شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استانی#حوزه#شورای عالی

شورای عالی نقشه برداری تا رفع نیازها و موانع در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی با قوت تشکیل خواهد شد / اطلاعات مکانی دستگاه های اجرایی در پورتال‌های ملی و استانی SDI اشتراک گذاری شود

شورای عالی نقشه برداری تا رفع نیازها و موانع در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی با قوت تشکیل خواهد شد / اطلاعات مکانی دستگاه های اجرایی در پورتال‌های ملی و استانی SDI اشتراک گذاری شود

یکصد و بیست و دومین جلسه شورای عالی نقشه برداری کشور به ریاست معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و نمایندگان دستگاه های عضو و مدعو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، صبح روز دوشنبه( 2 آبان ماه) سال جاری یکصد و بیست و دومین جلسه شورای عالی نقشه برداری کشور، با حضور سید مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس شورا، علی جاویدانه رئیس سازمان نقشه برداری کشور و دبیر شورا، نمایندگان  دستگاههای عضو و مدعو در سالن یاران شهید بهشتی سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.
میرکاظمی در این نشست با اشاره به عملکرد موفق و مؤثر کمیسیون معین ذیل شورای عالی نقشه برداری طی یک سال گذشته و همچنین تشکیل جلسات متعدد کارشناسی و فنی در این حوزه؛ اظهار داشت:« طی ماه های آتی شورای عالی نقشه برداری تا رفع نیازها و موانع در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی با قوت تشکیل خواهد شد
سپس جاویدانه بر لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی جهت تولید نقشه و اطلاعات مکانی با کیفیت بعنوان نیاز اولیه طرحهای ملی و نظام برنامه ریزی کشور  تأکید نمود و از برگزاری ۱۱ جلسه کمیسیون معین به‌عنوان بازوی فنی و اجرایی شورای‌عالی نقشه‌برداری در سازمان نقشه‌برداری کشور خبر داد. در این راستا  وی در صحن شورای عالی نقشه برداری گزارش مبسوطی از شرح مذاکرات و مصوبات کمیسیون معین جهت تصویب نهایی در شورای عالی ارائه نمود.
در دستور اول جلسه با توجه به نهایی شدن مدل داده زیرساخت داده مکانی مصوب شد دستگاهها، داده‌های مکانی خود را در سطوح مختلف ژئوپرتالهای ملی و استانی به اشتراک بگذارند و در تدوین سند مدیریت مخاطرات لایه های مکانی خود با دبیرخانه شورا هماهنگی نمایند.
به این ترتیب پس از سالها پیگیری و اقدامات فنی سازمان نقشه برداری کشور به منظور استقرار کاملSDI  در کشور، بر اساس این مصوبه همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند؛ طبق مدل داده مصوب زیرساخت داده مکانی و با رعایت ملاحظات امنیتی افتا، اطلاعات خود را در پورتال‌های ملی و استانی SDI اشتراک گذاری نمایند.
در ادامه پس از طرح موضوع مربوط به ضوابط اجرایی فتوگرامتری با پهپاد و رفع چالش های شناسایی شده در این نشست، دکتر میرکاظمی تهیه نقشه با استفاده از پهپاد و استفاده از فناوری‌های نوین را مهم و ضروری خواند و خاطر نشان کرد:« علاوه بر اینکه مقررات و محوزهای مربوط به تهیه نقشه از طریق پهپاد باید در چارچوب منظم و استانداردی قرار بگیرد؛ در عین حال تدوین و تنظیم این مقررات نه تنها باید روند تهیه نقشه را تسریع بخشد بلکه لازمست از بروکراسی های اداری که  ایجادکندی و وقفه می کند نیز پیشگیری شود.»
گفتنی است با توجه به چالش‌های شناسایی شده در حوزه نقشه برداری با پهپاد، ضوابط مربوطه در یکصد و بیست و دومین جلسه شورای عالی نقشه برداری کشور مصوب شد.
خاطر نشان می شود گزارش اقدامات صورت گرفته در طرح هم افزایی شبکه‌های تعیین موقعیت آنی کشور  نیز در این جلسه توسط دبیر شورای عالی نقشه برداری مطرح و توسط اعضای حاضر مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با توجه به تعیین روند توسعه شبکه‌ ایستگاه‌های دائمی ارسال تصحیحات تعیین موقعیت آنی در کشور و رفع هم پوشانی‌های موجود، طبق تعاملات و توافقات صورت گرفته بین سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مقرر شد سایر دستگاه‌ها نیز به منظور جلوگیری از دوباره کاری، پیش از هرگونه اقدام برای طراحی، ایجاد و توسعه شبکه ارسال تصحیحات تعیین موقعیت آنی، با دبیرخانه شورای عالی نقشه‌برداری هماهنگی لازم را داشته باشند.
لازم به ذکر است؛ گزارش اقدامات صورت گرفته در خصوص رفع ایرادات مرتبط با اجرای قانون جامع حدنگار در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی و سند چشم انداز ، اهداف و راهبردهای نظام نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی کشور در افق 1420 از محورهای دیگر این نشست بود.
بدین ترتیب جلسه 122 شورای عالی نقشه بردرای کشور با مصوبات راهگشا در موضوعات زیرساخت داده مکانی، فتوگرامتری با پهپاد، شبکه ایستگاههای دائمی ارسال تصحیحات تعیین موقعیت آنی و آسیب شناسی اجرای حدنگار در کشور پایان پذیرفت.

انتهای پیام