شهر خبر

نوسان قیمت‌ها دلیل اصلی باور پذیر نبودن آمار است

نوسان قیمت‌ها دلیل اصلی باور پذیر نبودن آمار است

رئیس مرکز آمار ایران دلیل باورپذیر نبودن آمار را به دلیل نوسان بالای قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: در اعلام نرخ تورم قیمت ۴۷۵ قلم کالا بررسی و میانگین قیمت‌ها اعلام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار درباره باور پذیر نبودن شاخص‌های آماری به ویژه در نرخ تورم اظهار کرد: در اعلام نرخ تورم قیمت ۴۷۵ قلم کالا بررسی و میانگین قیمت‌ها اعلام می‌شود و با توجه به اینکه قیمت‌ها در یک ماه نوسان زیادی دارد و باورپذیری آن را کم می‌کند.

وی درباره انطباق شاخص‌های آماری با استانداردهای بین‌المللی نیز توضیح داد: شاخص‌های که در مرکز آمار استفاده می‌شود، منطبق با شاخص‌های جهانی است.

رئیس مرکز آمار توضیح داد: این مرکز تحت تاثیر فشارهای سیاسی نیست و سیاست‌ها موجب تغییر شاخص‌های ندارد و در سال‌های گذشته فشاری بر تغییر ارقام به خصوص نرخ تورم وجود نداشت و شاخص‌ها به گونه‌ای هستند که خود را حفظ می‌کنند.

وی درباره تغییر سال پایه آماری به خبرنگار ایرنا گفت: سال پایه آماری برای اعلام شاخص قیمت تولیدکننده و مصرف کننده استفاده می‌شود و پیش از این سال پایه ۱۳۹۰ بود که به سال ۱۳۹۵ تغییر کرد.

مرکز آمار مرجع رسمی اعلام نرخ تورم است

حسین‌زاده ادامه داد: در تلاش هستیم سال پایه آماری را به ۱۴۰۰ برسانیم.

رئیس مرکز آمار درباره تشتت آماری و موازی‌کاری مرکز آمار و بانک مرکزی نیز اظهار داشت: مرکز آمار مرجع رسمی اعلام نرخ تورم است و دلیل اختلاف این آمار به دلیل یکی نبودن نمونه آماری و جامعه آماری است.

انتهای پیام