شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه

منشا تردید اهالی تالار شیشه‌ای کجاست؟

منشا تردید اهالی تالار شیشه‌ای کجاست؟

فردای اقتصاد: تداوم روند نزولی قیمتها در بازار سهام سبب شده تا این روزها کارشناسان نیز امید چندانی به بازگشت زودهنگام رونق به تالار شیشه‌ای نداشته باشند. با این حال تحلیلگران از وجود محرک‌های بنیادی مناسب برای صعود قیمت‌ها سخن می‌گویند. سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه در بخش اول برنامه شماره معکوس سه‌شنبه در رابطه با شرایط حاکم بر بازار سرمایه نظر خود را بیان کرد و اعتقاد داشت تا زمانی که ابهامات فعلی در ابعاد سیاسی و اقتصادی در بازار  سرمایه وجود داشته باشد، فضای احتیاط همچنان در میان سهامداران وجود دارد و شاهد بازگشت بازار نخواهیم بود.
وی در ادامه به پرسش پاسخ داد که سیاست‌گذاران، ناشران، اهالی بازار سرمایه می‌بایست چه مطالباتی را از سیاست‌گذاران پیگیری کنند و عنوان کرد: سهامداران و فعالان باید به صورت سازمان‌یافته و با محوریت سازمان بورس در جهت پیگیری مطالبات حرکت کنند. او اعتقاد داشت که رکود بازار تک نیست و سازمان وظایف چندگانه‌ای در قبال حمایت از بازار بر عهده دارد. این کارشناس همچنین اعتقاد داشت که بورس تهران با ناامیدی مطلق فاصله دارد اما نشانه‌هایی از بازگشت بازار سهام با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در بازار سرمایه دیده نمی‌شود.

وضعیت جاری بورس تهران

این روزها بازار سرمایه شرایط کم‌رمقی را پشت سرگذاشته و هر روز شاهد نزول شاخص و از دست رفتن حمایت‌های مهم یکی پس از دیگری هستیم؛  همین موضوع موجب ناامیدی فعالان از آینده این بازار شده است‌. سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: رکود بورس را باید در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور جست‌وجو کرد. فضای غبار آلودی بر بورس ایران حاکم است که حجم معاملات پایین، ریزش مستمر قیمت‌ها و خروج پول‌ها از بازار مهر تاییدی بر این ادعاست. 
او ادامه داد: از مهم‌ترین دلایلی که بازار سرمایه را به این روز انداخته است، می‌توان به قیمت‌گذاری دستوری، عدم تعادل میان بازار سهام و بازار بدهی  که حجم اوراق با توانایی بازار سرمایه هماهنگی ندارد و همچنین ابهامات بودجه‌ای در رابطه با نرخ خوراک صنایع و سیاست‌های مالیاتی اشاره کرد. واکنش فعلی بازار با توجه به تمام موارد مطرح شده منطقی به نظر رسیده و سرمایه‌گذاران نیز احتیاط را پیش خواهند گرفت.

مطالبات فعالان بورسی از سیاست‌گذاران 

این کارشناس بازار سرمایه درباره مطالبات بورسی‌ها و نحوه صحیح پیگیری آن‌ها اعتقاد داشت: سازمان بورس به عنوان رابط و نماینده سهامداران برای ارتباط با سایر نهادهای اقتصادی باید در نوک پیکان پیگیری مطالبات قرار بگیرد. سازمان بورس در دو حوزه حاکمیتی و اجرایی وظایفی را بر عهده دارد، در زمینه حاکمیتی به نظر می‌رسد سازمان نمره قبولی خواهد گرفت چراکه اقدامات مناسبی را جهت پیشبرد اهداف و بهبود بازار سرمایه انجام داده است و ارتباط با سایر ارکان اقتصادی که بر بازار سرمایه تاثیرگذار هستند را دنبال کرده و جلسات اخیر نیز موید همین موضوع است.
وی افزود: البته در زمینه اجرایی نواقص زیادی وجود دارد و سازمان بورس جهت بازگشت امید و شادابی به بازار ناموفق بوده است. با توجه به صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی در حال حاضر منابع زیادی توسط این شرکت‌ها در بانک‌ها پارک شده است و سازمان باید در جلساتی شرکت‌ها را حداقل برای حمایت از سهام خود به تزریق منابع به بازار سرمایه تشویق نماید.
وکیلی خاطر نشان کرد: به دلیل شائبه‌هایی که به عنوان دستکاری در بازار برای این دست اقدامات در گذشته مطرح می‌شد به نظر می‌رسد سازمان در این موضوع پا پس کشیده است. سهماداران و فعالان باید به صورت سازمان یافته و با محوریت سازمان بورس جهت پیگیری مطالبات به حق خود گام بردارند.

سیاوش وکیلی یکی از دلایل مهم ریزش بازار را سیاست‌های بانک مرکزی در قبال نرخ بهره می‌داند. وی در این رابطه گفت: بر مبنای علم اقتصاد رابطه منفی میان نرخ بهره و تورم وجود دارد و در اکثر کشورهای پیشرفته افزایش نرخ بهره به کنترل تورم منجر خواهد شد. در ایران اما تورم تک عاملی نیست، همانطور که می‌دانید در سال‌های رونق بورس رشد پول به عنوان عامل اصلی مطرح می‌شد و بورس به عنوان یکی از درایورهای تورم معرفی می‌شد اما با رکود ۲ ساله بورس نیز تورم کنترل نشد.
این کارشناس ادامه داد: ابزار نرخ بهره با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد نرخ بهره معنی دار است، اما در ایران این موضوع صادق نیست و در شرایطی که این روزها عموم مردم برخلاف گذشته با بازار سرمایه درگیر شده‌اند دولت باید وزن بیشتری را برای بورس در سیاست‌های کنترل تورم خود در نظر بگیرد.