شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#ثابت#دارای#پهپاد ایرانی
ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده بی تفاوت نخواهیم بود / ایران و روسیه دارای همکاری های دفاعی هستند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه:

ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده بی تفاوت نخواهیم بود / ایران و روسیه دارای همکاری های دفاعی هستند

در گام‌های پایانی توافق هستیم / با طرف آمریکایی توافق کردیم که زندانیان سیاسی را تبادل کنیم

وزیر امور خارجه گفت: آمادگی داریم تیمی از نظامیان و متخصصان ایرانی و اوکراینی نشست مشترکی داشته باشند و از طرف اوکراین هر گونه مدرکی که دارند ارائه کنند و اگر در این نشست برای ما مشخص شود که روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده، ما بی تفاوت نخواهیم بود.

اعتمادآنلاین|

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در دیدار با اعضای سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، با اشاره به برگزاری مجمع عمومی هجدهمین دوره این سازمان گفت: ابتدا تبریک عرض می کنم دبیرکلی جناب آقای دکتر نادری را که از همکاران موفق و دارای تجربه بسیار بالا در رسانه و دارای نگاه بین المللی در عرصه رسانه هستند و به طور شایسته به تقویت و انسجام در حوزه کار در اوآنا کمک کردند.

بر اساس گزارش ایرنا، بخش هایی از اظهارات امیرعبداللهیان را در ادامه می خوانید:

*نگاه ایران به جنگ به اوکراین و ارسال پهپادهایی است که از سوی رسانه غربی متوجه ایران شده و موضوع دوم نیز گفت وگوهای وین با ۱+۴ و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا برای لغو تحریم های ظالمانه است که فعالانه پیگیری می‌شود.

*موضوع ایران در مورد جنگ به روشنی مطرح شده و همانطور که مخالف جنگ در سوریه و یمن هستیم، مخالفت جنگ در اوکراین نیز هستیم و بارها در ماه های گذشته تلاش های رییس جمهور و همکارانم در وزارت خارجه صرف توقف جنگ و مذاکره سیاسی شده است.

*سیاست تهران، متناقض نیست و قویا برای قراری صلح در منطقه از جمله اوکراین تلاش می کنیم، اکنون فضاسازی علیه ما وجود دارد و ایران را متهم می‌کنند که پهپاد از سوی ایران در اختیار مسکو قرار گرفته، اما مایلم بگویم که ایران و روسیه دارای همکاری های متنوع از جمله دفاعی هستند.

*درگذشته تسلیحاتی را از روسیه دریافت کرده ایم و همچنان دریافت می کنیم و امکاناتی را به روسیه می دهیم و در جنگ اوکراین با نگاه اصولی مخالف به جنگ، هم مخالف جنگ در روسیه و هم مخالف جنگ در اوکراین هستیم و هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ به اوکراین ندادیم.

*پنجشنبه گذشته در تماس تلفنی با آقای بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وی گفتم که آمادگی داریم تیمی از نظامیان و متخصصان ایرانی و اوکراینی نشست مشترکی داشته باشند و نیز آمادگی داریم از طرف اوکراین هر گونه مدرکی که دارند ارائه کنند و اگر در این نشست برای ما مشخص شود که روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده، ما بی تفاوت نخواهیم بود.

*مقامات روسیه تاکید کردند که سلاح ها علیه اوکراین، روسی است و اطمینان داریم هیچ تهدیدی از ایران در قبال اوکراین وجود ندارد و هیچ سلاحی به روسیه نداده و نخواهیم داد.

*نکته دوم و آخر، درخصوص مذاکرات وین و گفت وگوهای ایران در خصوص رفع تحریم ها است. در دولت جدید مذاکرات را با جدیت و به طور فعالانه آغاز کردیم و همکارم جناب آقای دکتر باقری و تیم همکارانم در وزارت خارجه و بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها، هفته ها و ماه ها در وین گفت و گو کردند.

*اکنون در گام‌های پایانی توافق هستیم و از فرصت دیپلماسی هم در نیویورک استفاده کردیم و آقای رابرت مالی به نیویورک آمد و با واسطه آقای انریکه مورا، آقای باقری و مورا دو نشست برگزار کردند و پیام‌ها به سرعت مبادله شد و اروپا نقش مهمی را ایفا کرد و مورد توافق مذاکراتی ما قرار داد.

*اطلاع دارید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا دارد که سه مکان مشکوک به وجود اورانیوم در ایران مشاهده شده و رییس سازمان انرژی اتمی در سفری که اخیرا به وین داشتند با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به توافق رسیدند و به صراحت به سه کشور اروپایی اعلام کردیم که حاضر نیستیم توافقی را مورد تأیید قرار دهیم در حالیکه چند پرونده اتهامی بی اساس در ایران باز بماند.

*همچنین با طرف آمریکایی توافق کردیم که زندانیان سیاسی را تبادل کنیم و آمریکایی ها کشور ثالثی را تعیین کردند و ایران در گام نخست و در اقدامی انسانی، یک زندانی را که جرم اصلی او جاسوسی بود و بخشی از دوره زندان خود را در ایران سپری کرده بود، از طریق عمان تبادل کردیم.

*چه از طریق رسانه های آمریکایی و چه دیگران، تاکید کردم که در اتفاقاتی در ایران رخ داده، عده ای به دنبال آشوب و اغتشاش هستند؛ به دبیرکل سازمان ملل متحد گفتم که آقای اوباما نامه ای را به رهبر معظم انقلاب نوشتند و چند روز بعد اتفاقاتی در ایران رخ داد و آنها مداخله کردند و بلافاصله بعد از این اتفاقات نامه ای نوشت و مداخله کرد.

*طرف آمریکایی در چند روز گذشته تلاش کرد با پیام های دیپلماتیک فرصت توافق را حفظ کند و در برخی جاها هم به دنبال ایجاد آشوب و ترور در ایران بود.

*برخی مداخله گرایان خارجی تا جایی پیش رفتند که «جیش العدل» در جنوب زاهدان برای چند ساعت اقدام تروریستی را رقم زد و این اقدام تروریستی با حمایت مالی یک کشور شناخته شده و چند دستگاه امنیت خارجی صورت گرفت و حرفی از دختر فوت شده نبود و خوشبختانه مردم ایران با بصیرت، مداخله گرایان که دست به آشوب می‌زدند را ناامید کردند.