شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#بورس تهران#دولت#بازار سرمایه

چالش‌های فرآیند نظارتی در بورس تهران

فردای اقتصاد: بازار سرمایه سه‌شنبه روز سخت دیگری را پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس در پایان روز جاری معاملاتی افت ۰.۸۴ درصدی را به ثبت رساند و در ارتفاع ۱.۲۶۷ میلیون واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن هم در پایان روز معاملاتی افت بیشتری نسبت به شاخص کل را تجربه کرد و ۰.۹۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم با احتساب معاملات صورت گرفته در صندوق‌های سهامی به ۲۳۰۰ میلیارد تومان رسید  و از این میان شاهد خروج پول ۴۰۸ میلیارد تومانی از کلیت بازار سهام بودیم که اتفاقی نگران کننده گمارده می‌شود.

در بخش اول برنامه زنگ پایان سه‌شنبه همراه سجاد دولت دوست، کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط حاکم بر کلیت بازار سرمایه پرداخته شد. این کارشناس اعتقاد داشت که وضعیت فعلی بازار سرمایه بحرانی است و نجات آن در گرو حمایت‌های مناسب از سوی متولیان بازار است. او در رابطه روند نظارتی در بازار سرمایه اعتقاد داشت تا زمانی که فضای امنیتی حاکم بر این بخش برطرف نشود اجازه رشد به بازار داده نخواهد شد. وی در ادامه وضعیت تکنیکالی بازار را مورد بررسی قرار داد و درباره سطوحی را که برای‌ سقف و کف شاخص کل متصور هستند، توضیحاتی ارائه دادند.

ارزیابی شرایط جاری بازار سرمایه و چشم‌انداز آتی

بازار سرمایه در دو روز گذشته ریزش‌های سنگینی را تجربه کرد و سرمایه‌ها به سرعت در حال خروج از این بازار هستند. سجاد دولت‌دوست، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ارزیابی شرایط این روزهای بورس تهران عنوان کرد: وضعیت فعلی بازار سهام بحرانی است به گونه‌ای که روند اصلاحی بورس بیش از دو سال به طول انجامیده است و با وجود اصلاح قیمتی قابل توجه و قرارگیری بازار در سطوح ارزندگی، ریزش بازار در این روزها شیب تندی به خود گرفته است که ضرورت دارد متولیان بورس ایران جهت خروج بازار از فضای ترس اقدامات حمایتی مناسبی را انجام دهند.

این کارشناس در رابطه با چشم‌انداز بازار سرمایه ایران با توجه به رکود بازارهای جهانی و شرایط نابسامان اقتصادی و سیاسی در داخل کشور گفت: به دلیل تحولات سیاسی و شکست برجام از یک سو و همچنین سیاست‌های غلط بانک مرکزی در کنترل تورم و افزایش نرخ بهره از سوی دیگر به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از زیان بیشتر در مرحله ترس قرار گرفته‌اند این در حالی است که با توجه صورت‌های مالی شرکت‌ها بازار در ناحیه ارزنده‌ای قرار دارد و با توجه به ارزندگی نمادها نباید شاهد چنین شیب زیادی در ریزش بازار باشیم. البته به نظر می‌رسد با ادامه‌دار شدن شرایط عدم ثبات اقتصادی و عدم حمایت مناسب دولت از بورس این روند نزولی همچنان ادامه‌دار باشد.

دولت دوست همچنین اعتقاد داشت که بازار از نظر تکنیکالی به لحاظ قیمتی و زمانی در وضعیت مناسبی قرار دارد و شاخص به لحاظ زمانی می‌تواند در صورت اقبال سرمایه‌گذاران سقف‌های نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد را تجربه کند که این موضوع نیازمند تغییر فاکتورهای اقتصادی موجود در اقتصاد و نگاه ویژه سیاست‌گذار به بازار سرمایه است. در بخش حمایت نیز بازار در محدوده یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد حمایت‌های خوبی دارد و می‌توان به این سطوح جهت برگشت بازار امیدوار بود.

رفتار ناظر بورس سلیقه‌ای است؟

در این روزها انتقادات زیادی به رفتار ناظر بورس در ابطال و تایید معاملات برخی از نمادها وارد می‌شود و بسیاری اعتقاد دارند که رفتار ناظر سلیقه‌ای است. سجاد دولت‌دوست، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه خاطرنشان کرد: پس از ریزش‌های سنگین سال ۹۹ به دلیل اعتراضات و نارضایتی مردم از زیان‌های سنگین، فرآیند نظارتی بورس دست‌خوش تغییراتی شد و پای نهادهای امنیتی به سازمان بورس وارد شد و در زمان برقراری این جو بر نهادهای نظارتی نمی‌توان چشم‌انداز برای رشد بازار سهام متصور بود.

وی افزود: این روزها شاهد آن هستیم که با تغییرات قیمتی مثبت در برخی از نمادها به خریدار که معمولا دارای سرمایه‌های بزرگ است تذکر داده شده و حتی مورد مجازات قرار خواهد گرفت و همین موضوع موجب خروج بسیاری از پول‌های بزرگ از بازار شده است این در حالی است که در سمت فروش چنین حساسیت‌هایی  کمتر دیده می‌شود.

این کارشناس تاکید کرد: تازمانی که جو امنیتی حاکم بر نظارت بازار ادامه داشته باشد، سرمایه‌گذاران کلان به بورس وارد نشده و اجازه رشد به بازار داده نخواهد شد.