 24 نوامبر، باید تلاش جدیدی برای توافق بر سر بسته کلی، درست کمتر از یک ماه قبل از شروع زمستان، انجام دهند.

نویسنده در ادامه به بالا رفتن اختلافات بین فرانسه و آلمان در این شرایط اشاره کرده و نوشت: این اختلافات که در سیاست انرژی و تسلیحات بسیار زیاد است در عین حال چنان عمیق شده است که هر دو طرف دیگر هیچ نکته ای در رایزنی های دوجانبه دولتی که از قبل برنامه ریزی شده بود و آن را تا ژانویه به تعویق انداخته بودند، نمی دیدند. اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان ظاهراً برای جلوگیری از تعویق این رویداد منحصر به فرد در روابط فرانسه و آلمان هیچ کاری، کم یا اشتباه انجام نداد.

در ادامه این گزارش آمده است: "ماکرون" نه تنها از سیاست انرژی آلمان ناامید شده است، بلکه امیدوار بود ابتکار صندوق صد میلیاردی صدراعظم آلمان برای بهبود تجهیزات ارتش آلمان، منجر به ایجاد ظرفیت سفارش برای صنعت تسلیحات فرانسه نیز شود. اما به نظر می‌رسد شولتز می‌خواهد عمدتاً فناوری نظامی آمریکا و اسرائیل را ذخیره کند.

مدتی است که مطبوعات فرانسه و آلمان درباره جدایی این دو رهبر در پاریس و برلین صحبت می کنند که همکاری مثمر ثمر آنها به طور کلی پیش نیاز توانایی اتحادیه اروپا برای اقدام و عمل تلقی می شود. مانفرد وبر، رئیس فراکسیون حزب مردم در پارلمان اروپا، در سخنانی خواستار این شد که ماکرون و شولتز باید به توافق برسند و راهی برای این منظور بیابند.

برونو لومر، وزیر دارایی و اقتصاد فرانسه هم در مصاحبه با روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» پیش از این اشاره کرده بود که جایگزینی برای اتحاد فرانسه و آلمان وجود ندارد. وی تاکید کرد: زیرا ما تقریباً 40 درصد از تولید ناخالص داخلی اروپا را تشکیل می دهیم. ما پیوندهای تاریخی بسیار عمیقی داریم که به یکدیگر متصل هستند.

نشریه فوکوس آلمان در بخش دیگری از این مطلب نوشت: روابط بین برلین و پاریس اغلب متشنج بوده است. اما این بار زمان بندی این تنش ها بسیار بد است و شکاف ها عمیق تر از قبل به نظر می رسند. این برای تمام اروپا بد است.

نشست شورای وزیران آلمان-فرانسه اغلب نشستی بسیار مثمر ثمر نیست و بیشتر جنبه سمبولیک دارد. سران کشورها و کابینه‌های دو اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا در این شورا گرد هم می‌آیند و درباره دوره‌های زبان مشترک یا موارد مشابهی که برای بقا ضروری نیستند، تصمیم می‌گیرند و اعلام می‌کنند که همچنان به هم‌پیمانی فرانسه و آلمان متعهد هستند. با این حال، این امر در عملکرد اتحادیه اروپا نقش اساسی دارد.

این واقعیت که اکنون کشورها حداقل شورای وزیران امسال را به ابتدای سال آینده موکول کرده اند، گواه شکاف عمیق بین کشورهای شریک است. حتی دیدار ناگهانی اولاف شولتز، صدراعظم آلمان از امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در روز چهارشنبه (26 اکتبر 2022) نیز نمی تواند این را پنهان کند. و در حالی که چنین اختلاف نظرهایی لزوماً استثنایی نیستند، در بدترین زمان ممکن رخ می دهند.

کاخ الیزه هفته گذشته در یک جلسه توجیهی سریع اظهار نظر کرده و اعلام کرد: تعویق این نشست به هیچ وجه وضعیت روابط فرانسه و آلمان را نشان نمی دهد. این سخنگو تأکید کرد که این یک لغو نبود، بلکه فقط یک تعویق بود - همه وزرا وقت نداشتند و آنها به سادگی برای این منظور آماده نبودند. اما این اظهارات تنها با تردید خبرنگاران حاضر مواجه شد.

استفان سیدندورف، معاون موسسه فرانسوی- آلمانی لودویگزبورگ (DFI) است که اسناد جلسات دو ملیتی را منتشر می کند به دویچه وله (DW) گفت: از زمانی که این نشست ها در سال 1963 برگزار شد و آنها به صورت قراردادی منعقد شدند، هیچ یک از آنها لغو نشده است. وی افزود: سران جدید دولت ها باید یک فرآیند یادگیری را طی کنند تا بفهمند که این نشست ها و محور فرانسه-آلمان واقعا مهم هستند . به گفته این کارشناس علوم سیاسی، زیرا در اروپا نمی توان دکترین رئالیست های آمریکا را به کار برد که بر اساس آن یک دولت بسیار بزرگ به تنهایی نقش رهبری را بر عهده می گیرد و دیگران از آن پیروی می کنند. وی همچنین گفت: هیچ کشور اروپایی به اندازه کافی بزرگ نیست که به تنهایی ثبات سیاسی را تضمین کند. ما به یک اجماع اساسی بین آلمان و فرانسه نیاز داریم که مواضع آنها همیشه متفاوت ترین است. سایر کشورهای عضو می توانند از این حد وسط به عنوان راهنما استفاده کنند.

با این حال، در حال حاضر، به نظر می رسد هر دو طرف ( آلمان و فرانسه) ترجیح می دهند به تنهایی به راه خود ادامه دهند. برلین اخیراً بدون اطلاع شریک فرانسوی خود یک بسته کمکی 200 میلیارد یورویی برای مقابله با افزایش قیمت گاز و برق را در دستور کار قرار داده است .علاوه بر این، آلمان اخیراً پروژه جدیدی را برای سپر دفاع هوایی مشترک به نام «ابتکار سپر آسمان اروپا» با حدود ده کشور دیگر - اما بدون فرانسه - در نشست ناتو امضا کرد. فرانسه هم در حال حاضر با ایتالیا در زمینه سپر ضد موشکی "مامبا" همکاری می کند. از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه، دفاع نظامی اهمیت دوباره پیدا کرده است.

در همین حال، در نشست سران کشورهای اتحادیه اروپا در هفته گذشته، مکرون به همراه اسپانیا و پرتغال اعلام کردند که می خواهند خط لوله جدیدی برای انتقال هیدروژن و در صورت لزوم انتقال گاز بین بارسلون و مارسی بسازند. این پروژه قرار است جایگزین پروژه های خط لوله دیگر موسوم به MidCat بین اسپانیا و فرانسه شود که برلین آن را ترجیح داده بود. علاوه بر این، مکرون در بروکسل این طعنه را به برلین زده بود که اگر آلمان خود را منزوی کند، نه برای آلمان خوب است و نه برای اروپا.

"استفان سیدندورف"، همچنین خاطر نشان کرد: هر دو طرف از یکدیگر آزرده خاطر هستند. آلمان معتقد است که می تواند فرانسه را دور بزند و با کشورهای کوچکتر به اجماع چندجانبه دست یابد. از طرفی از زمان سخنرانی ماکرون در دانشگاه سوربن در سال 2017، فرانسه منتظر مشارکت آلمان در یکپارچگی بیشتر اروپایی بوده است. در آن زمان، مکرون از جمله از بودجه منطقه یورو و همکاری بیشتر در زمینه مسائل نظامی و مالیاتی حمایت کرده بود.

"سوفی پورنشلگل" ، تحلیلگر ارشد سیاست در اندیشکده مرکز سیاست اروپای بروکسل هم در این باره به دویچه وله گفت: ما برای این کار وقت نداریم، در اروپا جنگ است و ما با بحران انرژی روبرو هستیم. اگر ما خوش شانس باشیم و هوا خیلی سرد نشود، زمستان را پشت سر خواهیم گذاشت، اما در دراز مدت ما به یک راه حل اروپایی در برابر قیمت های بالای انرژی مانند صندوق همبستگی نیاز داریم. زیرا اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم این امر منجر به بحران اقتصادی و بیکاری بالا خواهد شد. تقسیم و شکاف کنونی در اروپا به نفع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است، زیرا اتحادیه اروپا در نتیجه آن ناتوان شده است.

روزنامه هامبورگر ابند بلات آلمان هم در مطلبی نوشت: تقریبا حدود یک سال از زمانی که اولاف شولتز خود را به عنوان صدراعظم جدید فدرال در کاخ الیزه پاریس به امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه معرفی کرد می گذرد. در آن زمان، با در نظر گرفتن همه چیز، روابط فرانسه و آلمان هنوز به خوبی پیش می رفت.

شولتز در آن زمان اطمینان داد که می خواهد با مکرون برای یک اروپای قوی همکاری کند. و ماکرون خواهان تعامل خوبی با شولتز همانگونه که با سلف خود آنگلا مرکل داشت بود. رئیس جمهور فرانسه نتیجه اولین دیدار با تازه وارد از برلین را این طور خلاصه کرد: ما اراده همکاری را نشان داده‌ایم.

در ادامه این مطلب آمده است: از این رویکردها امروز چیز زیادی باقی نمانده است. در آغاز هفته گذشته، نشست مقامات دو دولت در فونتن بلو در نزدیکی پاریس به تاریخ نامعلومی موکول شد و این اقدامی بسیار غیرعادی برای چنین شرکای نزدیکی محسوب می شود. تفاوت ها در زمینه های مهمی مانند انرژی و دفاع بسیار زیاد است. طرف آلمانی همچنین مدعی مشکلات برنامه ریزی شد. رسانه ها گزارش دادند که این نشست با برنامه های تعطیلات چند تن از اعضای کابینه آلمان برای تعطیلات پاییز تضاد داشته است.

انتهای پیام/