شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

 آخرین وضعیت عکاسان بازداشتی در حوادث اخیر/ انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی اطلاعیه داد

 آخرین وضعیت عکاسان بازداشتی در حوادث اخیر/ انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی اطلاعیه داد

جماران نوشت: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در اطلاعیه ای اعلام کرد:بیش از یک ماه از بازداشت تعدادی از عکاسان مطبوعاتی می‌گذرد. انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در راستای وظیفه خود در جهت پیگیری وضعیت همکاران خود، لازم می‌داند که آخرین شرایط این همکاران و اقدامات انجام‌شده تاکنون را به اطلاع اعضای انجمن و جامعه عکاسی ایران برساند.

از روزهای ابتدایی بازداشت این عکاسان، انجمن از طریق ارتباط با خانواده و نزدیکان عکاسان بازداشتی، تلاش کرده تا از آخرین وضعیت این همکاران اطلاع دقیق داشته باشد. همچنین انجمن بر اساس ظرفیت‌های حقوقی و قانونی خود با مسئولین کشور تماس گرفته و درباره شرایط عکاسان بازداشتی کسب اطلاع و آزادی این عکاسان را درخواست کرده است.

در همین راستا انجمن مکاتباتی را با مسئولین قوه قضاییه انجام داد که یکی از این نامه‌ها، مستقیما به ریاست قوه قضاییه ارسال شد. در پاسخ به این پیگیری‌ها یکی از افراد مسئول در قوه قضائیه درباره مکاتبات صورت‌گرفته با هیئت‌مدیره انجمن تماس گرفته و اطلاعات لازم درباره عکاسان بازداشتی به ایشان داده شد و پیگیری‌های مربوط به آزادی این عکاسان همچنان نیز از طریق قوه قضائیه ادامه دارد.

این مکاتبات با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز انجام شده و علاوه بر این در جلسه‌ای با حضور مدیرکل مطبوعات داخلی، درخواست آزادی این همکاران مطرح شده و این معاونت قول همکاری و پیگیری لازم را داده است. همچنین در این جلسه از سوی انجمن به وضعیت نابسامان عکاسی مطبوعاتی در کشور و نوع برخورد مسئولین با این حرفه اعتراض شده و بر ضرورت انجام فعالیت آزاد و شفاف رسانه‌ای تاکید شد. علاوه بر این درباره وضعیت همکاران بازداشتی در جلسات جداگانه با مدیران برخی رسانه‌های اصلی دولتی نیز گفت‌وگو و درخواست شد تا آن‌ها نیز از ظرفیت‌های خود برای پیگیری آزادی این همکاران استفاده کنند.

از بین عکاسان بازداشتی تاکنون خوشبختانه خانم بهار اصلانی و آقای احمد حلبی‌ساز به قید وثیقه آزاد شده‌اند، اما با کمال تاسف خانم یلدا معیری و آقایان آریا جعفری و حسین اسماعیلی همچنان در بازداشت به سر می‌برند. عکاسان بازداشتی از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند و نیازمند ایجاد شرایط درمانی پایدار و مستمر هستند. به‌خصوص که در پیگیری وضعیت خانم معیری و تماس با خانواده ایشان متوجه شدیم که ایشان در سلول انفرادی در بازداشت هستند.

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران بار دیگر با هشدار درباره از دست رفتن مرجعیت رسانه‌ای، دستگیری عکاسان مطبوعاتی را محکوم کرده و با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی آن‌ها، آزادی فوری و سریع ایشان را از مسئولان قضایی و امنیتی درخواست می‌کند. همچنین انجمن از هر یک از اعضای انجمن که امکان همیاری در پیشبرد هرچه سریعتر پیگیری‌های مربوط به آزادی همکاران را دارند، درخواست می‌کند تا با انجمن در تماس باشند.

۲۱۲۲۰