عمار الحکیم: از دولت السودانی حمایت می‌کنیم

«سید عمار الحکیم » رهبر جریان حکمت ملی عراق شامگاه امروز دوشنبه میزبان «آلینا رومانوفسکی» سفیر آمریکا در عراق بود.

دفتر الحکیم با انتشار پیامی در صفحه تلگرام وی نوشت، در این نشست، طرفین درباره تحولات سیاسی عراق و منطقه، روابط دوجانبه واشنگتن-بغداد و راههای تقویت آن بحث و گفت‌وگو کردند.

الحکیم در این دیدار گفت: عراق در حال تشکیل کابینه است. ما بار دیگر حمایت خود را از دولت خدمتگزار ملی اعلام می‌کنیم. احزاب سیاسی نیز باید از [محمد] السودانی و وزرای وی حمایت کنند تا بتوانند خدمات ارائه کرده و فرصت شعلی ایجاد کنند و بدین ترتیب اعتماد شهروندان عراق به نظام سیاسی بازگردد.

وی با اشاره به لزوم مشارکت همه اقشار عراق در کابینه و حفظ بافت فرهنگی و اجتماعی این کشور، بر اهمیت حفظ توازن عراق در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و نقش این کشور در نزدیکسازی دیدگاههای کشورهای منطقه تأکید کرد.

سفیر آمریکا نیز ضمن استقبال از مأموریت السودانی برای تشکیل کابینه، مدعی شد که واشنگتن آماده است به روابط خود با بغداد ادامه دهد.

یک منبع آگاه عراقی شب گذشته، جزئیاتی از نشست سران کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) در منزل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح ارائه کرد.

این منبع که  از رهبران چارچوب هماهنگی است، تصریح کرد که در این نشست، حاضران بر ضرورت حل و فصل مسئله تشکیل کابینه و رأی اعتماد به دولت محمد شیاع السودانی حداکثر تا هفته آینده تاکید کردند».

عمار الحکیم: از دولت السودانی حمایت می‌کنیم

در پی گشایش سیاسی که در ۱۳ اکتبر جاری در عراق حاصل شد، سرانجام پس از گذشت بیش از یک سال از برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور، رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد و پس از آن که «عبداللطیف رشید» به این پست دست یافت، محمد شیاع السودانی را که نامزد فراکسیون بزرگتر در پارلمان بود، مامور تشکیل کابینه جدید این کشور اعلام کرد.

وی پس از مامور شدن به تشکیل کابینه جدید گفت: «کابینه من شامل افراد شایسته، پاک و قادر به انجام مسئولیت خواهد بود..باعث افتخار من است که این مسئولیت را قبول کنم و با فداکاری و صداقت در راستای مقابله با مشکلات و بحران‌ها عمل خواهم کرد».

وی با تاکید بر حل اختلافات میان بغداد و اربیل گفت: «از تمامی گروه‌های سیاسی برای حمایت‌های گسترده خود در اطمینان به من برای تشکیل کابینه جدید کمال قدردانی را دارم.برنامه‌های دولت ما امیدوارانه و واقعی خواهد بود و بر اساس قانون اساسی رفتار خواهیم کرد».

بر اساس این گزارش، مذاکرات تشکیل دولت از همان ساعات اولیه مامور شدن السودانی به تشکیل کابینه آغاز شدو همچنان برای مشخص شدن ساختار دولت و مطالعه برنامه دولت به صورت گسترده‌تر و انتخاب وزراء با توجه به معیارهای پیشنهادی محمد شیاع السودانی با توافق گروه‌های سیاسی ادامه دارد تا دولتی قدرتمند که بتواند به همه شهروندان خدمات ارائه کند، تشکیل شود.