شهر خبر

هشدار: خطر ابتلا به سرطان رحم با کراتین و صاف‌کردن مو!

سرطان رحم ششمین سرطان شایع در زنان است؛ در این میان زنانی که از محصولات صاف کننده مو و کراتین استفاده می‌کنند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم هستند.

به گزارش آی زندگی و به نقل از medicalnewstoday؛ یک مطالعه جدید از مؤسسه ملی بهداشت (NIH) نشان داد که زنان سیاه‌پوست چون از محصولات صاف کننده مو بیشتری استفاده می‌کنند؛ بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

شایع‌ترین نوع سرطان رحم که به عنوان سرطان آندومتر شناخته می‌شود، در پوشش داخلی رحم است.

علائم سرطان رحم عبارتند از:

محصولات صافی مو و خطر ابتلا به سرطان رحم

به گفته دکتر الکساندرا وایت، رئیس گروه اپیدمیولوژی و سرطان موسسه ملی علوم بهداشت محیطی (NIEHS) –  محصولات مو مانند رنگ و صاف کننده‌های شیمیایی به عنوان ماده سرطان زا یا مختل کننده غدد درون ریز عمل می‌کنند.

به طور خاص صاف کننده‌ها حاوی مواد شیمیایی مانند فتالات، مپارابن، سیکلوسیلوکسان ها و  فلزات می‌توانند در هنگام گرم شدن فرمالدئید آزاد کنند.

تحقیقات قبلی نشان داد که رنگ مو و صاف کننده‌های شیمیایی منجر به سرطان‌های حساس به هورمون، مانند سرطان پستان و سرطان تخمدان خواهد شد، اما هیچ مطالعه قبلی به ارتباط آنها با سرطان رحم دقت نکرده بود.

در این مطالعه بیش از ۳۳۰۰۰ زن ۳۵ تا ۷۴ ساله در ایالات متحده شرکت داشتند.

محققان زنان شرکت کننده را حدود ۱۱ سال تحت نظر داشتند. در این مدت ۳۷۸ مورد سرطان رحم تشخیص داده شد.

پس از تجزیه و تحلیل، دانشمندان دریافتند زنانی که  بیش از چهار بار در سال از محصولات صاف کننده مو استفاده می‌کردند، دو برابر بیشتر از زنانی که از این محصولات استفاده نمی‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان رحم هستند.

محققان گزارش کردند که هیچ خطر افزایشی برای سرطان رحم برای زنانی که از سایر محصولات مراقبت از مو مانند رنگ مو، محصولات هایلایت کننده، سفید کننده و … استفاده کردند، پیدا نکرده اند.

به گفته محققان، ۶۰ درصد از شرکت کنندگانی که از محصولات صاف کننده مو استفاده می‌کردند، سیاه پوست بودند.

در همین راستا زنان سیاه‌پوست ممکن است به دلیل استفاده زیادتر از صاف‌کننده‌های شیمیایی در معرض خطر بیشتری باشند.

5 1 رای
امتیاز به مطلب