شهر خبر

همه چیز درباره ریشی سوناک؛ نخست وزیر جدید انگلیس و عشقش به فوتبال‌

همه چیز درباره ریشی سوناک؛ نخست وزیر جدید انگلیس و عشقش به فوتبال‌

خبرورزشی نوشت: ریشی سوناک نخست وزیر ۴۲ ساله و با اصالت آسیایی بریتانیا که ثروتی بالغ بر ۸۰۰ میلیون پوند دارد، طرفدار پر و پا قرص تیم ساوتهمپتون است.

نه تنها کنار رفتن «لیز تراس» از نخست وزیری بریتانیا بعد از تنها ۶ هفته همه را غافلگیر کرد، بلکه نخست وزیر بعدی هم به‌شدت خبرساز بوده و «مرد اولین‌ها» به شمار می‌رود.

«ریشی سوناک» ۴۲ ساله متولد شهر بندری «ساوتهمپتون» در جنوب بریتانیا، علاوه بر این که جوان‌ترین نخست وزیر تاریخ بریتانیا به شمار می‌رود، اولین نخست وزیر با اصالت آسیایی بریتانیا هم هست. والدین او اصلیتی از پنجاب هند دارند، اما خودش در بریتانیا متولد شده و بیشتر به این کشور تعلق دارد.

ثروت شگفت‌انگیز

ریشی سوناک که تحلیل‌گیر بانک معروف «گلدمن ساکس» بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ بوده، پس از آن در بخش مدیریت صندوق‌های تأمین‌کننده «صندوق سرمایه‌گذاری کودکان» کار کرد. سپس با همکاران سابقش در آمریکا یک شرکت سرمایه‌گذاری جدید به نام «تلمه پارتنرز» را راه‌اندازی کردند. پدر همسر او یک تاجر هندی به نام «نارایانا مورتی» است که شرکتی به نام «کاتارامان ونچرز» را هم دارد که سوناک در آن بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ مدیریت می‌کرد.

در مجموع ثروث ریشی و همسرش به حدود ۸۰۰ میلیون پوند می‌رسد و عجیب است که بدانید ثروت او از «پرنس چارلز» پادشاه فعلی بریتانیا هم فراتر رفته! ثروت سوناک در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا پراکنده شده؛ از عمارت‌هایی در غرب لندن و یورکشایر بریتانیا تا سانتامونیکا در کالیفرنیای آمریکا.

همه چیز درباره ریشی سوناک؛ نخست وزیر جدید انگلیس و عشقش به فوتبال‌

هوادار تیم شهر

در انگلیس به واسطه قدمتی که باشگاه‌ها دارند، معمولاً مردم شهر طرفدار تیم شهر خودشان می‌شوند و ریشی هم از همان ابتدا به ساوتهمپتون تعلق خاطر داشت. بازیکن محبوب نخست وزیر جدید بریتانیا هم «مت لی‌تیسیر» ستاره پیشین قدیس‌ها بود. نشریه «میرر» نوشت، پدر ریشی که یاشویر نام دارد برای تولد ۱۸ سالگی‌اش به او بلیت فصل بازی‌های ساوتهمپتون را هدیه داد. ریشی می‌گوید کارتی که توسط کل بازیکنان تیم ساوتهمپتون امضا شده بود، یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های زندگی‌اش به شمار می‌رود.

مت لی‌تیسیر؛ بازیکن محبوب ریشی سوناک

البته برخی می‌گویند او طرفدار منچستریونایتد هم هست، چرا که یک مرتبه در اعلام بازی بعدی ساوتهمپتون که مقابل لسترسیتی بود، به جای این که نام ساوتهمپتون را بیاورد سوتی داد و گفت منچستریونایتد!

۲ فصل قبل و وقتی چند ساعت ساوتهمپتون صدرنشین بود، ریشی سوناک توییت کرد که «۳۲ سال طول کشید ولی ارزش صبر کردن داشت. حالا امیدواریم دوام داشته باشد.» البته خودش هم می‌دانست خیلی خوش‌خیال است و در نهایت فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ ساوتهمپتون در رده پانزدهم قرار گرفت!

همه چیز درباره ریشی سوناک؛ نخست وزیر جدید انگلیس و عشقش به فوتبال‌

پیگیر بازی‌های ملی

چند ماه قبل عکسی از ریشی سوناک در یک کافه منتشر شد که او را در حال خوشحالی برای گلزنی انگلیس مقابل آلمان در فینال یورو ۲۰۲۲ زنان نشان می‌دهد. او پیگیر بازی‌های ملی فوتبال هم هست و شاهد تاریخ‌سازی دختران انگلیسی در جام ملت‌های اروپا بود که جام را در خانه نگه داشتند.

حالا ریشی سوناک حدود یک ماه بعد از نخست وزیری باید پیگیر بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر باشد که تیم ملی انگلیس با هدایت گرت ساوتگیت امیدوار است بتواند تا فینال هم پیش برود و عملیات نیمه‌تمام را تمام کند. سه‌شیرها در مرحله گروهی جام‌جهانی و در گروه B به مصاف ایران، ولز و آمریکا خواهند رفت.

۲۵۱۲۵۱