شهر خبر

میرسلیم؛ در گرداب جنجال‌های خودساخته / «شاهکار» دیدن «زنان لخت مادرزاد» در خیابان

میرسلیم؛ در گرداب جنجال‌های خودساخته / «شاهکار» دیدن «زنان لخت مادرزاد» در خیابان

قرن نو نوشت:میرسلیم که بعد از سال ها حضور نصفه و نیمه سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ باردگیر فعالیت علنی سیاسی را استارت زد، این روزها در قامت نماینده مجلس گاه و بیگاه با حواشی که ایجاد می کند به سرخط خبرها می آید.

نسل اول انقلاب بیشتر او را می‌شناختند و روزهایی را که به عنوان نخست وزیر از سوی بنی صدر به مجلس معرفی شد را به خوبی به یاد دارند هر چند از همان اول با ظهور و بروزش در حزب موتلفه اسلامی تا به امروز نزدیک به ۴۴ سال است که از عرصه سیاست کنار نرفته اما باید دوران نقش آفرینی‌اش در دهه پنجم انقلاب را با نگاهی متفاوت تر برانداز کرد.

صحبت بر سر این روزهای فعالیت سیاسی مصطفی میرسلیم است که بیشتر از فعالیت‌هایش در نهادهای تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری، توئیت‌هایش در فضای مجازی و اظهاراتش در فضای رسانه‌ای بر زندگی سیاسی اش سایه انداخته است. آخرین اظهاراتش در جریان حوادث و اعتراضات اخیر، وقتی بود که گفت" زنانی را در خیابان دیده است که لخت مادرزاد بوده‌اند". ادعایی که جنجال جدیدی را به پا کرد؛ البته این توئیت نه اولین حاشیه سازی میرسلیم بوده است و نه به نظر می‌رسد آخرین آن باشد.

مچ انداختن با قالیباف

میرسلیم از سال ۹۶ در جریان دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری پا به میدان رقابت گذاشت و از آن زمان بود که اسمش بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. مناظره ها شروع شد و یکی به میخ و یکی به نعل آقای میرسلیم هم شد سوژه داغ رسانه ها.

هرچند آن انتخابات او را به خیابان پاستور نرساند اما دو سال بعد در جریان یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست راهی خانه ملت شود و بر روی کرسی نمایندگی مردم تهران تکیه بزند؛ البته در آن مقطع هم باز شد رقیب قالیباف برای کسب کرسی ریاست مجلس و از همان زمان بود که توئیت‌های جنجالی‌اش بر سر تخلفات مالی قالیباف در زمان تصدی‌اش بر شهرداری تهران سوژه داغی شد؛ البته نهایتا قالیباف رئیس شد و دیگر خبری از اینکه اسناد و اخبار موثق میرسلیم درباره تخلفات قالیباف به کجا رسید، نشد.

تناقض های آقای نماینده

مصطفی میرسلیم که اتفاقا در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم کرسی در اختیار دارد، هرجا که صحبت از واردات خودرو می‌شود به عنوان یکی از مخالفان سر سخت واردات قد علم می‌کند و معتقد است باید فقط به تولیدات داخل رجوع کرد البته این نماینده گاهی فراموش می‌کند تولیدات داخل شامل پوشاک هم می‌شود و برای همین هم کفشی با برند ریبوک به پا می‌کند که تا مدت‌ها دستاویزی برای طعنه‌ها و کنایه‌های سیاسی و اقتصادی شده بود. و این سوژه شدنش از دریچه لنز خبرنگاران آنقدر تکرار می‌شود که چاره را تنها پناه بردن به همان تریبون مجازی خود دید و در توئیتی نوشت؛ «پوشیدن کفش کتانی خارجی ولو هدیه ای باشد از سال های قبل، در صحن مجلس، کار موجهی نیست. اصالت با تولیدات داخلی و تشویق آن است حتی اگر برترین کیفیت را نداشته باشد.»

پسری متفاوت از خط پدر

وقتی قرار باشد تمام حواشی که حول صندلی میرسلیم در خانه ملت چرخیده است را مروری کنیم قطعا یکی از مهم‌ترین جنجال‌های سیاسی که در مورد این نماینده تهران به پا شد متوجه ماجرای بازداشت و حکم حبس ۵ ساله پسرش به جرم همکاری با منافقین می‌شود. موضوعی که موجب شد حتی انگشت اتهام به سمت شورای نگهبان برای تائید صلاحیت میرسلیم به عنوان نماینده مجلس نشانه رود.

میرسلیم درباره این بازداشت و حکم به انصاف‌نیوز می‌گوید: آقا مهدی را ظاهراً پس از دو سال مراقبت، در تیرماه ۱۳۹۸ بازداشت می‌کنند و با اتهام اقدام برخلاف امنیت کشور در بهمن ۹۸ محاکمه و به پنج سال حبس محکوم می‌کنند و پس از درخواست تجدید نظر و قطعی شدن حکم در بهمن ۱۳۹۹ به زندان اوین روانه می‌شود.

او وقتی با این سوال که «آیا شما در دفاع از او اقدامی کرده‌اید؟» مواجه می‌شود می‌گوید: این جانب در هنگام دستگیری او با اطلاعاتی که آن روز مأموران امنیتی به من می‌دهند متوجه مسائلی که او را گرفتار کرده بود می‌شوم و ای بسا اگر مأمورانی که او را تعقیب می‌کردند، مراتب را در همان اوائل کار خبر می‌دادند با تنبیه مختصری از ادامه آن مسیر مصون می‌ماند. این جانب برای پرهیز از هر شبهه‌ای در هیچ یک از مراحل بازداشت و بازجویی و محاکمه و تجدید نظر، به هیچ وجه مداخله نکردم ولی بعداً پی بردم که منافقان با شناسایی و سوء استفاده از نقطه ضعف آقا مهدی او را شکار کرده و به دام انداخته و سعی کرده‌اند از او کسب اطلاع کنند؛ البته چون آقا مهدی فاقد هرگونه اطلاعات طبقه بندی شده بوده، موفقیتی جز به دام انداختن او به دست نیاوردند.

واکنش‌های میرسلیم به اعتراضات بعد از فوت مهسا امینی

مصطفی میرسلیم که یکی از موافقان محدودیت فضای مجازی است اما فعالیتش در حوزه توئیتر که سالهاست مشمول فیلترینگ شده است لحظه‌ای با وقفه مواجه نمی‌شود، بعد از فوت دردناک مهسا امینی پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد در صفحه توئیترش نوشت: «این خصلت بی آبرویی ‎منافقان است که سعی می کنند بن هر بهانه ای با سوء استقاده از لجام گسیختگی ‎فضای مجازی، دست به آبروریزی از جمهوری اسلامی بزنند.»

میرسلیم همچنین در توییتی دیگر در واکنش به این ماجرا نوشت: ‌‎«بانوان مبارز و ‎پاکدامن از ارکان پیروزی نظام مقدس ما بوده و هستند. کسانی که امروز می‌خواهند با ابزار ترویج فحشا و لاابالی‌گری باعث اختلاف‌افکنی و آبروریزی و تضعیف کشور شوند، بزودی مفتضح خواهند شد.»

اظهارات او درباره اعتراضات تنها کنار هم قرار دادن کلمات در توئیتر ختم نشد و در رسانه‌ها نیز فوت یک دختر جوان ۲۲ ساله را بی‌دقتی مسوولان توصیف کرد و درباره اعتراضات به این حادثه گفت: «موضوع فوت خانم امینی و برخی از سختی های که در زندگی جاری مردم وجود دارد هیچ کدام عواملی نیستند که باعث بروز اغتشاشات و دامن زدن به آنها شده است. اینها طرح هایی است که از طرف دشمنان ما با دقت مورد بررسی قرار گرفته؛ برایش برنامه ریزی شده و سعی کرده اند از چنین چیزهایی استفاده کنند و الا اعتقاد اکثریت مردم ما با ارزش های انقلاب و اسلام هستند.»

البته شاهکار میرسلیم در اظهارنظرهایش که همه را انگشت به دهان گذاشت مربوط می‌شود به آخرین صحبت‌ها درباره حوادث اخیر و گفت و گویی که وب سایت خبری رویداد۲۴ منتشر کرده‌است. او ابتدا به موضوع حجاب می‌پردازد و می‌گوید : «نظام جمهوری اسلامی‌ایران، دارای قانون اساسی و احکام شرعی‌است که باید به آن عمل کرد. باید قانون را محترم شمرد، وگرنه زیرآب نظام زده می‌شود. نباید چیزی که جزو احکام اسلام‌است را زیر پا گذاشت، پس ضرورت دارد که هم در این راستا، مراعات لازم صورت بگیرد و هم در اجرا، دقت‌نظر داشت. دستگاه‌های مختلف کشور در موضوع حجاب، وظایف مختلف دارند. برخی کارشان فرهنگی و بعضی از آن‌ها، ارشادی و انتظامی‌است و وجود گشت ارشاد هم، مبنای قانونی داشت.»

اما مهمترین یا بهتر است بگوییم جنجالی ترین بخش صحبت‌هایش مربوط می‌شود به قسمتی که در آن ادعایی عجیب و غریب را مطرح می‌کند و می‌گوید : «بنده در چند ماه پیش و در چند مورد، آن هم پیش از شکل‌گیری ناآرامی‌ها، افرادی را در خیابان دیدم که لخت مادرزاد بودند. این اتفاقات نشان می‌داد که دشمنان نظام برای ضربه‌زدن به حاکمیت، برنامه داشتند، زیرا ریشه انقلاب اسلامی، فرهنگی و معنوی ‌است. دشمنان نظام دریافتند که با پافشاری بر مسائل اقتصادی، کارشان خوب پیش نمی‌رود. از طرفی، تاکید بر مسائل نظامی ‌هم برای آن‌ها جواب مطلوب نداد، چون سابقه هشت سال جنگ تحمیلی را دیدند. از این‌رو، رفتند و فکر کردند و براساس مطالعات دقیق به این رسیدند که به مسائل فرهنگی و معنوی ما ورود پیدا کنند. این نظریه را حتی وزارت امور خارجه آمریکا هم به زبان آورد. رفتند دنبال اینکه فشار اقتصادی بر ایران تحمیل کنند تا با بهره‌برداری از آن، سستی در زمینه‌های فرهنگی و معنوی در مردم ایجاد شود که این کار، از دو سال پیش به صورت جدی آغاز شد.»

با این مجموعه از حواشی ای که دست کم در این سه سال این نماینده ۶۵ ساله مجلس با خود یدک کشیده است به نظر می‌رسد باز هم باید منتظر اظهارات و حواشی بیشتری از سوی او باشیم.


۲۱۲۲۰