شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آذربایجان شرقی#تبریز#تعداد#علوم پزشکی

مدیر دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

کمبود آنتی بیوتیک در آذربایجان شرقی جبران می‌شود

کمبود آنتی بیوتیک در آذربایجان شرقی جبران می‌شود

تبریز- مدیر دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تأیید وجود کمبود در تأمین انواع داروهای آنتی بیوتیک، گفت: این کمبودها با توزیع تعداد ۶۰ هزار قلم آنتی بیوتیک جبران می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف جوادزاده اظهار داشت: روز گذشته حدود ۶۰ هزار قلم آنتی بیوتیک با هماهنگی معاونت غذا و دارو از یکی از شرکت هاهی داروسازی به مراکز پخش دارویی تحویل داده شد تا در داروخانه‌های استان توزیع شود.

وی افزود: اولویت نخست و اصلی داروخانه‌ها برای توزیع بعضی اقلام دارویی حتی برای سرماخوردگی را نسخه‌های پزشکی اعلام و اضافه کرد: باید توجه داشت مصرف خودسرانه و بی رویه باعث بعضی کمبودها در بدن می‌شود که از شهروندان درخواست داریم تا خودسرانه و به خاطر ذخیره بعضی اقلام دارویی به داروخانه‌ها مراجعه نکنند تا بیماران نیازمند بتوانند داروهای مورد نیاز را تهیه کنند.

جوادزاده با اشاره به کمبود نسبی برخی از اقلام دارویی مانند داروهای بیهوشی و داروهای بیماران خاص در آذربایجان شرقی و سطح کشور، اذعان کرد: هم اکنون در تأمین داروهای بیهوشی و داروهای بیماران خاص کمبود نسبی در استان وجود دارد اما این کمبودها در حد بحرانی و نبود دارو نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که بعضی از شهروندان از کمبود سرم در داروخانه‌ها گلایه دارند، گفت: کمبود وجود دارد اما با هماهنگی‌های انجام شده، این هفته انواع سرم در داروخانه‌های آذربایجان شرقی توزیع مجدد خواهد شد و مشکل اساسی در این رابطه در استان وجود ندارد.

جوادزاده از تأمین واکسن آنفلوانزا در سطح آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر واکسن آنفلونزا در داروخانه‌ها و مراکز پخش دارویی استان موجود است، اما این واکسن در حال حاضر بنا به دلایلی متقاضی کمتری دارد.

وی با اشاره به پیگیری‌های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص تأمین برخی از اقلام دارویی مانند شربت‌ها و فراورده‌های تزریقی، افزود: در این خصوص نیز کمبود نسبی وجود دارد که با پیگیری‌های کارشناسان معاونت غذا ودارو این مشکل نیز به زودی رفع می‌شود.

طی هفته‌های اخیر بسیاری از بیماران با مراجعه به مراکز درمانی و داروخانه برای تأمین آنتی بیوتیک، با پاسخ‌های منفی مبنی بر نبود این اقلام مواجه شده‌اند و این موضوع باعث نارضایتی شهروندان می‌شود.

آنتی بیوتیک ها دسته‌ای از داروهای مهمی هستند که علیه عفونت‌های باکتریایی در بدن مبارزه می‌کنند و یا باکتری‌ها را از بین می‌برند و یا از رشد و تکثیر آنها در بدن جلوگیری می‌کنند و هر داروی آنتی بیوتیک بر طیف خاصی از باکتری‌ها مؤثر است و ممکن است یک آنتی بیوتیک بر عفونت باکتری دیگر بی فایده باشد.