شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#آلودگی#وزارت#وزارت دفاع

آماده‌باش نیروهای روسیه در واکنش به استفاده احتمالی اوکراین از بمب کثیف

نیروهایمان را برای فعالیت در شرایط آلودگی رادیواکتیوی آماده کردیم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای خود را برای فعالیت در شرایط آلودگی رادیواکتیوی آماده کرده است.

به گزارش مشرق، پس از هفته‌ها افزایش نگرانی‌های بین‌المللی درباره استفاده ادعایی روسیه از سلاح اتمی در جنگ اوکراین، گزارش‌های دیروز از برنامه اوکراین برای انفجار یک «بمب کثیف» و مقصر جلوه دادن مسکو حکایت داشت و حالا وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که نیروهای خود را برای کار در چنین شرایطی مهیا کرده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در گفت‌وگو با همتایان غربی خود گفت که مسکو بر این باور است که اوکراین در حال زمینه‌چینی برای انفجار یک بمب کثیف و انتشار آلودگی رادیواکتیوی در منطقه‌ای وسیع است.

ایگور کایریلوف، فرمانده نیروهای محافظت برابر تشعشعات هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی نیز گفته که هدف چنین حمله‌ای، این است که روسیه را مقصر استفاده از یک سلاح اتمی خفیف و آلودگی ناشی از آن جلوه دهند.

وی گفت: اوکراین می‌خواهد روسیه را به عنوان «تروریست هسته‌ای» به تصویر بکشد. هدف این تحریک هم این است که مسکو را به استفاده از سلاح کشتار جمعی در جبهه نظامی اوکراین متهم کرده و با این دستاویز، کارزار ضد روسی قدرتمندی را در جهان به راه انداخته و اعتماد به مسکو را تضعیف کند.

وی تاکید کرد: وزارت دفاع برای مقابله با تحریکات احتمالی اوکراین، سازماندهی شده و نیروها و منابع برای انجام وظایف‌شان در شرایط آلودگی رادیواکتیوی، به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره استفاده احتمالی اوکراین از بمب کثیف، متحدان غربی کی‌یف هرگونه احتمال چنین اتفاقی را رد کرده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز مدعی شد که این اتهامات، نشانه این است که مسکو قصد دارد تا خودش چنین حمله‌ای را تدارک دیده و آن را به گردن کی‌یف بیندازد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش گفت: تکذیب‌های بی‌اساس هم‌قطاران غربی ما، اینکه می‌گویند همه این حرف‌ها خیالی است و روسیه خودش قصد دارد اقدام مشابهی انجام داده و بعد رژیم زلنسکی را مقصر جلوه دهد، همه این حرف‌ها اصلاً شبیه یک مکالمه جدی نیست.

منبع: مهر