شهر خبر

تشدیدشکاف دراتحادیه اروپا؛مجارستان باطرح رای گیری آلمان مخالف است

تشدیدشکاف دراتحادیه اروپا؛مجارستان باطرح رای گیری آلمان مخالف است

نخست وزیر مجارستان با طرح آلمان برای تغییر شیوه رای گیری اصل وحدت رویه در اتحادیه اروپا مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، در حالی که آلمان خواستار تغییر شیوه تائید مصوبات اتحادیه اروپا از اجماع آرا به رأی اکثریت شده بود، مجارستان با این پیشنهاد به شدت مخالفت کرده است.

«ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان دراین ارتباط گفت که کشورش از لغو اصل وحدت رویه (اجماع آرا) اتحادیه اروپا که پیش از این توسط «اولاف شولز»، صدراعظم آلمان پیشنهاد شده بود، حمایت نخواهد کرد.

در اواخر ماه اوت، شولز خواستار انتقال تدریجی به رأی اکثریت در سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا شده و پیشنهاد کرده بود که حق وتوی کشورهای عضو برای وتوی برخی تصمیمات کنار گذاشته شود.

اوربان اما در گفتگو با روزنامه بوداپستر سایتونگ گفت: «آلمان بسیار سخت کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که اصل وحدت رویه در سیاست خارجی لغو شده و تصمیمات اکثریت جایگزین می‌شود. ما با آن موافق نیستیم.»

نخست وزیر مجارستان افزود که مهم نیست کشورهای مخالف چقدر تلاش کنند، مهم آن است که آن‌ها در چنین موردی نمی‌توانند یک اقلیت مخالف را بی اثر کنند، چون آلمان و فرانسه به هر حال ایده‌های سیاست خارجی خود را به پیش می‌برند.

این سیاستمدار راست گرای مجارستانی اظهار داشت: «جایگزینی سیستم تصمیم گیری در اتحادیه اروپا از اجماع آرا به آرای اکثریت منجر به واگذاری بخش بزرگی از حاکمیت ما خواهد شد… من به صدر اعظم شولز اعلام کردم که مجارستان نمی‌تواند از این طرح حمایت کند.»

تصمیم گیری درباره حوزه‌های سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا که در آنها اصل اتحاد و رأی موافق همه کشورهای عضو مورد نیاز است، در معاهدات الزام‌آور این اتحادیه فهرست شده‌اند. این حوزه‌ها شامل سیاست خارجی و امنیتی مشترک، امنیت اجتماعی، الحاق اعضای جدید اتحادیه اروپا و غیره است. معاهدات اتحادیه اروپا چندین بار در گذشته اصلاح شده اند، بنابراین این احتمال وجود دارد که رأی گیری به اتفاق آرا با اکثریت واجد شرایط در ویرایش های جدید اسناد جایگزین شود، اما از هم اکنون چنین تصمیمی مخالفان سرسختی مانند مجارستان را به همراه دارد.

دولت راست گرای مجارستان در موارد متعددی در حوزه‌های سیاست خارجی با اتحادیه اروپا دارای اختلاف نظر است و حتی در موضوع تحریم روسیه، مجارستان همراهی چندانی با اتحادیه اروپا نداشته است. روز گذشته نیز ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در مراسمی به مناسبت سالروز اننقلاب ۱۹۵۶ این کشور با اشاره به تهدیدهای اتحادیه اروپا برای فشار به بوداپست، متعهد شد که در برابر فشار این بلوک از کشورش دفاع خواهد کرد.

اوربان در نطق خود در جریان شصت‌وششمین سالروز آغاز انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان، گفت: بیایید نگران آنهایی نباشیم که از کمین سایه‌ها یا بلندی‌های بروکسل، به ما شلیک می‌کنند. آنها به سرنوشت اجدادشان دچار خواهند شد.

وی افزود: زمانی که نخستین امپراتوری فاتح به ما حمله کرد، اینجا بودیم و زمانی که آخرین امپراتوری فروبپاشد هم اینجا خواهیم بود. به وقت اجبار، آنها را تحمل خواهیم کرد و در زمان مقدور، با آنها مبارزه می‌کنیم. فرصتی باشد، شمشیر می‌کشیم و زمانی که سال‌های طولانی ستم فرا برسد، مقاومت خواهیم کرد. ما پیروزیم حتی وقتی شکست بخوریم.

مجارستان از سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا درآمده و بروکسل همواره این کشور را با ادعای سوابق ناخوشایند دموکراتیکی و فساد به بار آمده تحت رهبری اوربان، شماتت و به کاهش بودجه تهدید کرده است.

بوداپست همچنین برخلاف بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا، از پیروی از خط مشی کلی این بلوک در قبال جنگ اوکراین و ارسال تسلیحات به این کشور خودداری کرده است.

تاماش منزر، سخنگوی ارشد وزارت خارجه مجارستان روز جمعه با رد درخواست‌های اتحادیه اروپا برای شکست روسیه در اوکراین، تاکید کرد که «موضع جنگ‌طلبانه بروکسل، به تداوم جنگ و عذاب خواهد انجامید.»

این در حالی است که میکلاس بِک، وزیر جمهوری چک در امور اروپایی، اوایل سپتامبر هشدار داد که موضع مجارستان درباره روسیه، می‌تواند به خروج بوداپست از اتحادیه اروپا بینجامد.