شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#بورس#دوشنبه#بازار سرمایه

دولت چگونه می‌تواند به رونق بورس کمک کند؟

دولت چگونه می‌تواند به رونق بورس کمک کند؟

فردای اقتصاد: بورس تهران امروز یکی از سخت‌ترین روزهای خود را طی چند وقت اخیر تجربه کرد و ۸۰ درصد نمادها در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. درحالی که کارشناسان اعتقاد داشتند بازار سرمایه با توجه به حمایت‌های تکنیکالی و انتشار گزارش‌های فصل تابستان با افزایش تقاضا و روند صعودی در کوتاه‌مدت همراه می‌شود، شرایط برخلاف انتظارات بدتر از قبل شد. طی معاملات امروز شاخص کل بورس با کاهش ۱.۴۷ درصدی همراه شد و شاخص هم‌وزن نیز ۱.۱۸ درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا شاهد نقشه‌ای سرخ‌رنگ از سهام باشیم.
در برنامه زنگ پایان دوشنبه همراه با علی سامانی‌فرد، کارشناس بازار سرمایه به موشکافی دلایل ریزش بورس در شرایط مناسب تکنیکالی و بنیادی پرداختیم.  وی اعتقاد داشت که فقر اعتماد در بورس تهران شرایط را به اینگونه رقم زده است و سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در سطح دولت به گونه‌ای پیش نمی‌رود که به بهبود بازار سهام کمک کند. او درباره دلیل رنج‌های مثبت و منفی قبل از انتشار خبرها و گزارش شرکت‌ها معتقد بود که دولت بزرگترین بازیگر بورس با داشتن اطلاعات نهانی است و نبود زیرساختی مشخص برای آگاهی از تصمیمات آتی دولت در سطح سیاسی و اقتصادی باعث شده است که برخی با دریافت سریعتر خبرها از سهامداران خرد، سهام را در قیمت‌های پایین خریداری کرده و در زمان انتشار گزارش‌ها در زمان بالاتر خریداری کنند و به نوعی از سهامدارن خرد نوسان بگیرند.

تاثیر معاملات الگوریتمی و بازارگردانی بر بورس تهران

معاون حقوقی دادگستری استان تهران امروز طی مشروحه‌ای به معاونت حقوقی سازمان بازرسی کل کشور، عدم رعایت الزامات قانونی معاملات الگوریتمی و فعالیت بازار گردانی را عامل زیان مستمر سهامداران دانست و بر لزوم نظارت بر اجرای صحیح قوانین و دستورالعمل‌های قانونی تاکید کرد. علی سامانی‌فر در رابطه با این موضوع تاکید کرد: شرایط کنونی معاملات الگوریتمی در بورس تهران را نمودی از عدم رعایت عدالت در معاملات و بازارگردانی را نیز ابزاری در دست سهامداران عمده برای نوسانگیری در یک بازه قیمتی خاص دانستند.
 او افزود: موضوع بازارگردانی و معاملات الگوریتم مدتی است که به دلیل خروج از روند قانونی و منطقی خود، به معضلی برای بازار سرمایه تبدیل شده‌اند و سازمان بورس بایستی هرچه سریعتر با توجه به راهکارهای ارائه شده از سمت کارشناسان، به تغییر قوانین و شرایط آن‌ها بپردازد. 
علی سامانی فر خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی در جهت افزایش عدالت معاملاتی و پیش‌بینی پذیری اقتصاد قدم‌های موثری برداشته است که نشت اطلاعاتی به عنوان یکی از دلایل عمده کوچ اعتماد سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه متوقف شود.

دولت چگونه بورس را به رکود برد؟

این کارشناس بازار سرمایه اعتقاد داشت: دولت با دخالت در بازار پول بیشترین ضربه را به بازار سهام وارد کرد. سیاست کنترل تورم توسط دولت کاملا شتاب‌زده اجرا شد، سیاست‌گذار بیش از اندازه به بازار پول جهت مهار تورم تکیه کرد. از سوی دیگر دولت با متورم کردن بیش از حد بازار بدهی به عنوان یک از رقبای سنتی بازار سهام آسیب شدیدی را به بورس تهران وارد کرد.
وی ادامه داد: از موارد دیگری که زمینه‌های ورود بازار سرمایه را به شرایط رکودی فعلی فراهم کرده است میتوان به عدم شفافیت بانک مرکزی در کنترل نرخ بهره بین بانکی کرد که برخلاف وعده‌های سیاست گذار این نرخ از سقف از پیش تعیین شده تجاوز کرد. از سوی دیگر عملکرد ضعیف وزارت صمت در ادامه قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف و عرضه‌ها در بورس کالا به ادامه روند فرسایشی بورس دامن زده است.
او همچنین در پاسخ به این سوال که دولت چگونه باید به صورت عملی به بازار سرمایه رونق ببخشد، عنوان کرد که در وهله اول دولت باید به دخالت‌های بیش از حد در بازار پول که به منظور کنترل تورم انجام شده است پایان دهد و سیاست‌های درستی را در قبال مباحث سیاسی و اقتصادی کلان اخذ کند.