شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت سیزدهم#ایران#آفریقا

تجارت با قاره سیاه بر مدار صعود/ تلاش دولت سیزدهم برای توسعه روابط با دنیا

دولت عزم جدی در توسعه روابط با دنیا دارد و در این میان قاره آفریقا نیز در فهرست هدفگذاری رشد صادراتی ایران قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، تجارت باید نامحدود باشد نه محدود به چند کشور و جغرافیای خاص. در دنیای امروز برای تجارت با کشور‌های مختلف باید از نزدیک‌ترین شرکا گرفته تا دورترین آن‌ها را وارد میدان بده بستان کالا و خدمات کرد؛ بده بستانی که هوشمند و برنامه‌ریزی شده و البته آزاد باشد.

 

ایران در تجارت با دنیا هرچند درگیر تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی شده؛ اما سعی دارد دایره تعاملات را به سال‌های قبل برگرداند و در این میان اگرچه دولت سیزدهم سیاست تقویت تجارت با همسایگان را دنبال می‌کند، اما برای کشور‌های دیگر حتی در قاره آفریقا هم برنامه‌ها دارد. کشور‌های آفریقایی در حال حاضر به فرصتی برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده که می‌تواند نقش به‌سزایی در رشد تجارت ایران داشته باشد؛ همانطور که سال گذشته این میزان به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار رسیده بود و به گفته علیرضا پیمان‌پاک؛ معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران هدفگذاری افزایش صادرات به قاره آفریقا و رسیدن به تجارت ۲.۵ میلیارد دلاری تا پایان سال ۱۴۰۱ و حداقل ۵ میلیارد دلاری تا پایان ۱۴۰۴ در دستور کار قرار دارد.

 

در این میان، اما نقاط ضعف و خلا‌هایی وجود دارد که مانعی در مسیر توسعه و رشد است؛ از عدم شناخت فعالان اقتصادی دو کشور از امکانات یکدیگر گرفته تا نبود رایزن بازرگانی و نداشتن استراتژی مشخص.

 

در حال حاضر کشور‌های هوشمند و توسعه یافته توجه ویژه‌ای به کشور‌های آفریقایی دارند، اما کشور‌های در حال توسعه از آن غافل بوده‌اند؛ بنابراین ضروری است تا ایران نیز وارد میدان شده و برای تجارت خود با کشور‌های قاره سیاه نقشه‌چینی کند.

 

علیرضا یاوری؛ معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران چندی پیش از عزم جدی معاونت بین‌الملل برای نقش‌آفرینی بخش خصوصی در فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی خبر داده و گفته بود با تشکیل دبیرخانه دیپلماسی اقتصادی می‌توان با تمرکز بیشتری منافع اقتصادی کشور و بخش خصوصی را دنبال کرد. به عنوان مثال یکی از بخش‌های مهم و مغفول حوزه قاره آفریقاست که ما در همین راستا به دنبال تأسیس کمیته مشترک با نیجریه به عنوان یکی از مهم‌ترین کشور‌های آفریقایی هستیم.

 

او معتقد است: سرمایه گذاری و تجارت در کشور‌های آفریقایی بسیار موقعیت ویژه و عالی دارد.

 

فاطمی‌امین؛ وزیر صمت هم اخیرا در مراسم روز ملی صادرات اعلام کرد که بازار‌های بکر و مغفول مانده مانند آفریقا را زنده کردیم و برخلاف گذشته تجارت خود را به جایی گره نزدیم که دستاوردی نداشته باشد.

 

 

آخرین آمار تجارت ایران و آفریقا

 

با توجه به اینکه دستگاه دیپلماسی کشور بر توسعه روابط با کشور‌های قاره سیاه تاکید دارد، خوشبختانه گام‌های اولیه رشد تجارت از نیمه دوم سال گذشته رقم خورده و شاهد افزایش آمار‌ها هستیم.

 

در این باره سید روح الله لطیفی؛ قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در گفتگو با خبرنگار ایبِنا از رشد ۲۷ درصدی تجارت ایران و آفریقا در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده که البته صادرات ایران به قدیمی‌ترین قاره جهان رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرده است.

 

به گفته لطیفی، تجارت ۶ ماهه ایران و آفریقا، یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۰۰تن کالا به ارزش ۷۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۷ درصدی در ارزش همراه بوده است. همچنین از این میزان، یک میلیون و ۳۸۲ هزار تن کالا به ارزش ۷۱۰ میلیون دلار صادرات ایران به آفریقا بوده که با رشد ۲۴ درصدی همراه بوده است. واردات ایران از آفریقا هم ۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۲ میلیون دلار بوده که با رشد ۶۹ درصدی در وزن و ۹۰ درصدی در ارزش همراه بوده است.

 

وی گفت: تجارت ایران و آفریقا سال گذشته حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار بوده که از این میزان تنها ۶۰ میلیون دلار به واردات و مابقی به صادرات اختصاص دارد، همچنین میزان تجارت با آفریقا در ۶ ماه دوم سال گذشته، یعنی از زمان استقرار دولت سیزدهم نسبت به سال ۹۹ رشد ۲ برابری داشته است.

 

لطیفی ادامه داد: در تجارت با آفریقا مراودات بانکی به چند روش صورت می‌گیرد از جمله این روش‌ها استفاده از صرافی و تهاتر است، همچنین هر چه حوزه تجارت هم زمان با مروادات بانکی تقویت شود، روند تجارت ایران با تمامی کشور‌های دنیا و ۵۵ کشور عضو اتحادیه آفریقا سرعت می‌گیرد.

 

 

از نقش مهم رایزنان بازرگانی غافل نشویم

 

سید عبدالله حسینی؛ مدیر باشگاه تجار ایران و آفریقا نیز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا بر نقش مهم رایزنان بازرگانی تاکید کرد و گفت: در دنیا نوعی گرایش به کشور‌های آفریقایی وجود دارد، اما میزان تجارت ایران با آفریقا کم است و در سیاست‌های خارجی کشور ما هم جایگاهی ندارد.

 

وی افزود: در ۵ سال گذشته رئیس جمهور آفریقای جنوبی، به ایران آمد و توافق‌هایی مبنی بر افزایش مبادلات تجاری تا حدود ۲ میلیارد دلار بین ایران و این کشور صورت گرفت، اما ایران فقط به تحقق نیم میلیون دلار از مقدار توافق شده بسنده کرد.

 

حسینی تصریح کرد: کشور‌هایی مانند چین در آفریقا حضور گسترده تجاری دارند، اما ایران از اهمیت این قاره غافل است و فقط در ۵ یا ۶ کشور آفریقایی رایزن بازرگانی دارد. این در حالی است که در تجارت با هر کشوری بعد از سفیر، رایزن بازرگانی نقش مهمی دارد؛ بنابراین نباید از موضوع رایزن بازرگانی در افزایش تجارت با آفریقا غافل شویم.

 

مدیر باشگاه تجار ایران و آفریقا با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی باید مانند سایر کشور‌های دنیا به تجارت با قاره آفریقا توجه کند، اظهار کرد: اگر دولت و بخش خصوصی با یکدیگر همکاری کنند، سطح مبادلات تجاری بین ایران و آفریقا می‌تواند به تنهایی بخش عظیمی از اقتصاد ایران را متحول کند که این امر برای کشور سودآور است.

 

 

فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاران در سنگال

 

سنگال یکی از کشور‌های دارای ظرفیت‌های بسیار قاره سیاه است که می‌تواند مقصدی برای کالا‌های ایرانی باشد. چندی پیش سالیونیانگ دینگ سفیر سنگال در ایران در جمع خبرنگاران گفت که کشورش دارای چشم‌اندازی ۲۰ ساله برای پیشرفت اقتصادی با عنوان «اقتصاد در حال ظهور سنگال» است که با توجه به محورهایش فرصتی برای توسعه روابط تجاری ایران با سنگال فراهم می‌کند.

 

وی افزود: ما یک سیستم بسیار جذاب مالیاتی داریم که فارغ از همه بورکراسی‌های اداری، اقتصاد بسیار انگیزه‌مندی داریم که این نوع اقتصاد بسیار انگیزشی در زمینه کشاورزی، اقتصاد کشاورزی، ماهیگیری، محصولات خانگی، تولید انبوه، گردشگری، معدن و ... است. به نظر می‌رسد ایران نیز در این زمینه‌ها از ظرفیت خوبی برای توسعه روابط با سنگال برخوردار است.

 

به گفته سفیر کشور سنگال در ایران، اگر یک فعال اقتصادی کسب و کاری در سنگال راه‌اندازی کند تا سه سال از مالیات معاف است و همچنین این کشور از معافیت مالیاتی برای فعالیت در زمینه کشاورزی برخودار است.

 

وی تصریح کرد: امکان ثبت یک کسب و کار در ۲۴ ساعت وجود دارد و طی مدت ۱۰ روز نیز می‌توان یک فعالیت تجاری در سنگال را آغاز کرد. ضمن اینکه انتقال سرمایه نیز ظرف مدت ۵۰ روز در سنگال انجام می‌شود.